۱
يکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۲

حمله به سودان، شبیه سازی حمله به ایران

ایران در خاک سودان تاسیسات نظامی دایر کرده است
تحلیلگران اسرائیلی درباره حمله این رژیم به سودان می‌گویند که مسافتی که جنگنده‌های اسرائیلی تا خارطوم طی کردند، بیشتر از مسافتی است که جنگنده‌های اسرائیلی در صورت تصمیم به حمله نظامی باید تا تاسیسات هسته‌ای فوردو در ایران طی کنند.
حمله به سودان، شبیه سازی حمله به ایران
دولت سودان اسرائیل را متهم کرد که به کارخانه سازنده تسلیحاتش در یرموک در خارطوم حمله کرده است. اسرائیل به طور رسمی چیزی در این زمینه بیان نکرده است اما روزنامه ها و رسانه های آن حمله به تاسیسات یرموک را تایید کرده اند. همچنین شایع شد که ایالات متحده امریکا سفارت خانه خود را در خارطوم پس از این حمله بست که شائبه دست داشتن امریکا در این حمله نیز قوت بگیرد. در این میان تحلیلگران نظامی اسرائیلی می گویند که این حمله در حقیقت هشداری به ایران بوده است. به خصوص که دریافته بودند که هم پیمانی نزدیک میان ایران و سودان وجود دارد.

به گزارش روزنامه لبنانی السفیر، اسرائیلی ها در واکنش به اتهام های سودان مدعی شدند که تاسیسات نظامی ای که بمباران شد در حقیقت تاسیساتی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است. با این حال تا کنون دیوان ریاست جمهوری اسرائیل و وزرات دفاع این رژیم هیچ گونه واکنشی به اتهام های سودان از خود نشان نداده اند.

اسرائیلی ها در حالی واکنش به اتهام های دولت سودان نمی دهند که از آن سو می گویند این پایگاه محلی برای قاچاق سلاح بوده است، در جایی دیگر نیز گفته اند که برنامه ریزی برای انجام ترورهای خارجی از درون این پایگاه صورت می گرفته است. ظاهرا اسرائیل به تنهایی این اتهامات را مطرح نمی کند بلکه امریکایی ها نیز از اظهارات ضد و نقیض اسرائیلی ها خبر دارند و به نظر می رسد که خود نیز در انجام این حمله تروریستی دست داشته اند.

آن چه استنباط می شود این است که نوعی کارتل بین المللی وجود دارد که این کارتل پس از جنگ های لبنان و غزه ایجاد شده است و دائما جابه جایی سلاح به خاورمیانه به خصوص به جریان های مقاومت فلسطینی و لبنانی را زیر نظر می گیرد. این کارتل ها فقط در دریا یا در تبادل اطلاعات امنیتی متمرکز نیستند بلکه بر روی زمین نیز فعالیت های گسترده ای دارند و نوعی هماهنگی میان آنها وجود دارد.

تحلیلگران اسرائیلی درباره حمله این رژیم به سودان می گویند که مسافتی که جنگنده های اسرائیلی تا خارطوم طی کردند، بیشتر از مسافتی است که جنگنده های اسرائیلی در صورت تصمیم به حمله نظامی باید تا تاسیسات هسته ای فوردو در ایران طی کنند.

در همین رابطه روزنامه های اسرائیلی اطلاعاتی را منتشر کردند که ادعا دارد ایران در خاک سودان در چارچوب همکاری های نظامی نزدیک با ارتش این کشور تاسیسات نظامی راه اندازی کرده است. از این رو تصمیم به حمله به این تاسیسات نیز با همین تصور صورت گرفته است. این روزنامه ها همچنین می گویند که نفوذ ایران در قلب آفریقا بیش از آن چیزی است که اسرائیل و جامعه غربی تصور می کنند.

آلکس فیشمن، تحلیلگر مسائل نظامی در روزنامه یدیعوت احرونوت می نویسد، مساله سودان نبود بلکه ایران بود. صرف نظر از این که این عملیات اسرائیلی بود یا غربی این فرصت به وجود آمد تا همگان ببینند که در پشت پرده جنگ چه چیزی میان کشورهای غربی و اسرائیل و ایران می گذرد. این یک جنگ تمام عیار اما بسیار عجیب است که تنها میان سازمان های امنیتی و نیروهای ویژه در جبهه های مختلف در جریان است: در جنوب لبنان، سینا، غزه، دریای سرخ، اریتره، یمن، سودان، غرب آفریقا و اروپا و همچنین در خود خاک ایران. حقیقت این است که هر جا که ایرانی ها موفق شدند که سیاست خود را پیش ببرند، آن منطقه باعث حیرت اسرائیلی ها و متحدان خارجی شان شده است.»

وی همچنین می افزاید: «نزدیک به چهار سال و نیم پیش یک هم پیمانی میان سودان شمالی و ایران به وجود آمد که بسیاری گمان کردند که یک روابط پروتکلی بسیار ساده است که تنها به روی کاغذه آمده است، در حالی که اکنون به روشنی می بینیم که ایران در سودان تا چه اندازه نفوذ دارد. کشتی های ایرانی به راحتی در بنادر سودان پهلو می گیرند و تمامی نقل و انتقالات را خود زیر نظر دارند.»

در همین رابطه یوآف لیمور، تحلیلگر مسائل نظامی در روزنامه اسرائیل الیوم درباره حمله هوایی صورت گرفته به خارطوم و به طور هم زمان افزایش ناآرامی ها در نوار غزه می نویسد: در این جا جنگی علیه خط خارطوم – غزه صورت گرفت. پس از آن که آرامش تازه ای برقرار شد و خبرهایی مبنی بر بمباران کارخانه یرموک منتشر شد، بسیاری از این ادعاها ثابت شدند. سودان یکی از کشورهای اصلی و محوری برای انتقال سلاح به غزه و لبنان است. بسیار روشن است که اسرائیل پشت آن حادثه بوده است حتی اگر مقام های اسرائیلی نخواهند این واقعیت را تایید کنند یا موضعی در برابر آن اتخاذ کنند.

رون بن یشای، تحلیلگر مسائل نظامی نیز در روزنامه یدیعوت احرونوت نوشت که این حمله در چارچوب استراتژی طولانی اسرائیل در منطقه است. جنگنده های اسرائیلی با پرواز ۱۵۰۰ کیلومتری خود در حقیقت به ایران هشدار دادند که توانایی بمباران تاسیاست هسته ای آن را از لحاظ نظامی و لجستیکی دارند.
کد مطلب: 12086
مرجع : دیپلماسی ایرانی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *