۰
يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۳

خبرهای خوش برای پرستاران

معاون پرستاری وزیر بهداشت در آستانه روز پرستار از پرداخت بخشی از معوقات پرستاران، انجام فرایند جذب ۵۰۰۰ نیروی جدید پرستاری و قول وزیر برای جذب ۴۵۰۰ نیروی جدید تا اسفند ماه خبر داد.
معاون پرستاری وزیر بهداشت در آستانه روز پرستار از پرداخت بخشی از معوقات پرستاران، انجام فرایند جذب ۵۰۰۰ نیروی جدید پرستاری و قول وزیر برای جذب ۴۵۰۰ نیروی جدید تا اسفند ماه خبر داد.
دکتر مریم حضرتی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت:  در روز پنج شنبه هفته جاری و همزمان با میلاد حضرت زینب (س) مراسم جشن بزرگ روز پرستار نیز با همکاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری مانند دو سال گذشته برگزار می‌شود. در جشن روز پرستار همه گروههای پرستاری از جمله پرستاران دانشگاه‌ها و مراکزدرمانی دولتی، نظامی، تامین اجتماعی، خیریه‌ها و شرکت نفت، روسای دانشکده‌های پرستاری، هیات‌ مدیره‌های نظام پرستاری و... و. شرکت می‌کنند. این جشن با حضور مقام عالی وزارت  بهداشت و تنی چند از مقامات کشوری برگزار می‌شود.
 حذف طرح قاصدک در پرداخت‌های پرستاران
وی به جلسه روز گذشته اعضای شورای عالی نظام پرستاری با وزیر بهداشت و معاون کل وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: نتایج این جلسه خبرهای خوبی را برای پرستاران به دنبال داشت. پس از دو سال تلاش معاونت پرستاری وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری، روز گذشته وزیر بهداشت دستور اکید دادند که طرح «قاصدک» در پرداخت‌های گروههای  پزشکی و پرستاری حذف شود.
به گفته معاون پرستاری وزیر بهداشت، پرداخت‌ها در طرح  قاصدک ظاهرا باید مبتنی بر عملکرد می‌بود اما عملا پرداخت‌ها در این طرح مبتنی بر درآمد بود نه عملکرد. بنابراین چه پرستاران و چه پزشکان هر کسی که درآمد بیشتری داشت، برداشت بیشتری نیز داشت. بر همین اساس پرستاران خواهان اجرای عدالت  و حذف طرح قاصد بودند که خوشبختانه با دستور اکید وزیر بهداشت این طرح حذف شد.
حضرتی این را هم گفت که باید طرحی مناسبت جایگزین طرح قاصدک شود، البته با توجه به اینکه ممکن است این موضوع مقداری زمانبر شود مقرر شد کارگروهی برای اصلاح نظام پرداخت با مشارکت معاونت‌های پرستاری، درمان، توسعه و معاون کل وزارت بهداشت و همچنین نمایندگان سازمان نظام پرستاری تشکیل و در این مورد بحث شود.

وی گفت: طی دو سال گذشته طرح‌های مختلفی برای نظام پرداخت پرستاران ارائه شده است که این طرح‌ها باید در کارگروه مذکور مطرح و در نهایت طرحی مناسب انتخاب و جایگزین طرح قاصدک شود.
 پرداخت بخشی از معوقات پرستاران تا روز پرستار
حضرتی همچنین از دستور وزیر بهداشت برای پرداخت بخشی از معوقات پرستاران تا روز و هفته پرستار خبر داد و درباره‌ پرداخت معوقات پرستاران به ایسنا، گفت: در حال حاضر میانگین معوقه کارانه و اضافه‌کار پرستاران به ترتیب  ۱۲ و ۹ ماه است؛ البته برخی از دانشگاه‌ها در پرداخت‌ها به روز هستند، اما این معوقات در  برخی از دانشگاه‌ها به ۱۴ ماه هم می‌رسد.
معاون پرستاری وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به برگزاری آزمون جذب پرستاران گفت: این آزمون برگزار شده و اکنون فرایند جذب ۵۰۰۰ نیروی پرستاری در حال انجام است. این پرستاران برای بیمارستان‌های جدید التاسیس جذب و به کار گرفته خواهند شد. همچنین وزیر بهداشت برای جذب ۴۵۰۰ پرستار دیگر در اسفند ماه قول دادند که امیدواریم فرایندهای آن نیز انجام و این موضوع محقق شود.
پوشش بیمه‌ای مراقبت‌های پرستاری در منزل
حضرتی همچنین از اقدامات انجام شده برای پوشش بیمه‌ای مراقبت‌های پرستاری در منزل خبر داد و  به ایسنا گفت‌: استانداردهای خدمتی برای بیماری‌های مزمن و شایع نظیر سکته مغزی، بیماران بستری در آی‌سی‌یو که نیاز به مراقبت دارند، نارسایی مزمن قلب، نوزادان مبتلا به ایکتر (زردی نوزادان  که نیاز به فوتوتراپی دارند)، مراقبت‌های تسکینی در سرطان و بیماری‌های انسداد مزمن ریوی (copd) تدوین شده و مورد تایید معاونت درمان نیز قرار گرفته است. این استانداردهای خدمتی جهت تصویب نهایی به شورای عالی بیمه ارسال می‌شود و پس از تصویب در شورای مذکور، برای اجرا ابلاغ سراسری خواهد شد.
وی در این باره به ایسنا گفت: پرستاری که در منزل ارائه مراقبت دارد باید صلاحیت حرفه‌ای داشته باشد؛ بر همین اساس کلیه پرستارانی که در منزل ارائه مراقبت دارند باید صلاحیت علمی، اخلاقی، انضباطی و قانونی داشته باشند و تمام این مباحث کنترل خواهد شد. این موضوع الزامی است که انجام گرفته است. از طرف دیگر تاکنون خدمات پرستاری تنها در بیمارستان تعریف شده بود و استانداردهای خدمات پرستاری در منزل  تعریف نشده بود. در حال حاضر استانداردهای خدمت پرستاری در منزل تعریف و تعیین شده است و به جهت آن که تعرفه آن نیز مشخص شود باید در شورای عالی بیمه مورد بررسی و تصویب نهایی قرار گیرد.
وی همچنین گفت: حسن دیگر این استانداردهای خدمتی آن است که اگر مساله قانونی و سوءگیری قانونی پیش آید، قاضی باید بر اساس استانداردهای خدمت قضاوت کند که آیا در خدمت مربوطه از استانداردها عدول شده است یا خیر؟ در مجموع این استانداردها به نوعی حمایت از مردم است و برای اولین بار نیز در کشور تهیه شد.
کد مطلب: 120968
برچسب ها: پرستار
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *