۰
يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۴۴
دبیرکل حزب مردم سالاری در کنفرانس خبری:

احیای مجلس در راس امور، لازمه تثبیت جمهوریت نظام است

نخواهیم گذاشت عده ای با شعار "لیاخوف کجایی؟" پیروز انتخابات شوند
نشست خبری دکتر مصطفی کواکبیان، رییس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، دبیرکل حزب مردم سالاری و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در دفتر مرکزی حزب مردم سالاری برگزار شد.
احیای مجلس در راس امور، لازمه تثبیت جمهوریت نظام است
نشست خبری دکتر مصطفی کواکبیان، رییس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، دبیرکل حزب مردم سالاری و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در دفتر مرکزی حزب مردم سالاری برگزار شد.
به گزارش «مردم سالاری آنلاین» مصطفی کواکبیان در این نشست خبری با اشاره به برگزاری هجدهمین کنگره حزب مردم سالاری گفت: اولین کنگره حزب در سال 1380 برگزار شد و از آن به بعد به طور مرتب بدون هیچ وقفه ای سالی یک کنگره برگزار شده است. امسال هم هجدهمین کنگره حزب مردم سالاری با شعار «احیای مجلس در راس امور، لازمه تثبیت جمهوریت نظام است» برگزار می‌شود که در این کنگره هم شخصیتهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مجلسی سخنرانی خواهند داشت، ما انتخاب بازرسان را هم داریم و قطعنامه ای هم در پایان کنگره صادر می شود.
کواکبیان با اشاره به پنج اصل مورد توجه این حزب در انتخابات پیش رو هم گفت: اصل اول مشارکت جدی در انتخابات، قهر نکردن با صندوقهای رای و تاکید بر این مهم است که ما اهل تحریم انتخابات نیستیم.
وی افزود: اصل دومی که حزب مردم سالاری بر آن تاکید دارد این است که علاوه بر اینکه مردم را به حضور در پای صندوق رای تشویق می کنیم لیست انتحاباتی هم خواهیم داشت البته مشروط به اینکه ما در سراسر کشور حداقل 200 نفر داوطلب واجد شرایط و تایید شده از سوی نهادهای اجرایی و نظارتی داشته باشیم.
کواکبیان اصل سوم را تنظیم لیست با هماهنگی و انسجام درون جبهه اصلاحات دانست و گفت: لیست ارائه شده از سوی حزب مردم سالاری بر مبنای وحدت با سایر احزاب اصلاح طلب خواهد بود. در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در حال حاضر سی حزب اصلاح طلب وجود دارد که لیست ما با هماهنگی این شورا تنظیم و اعلام می شود.
وی با اشاره به ویژگیهای داوطلبان مورد حمایت حزب مردم سالاری اظهار داشت: اولویت ما برای ارائه فهرست بر روی اصلاح طلبان عضو احزاب اصلاح طلب است، اگر داوطلبانی را که عضو احزاب باشند نداشتیم ممکن است اشخاص اصلاح طلب غیرحزبی را هم در لیست قرار دهیم. در کل سه ویژگی مهم را برای حمایت از داوطلبان و قرار دادن آنها در لیست مدنظر حزب مردمسالاری مد نظر قرار داده ایم که اولین ویژگی این است که داوطلبان مورد نظر با مفهوم دقیق خود اصلاح طلب باشند، دومین ویژگی عضویت در یکی از احزاب اصلاح طلب است و سوم اینکه داوطلبان مورد نظر مقبولیت بالاتری نسبت به سایر داوطلبان داشته باشند.
دبیرکل حزب مردم سالاری با اشاره به اصل پنجم از سیاستهای این حزب در انتخابات هم گفت: یکی دیگر از بحث‌هایی که مطرح شده این است که ما باید روشنگری کرده و با برنامه های برخی افراطیون که اساسا انتخابات و مجلس را قبول ندارند، مقابله کنیم. دیدید بعضی می‌گویند «لیاخوف کجایی؟» که مفهومش این بود که اساسا با اصل مجلس رابطه چندانی نداشته و از لحاط تفکری وابسته به آن طیفی هستند که معتقدند رای مردم زینتی، فرمایشی، نمایشی و تنها برای کوبیدن دهان استکبار جهانی است وگرنه برای مردم حق تعیین سرنوشت و به صورت ذاتی حق رای قائل نیستند. ما نخواهیم گذاشت عده ای با شعار "لیاخوف کجایی؟" پیروز انتخابات شوند.
وی با تاکید بر اینکه حزب مردم سالاری برای مجلس یازدهم هم پنج اولویت قائل است گفت: اولین و مهمترین اولویت ما این است که مجلس را به جایگاه واقعی خود برگردانیم و در راس امور بودن مجلس به صورت جدی احیا شود.
کواکبیان تاکید کرد: هر چه از اول انقلاب فاصله گرفتیم متاسفانه عواملی باعث شدند که متاسفانه از آن مجلسی که امام راحل تاکید داشتند باید در راس امور باشد فاصله
ما باید روشنگری کرده و با برنامه های برخی افراطیون که اساسا انتخابات و مجلس را قبول ندارند، مقابله کنیم. دیدید بعضی می‌گویند «لیاخوف کجایی؟» که مفهومش این بود که اساسا با اصل مجلس رابطه چندانی نداشته و از لحاط تفکری وابسته به آن طیفی هستند که معتقدند رای مردم زینتی، فرمایشی، نمایشی و تنها برای کوبیدن در دهان استکبار جهانی است وگرنه برای مردم حق تعیین سرنوشت و به صورت ذاتی حق رای قائل نیستند. ما نخواهیم گذاشت عده ای با شعار "لیاخوف کجایی؟" پیروز انتخابات شوند
بگیریم، به خصوص در مجلس دهم که چند مسئله باعث شد این در راس امور بودن مجلس تضعیف شود.
وی با اشاره به این مسائل اظهار داشت: یکی از این مسائل این است که تفسیری در رابطه با سیاستهای کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت نظام بعضی دوستان دارند که شورایی را شکل دهند که مصوبات مجلس با این شورا تنظیم شود، در این صورت یک شورای نگهبان دومی هم برای تطبیق مصوبات با سیاستهای کلی ایجاد شده است که معتقدیم به این امر نیازی نیست و خود شورای نگهبان می تواند این کار را مانند قبل انجام دهد.
وی افزود: اگر مصوبه ای هم رد شد و مجلس بر آن اصرار داشت، مصوبه به مجمع تشخیص برود و تکلیف نهایی مشخص شود نه اینکه از قبل با این عنوان که با سیاست‌های کلی منافات دارد بخواهند دخالت کرده و مصوبات را رد کنند.
کواکبیان دومین مسئله را وجود شورای جدید هماهنگی اقتصادی سران سه قوه دانست و گفت: اصل هماهنگی مورد تاکید ماست، به ویژه در شرایط تحرمیها که باید بین سه قوه  هماهنگی باشد اما مفهوم هماهنگی این نیست که مجلس کنار گذاشته شود و این شورا حتی در قانون گذاری هم دخالت کند. در موارد زیادی دیده ایم این کار انجام شده که نمونه آخرش هم بحث افزایش قیمت بنزین بود که بدون اینکه مجلس در جریان باشد این تصمیم را گرفتند و ما معتقدیم در این شرایط این تصمیم غیر منطقی و کارشناسی نشده بود.
وی افزود: بحث دیگر شوراهایی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی امنیت ملی و ... است که البته در خصوص نظرات شورای عالی امنیت ملی در اصل 176 قانون اساس تاکید شده ولی در خصوص شوراهای دیگر در قانون اساسی هم بحثی وجود ندارد. معتقدیم باید حدود و ثغور این قانون مشخص شود. در حال حاضر شورای نگهبان مصوبات مجلس را برای مثال بعد از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌پذیرد اما به نظر من باید اولویت را به مصوبات مجلس بدهیم. در مورد شورای عالی امنیت ملی هم قبول داریم که باید طبق قانون اساسی حتما در مباحث دفاعی، نظامی، امنیتی و ... نظر دهند ولی حدود و ثغور آن را هم می شود در مجلس یازدهم تبیین و مشخص کرد.
کواکبیان اولویت دوم حزب مردم سالاری در مجلس یازدهم را مباحث اقتصادی و معیشتی مردم دانست و گفت: توجه به این مسئله بسیار مهم است، متاسفانه از لحاظ شاخصهای اقتصادی ما در سطج جهانی رتبه های خوبی را نداریم. برای نمونه ما در شاخص فلاکت رتبه چهارم دنیا را داریم با اینکه کشور ما از لحاظ منابع و ثروت می‌تواند پنجمین کشور ثروتمند جهان باشد.
وی افزود: در بحث مقابله  با فساد ما در ردیف 130 دنیا قرار داریم و بعد از ما  کشورهای بسیار ناشناخته ای قرار گرفته اند یا در رشد سرمایه گذاری، مهار تورم و گرانی، میزان نقدینگی، رشد نرخ ارز و سکه، رشد تولید ناخالص ملی و امثال این شاخص های اقتصادی ما باید کاری کنیم که حداقل براساس سند چشم انداز 1404 که فقط 6 سال با آن فاصله داریم بتوانیم کشور اول منطقه و کشور دهم دنیا باشیم. اگر این موضوع را جدی نگیریم قطعا ما به این چشم انداز نخواهیم رسید.
وی رفع تحریمها و تنش زدایی در روابط بین الملل را اولویت سوم این حزب در مجلس یازدهم عنوان کرد و افزود: متاسفانه در این زمینه در حال حاضر مشکلاتی داریم و مجلس دهم چندان توفیقی برای این موضوع نداشت.
کواکبیان اولویت چهارم حزب مردم سالاری را تثبیت عملی حقوق شهروندان دانست و گفت: این مسئله یکی از نکات مهمی است که اصول مربوطه به حقوق ملت در فصل سوم قانون اساسی متاسفانه نادیده گرفته می شود که ما باید بر آن حقوق اساسی و از جمله آزادی های اساسی همچون رسانه ها و اجتماعات و احزاب که در
اصل هماهنگی مورد تاکید ماست، به ویژه در شرایط تحرمیها که باید بین سه قوه هماهنگی باشد اما مفهوم هماهنگی این نیست که مجلس کنار گذاشته شود و شورای جدید هماهنگی اقتصادی سران سه قوه حتی در قانونگذاری هم دخالت کند. در موارد زیادی دیده ایم این کار انجام شده که نمونه آخرش هم بحث افزایش قیمت بنزین بود که بدون اینکه مجلس در جریان باشد این تصمیم را گرفتند و ما معتقدیم در این شرایط این تصمیم غیر منطقی و کارشناسی نشده بود
اصول قانون مطرح شده تاکید کنیم.
وی با اشاره به اولویت بعدی این حزب با بیان اینکه در مباحث اجتماعی و فرهنگی متاسفانه معضلات و مشکلات زیادی داریم اظهار داشت: حتما باید در این زمینه هم طرح هایی به صورت جدی داده و پیگیری شود، معتقدیم به جای اینکه بگوییم قصد داریم در مجلس یازدهم 200 قانون تصویب کنیم بهتر است بتوانیم ده قانون تصویب کنیم ولی ثمرات عملی و محسوس آن را برای مردم داشته باشیم.
کواکبیان در پاسخ به خبرنگار ایرنا در خصوص اعتراض وی به رد صلاحیت اصلاح‌طلبان در شورای نظارت بر انتخابات گفت: هنوز به مرحله شورای نظارت نرسیده‌ایم و این رد صلاحیت‌ها در هیات های اجرایی اتفاق افتاده است. 
به گفته وی این هیات‌ها در فرمانداری‌ها شکل گرفته و متشکل از 30 نفر معتمد هستند، گلایه‌ای که من داشتم این بود که صد نفر از چهره‌های شاخص ما هنوز به مرحله نظارت نرسیده رد صلاحیت شده اند؛ و با پیگیری‌های که انجام دادیم متوجه شدیم که چهار مرجع استعلامی گزارشی در خصوص برخی از این افراد نداشته‌اند به همین دلیل رد صلاحیت آنها ابهام برانگیز بوده است. به عنوان مثال دکتر داریوش قنبری عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری و چند نفر دیگر از این حزب شامل همین ردصلاحیتها شده اند.
دبیرکل حزب مردم سالاری تاکید کرد که پیگیر موضوع هستیم تا حق کسی ضایع نشود و افرادی که واجد شرایط هستند بتوانند در معرض انتخاب مردم قرار گیرند.
نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد درباره اینکه باید در انتظار لیست واحدی از اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس بود یا چند لیست ارائه خواهد شد گفت: یکی از اصول اساسی ما ارائه یک لیست واحد است و ما به دنبال این که چند لیست داشته باشیم نیستیم؛ حتی برای رقیب نیز آرزو می‌کنیم که یک لیست داشته باشند؛ هرچند که وضعیت در جبهه رقبا خراب‌تر است و اختلافات بیشتری وجود دارد.
کواکبیان تاکید کرد که مبنا بر اولویت احزاب گذاشته شده ‌است، همه سی حزب اصلاح‌طلب باید نظر بدهند، حالا اینکه نظرشان در قالب شورای هماهنگی باشد یا قالب دیگری را مد نظر داشته باشند، نظر نهایی را  این سی حزب می‌دهند و بر مبنای نظر نهایی لیست ارائه خواهد شد.
وی در ادامه در پاسخ به سوال روزنامه جهان صنعت در خصوص دلایل عدم ثبت نام تعدادی از نماینده‌های اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس یازدهم گفت: جنگ روانی و تبلیغاتی پیش از انتخابات شروع می‌شود، برخی از دوستان اصولگرا هم در خیالات خود رئیس و اعضای هیات رئیسه مجلس یازدهم را هم تعیین کرده‌اند و می‌گویند چرا اصلا اصلاح‌طلب‌ها کاندیدا شده‌‌اند؟ اما واقعیت اینگونه نیست.
کواکبیان در ادامه با اشاره به اینکه دلیل عدم حضور برخی از چهره‌ها در انتخابات را باید از خودشان پرسید، اما نمی‌توان گفت این نشانه ضعف آنهاست. اگر قرار است به موضوع اینگونه نگاه کرد این سوال هم پیش می‌آید که چرا آقای لاریجانی ثبت نام نکرده‌اند؟
دبیر کل حزب مردم سالاری معتقد است کسانی که در این دوره وارد رقابت شده‌اند خیلی جدی هستند که در سختی‌ها نیز خود را در معرض انتخاب قرار دهند. وی تاکید کرد که وقتی موجی راه می‌افتد و من هم سوار این موج شوم هنر نیست، هنر این است که زمانی که می‌دانیم کار سخت است خودمان را در معرض انتخاب قرار دهیم. من فکر نمی‌کنم هیچ یک از اصلاح طلب‌ها به ترس از رای نیاوردن به میدان نیامده باشند، هرکدام دلیل خودشان را دارند.
خبرنگار برنا نیز در خصوص دلایل عدم حضور چهره‌های
در مباحث اجتماعی و فرهنگی متاسفانه معضلات و مشکلات زیادی داریم که حتما باید در این زمینه هم طرح هایی به صورت جدی داده و پیگیری شود، معتقدیم به جای اینکه بگوییم قصد داریم در مجلس یازدهم 200 قانون تصویب کنیم بهتر است بتوانیم ده قانون تصویب کنیم ولی ثمرات عملی و محسوس آن را برای مردم داشته باشیم
شاخص اصولگرا پرسید، کواکبیان در پاسخ به این سوال نیز گفت: نمیتوان اینطور قضاوت کرد که آنسوی ماجرا نیز به دلیل ترس از رای نیاوردن شرکت نکرده‌اند، هرکدام دلایل خودشان را دارند و فکر میکنند جای دیگری میتوانند مفید‌تر باشند من هیچ قضاوتی نخواهم داشت هر فردی برنامه ریزی و آینده نگری خود را دارد و بر همین اساس نیز تصمیم می‌گیرد.
نماینده مردم تهران، ری و شهمیرانات در خانه ملت در ادامه در پاسخ به ایلنا درباره ابهامات قانونی عنوان شورای هماهنگی جبهه اصلاح‌طلبان گفت: اشکال وزارت کشور این است که فکر می‌کنند ما تحت عنوان شورای هماهنگی اصلاحات می‌خواهیم فعالیت‌های انتخاباتی انجام دهیم به همین دلیل تاکید دارند که از کلمه شورا پرهیز شود.
کواکبیان افزود که ما در قالب سی حزب، دو جبهه ثبت شده داریم، یکی «جبهه هماهنگی اصلاحات» و دیگری «جبهه اصلاح‌طلبان ایران اسلامی» یعنی ما کاملا قانونی هستیم و نه تنها به وزارت کشور اطلاع دادیم بلکه دو جبهه هم ثبت کردیم، این دو جبهه در شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان همه جمع هستند.
وی تاکید کرد که شورای هماهنگی اصلاح طلبان  اسم جدیدی نیست و از سال 77 در حال فعالیت است، مشکل دوستان ما در وزارت کشور با کلمه شورا است. ما قبل از آن هم در قالب شورای هماهنگی خط امام فعالیت داشتیم و بعد به 30 حزب رسیدیم.
دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: از لحاظ قانونی مشکلی وجود ندارد و ما اگر بخواهیم لیستی ارائه کنیم حتما با همان جبهه هماهنگی اصلاحات خواهد بود.  ما باید به وزارت کشور اطلاع بدهیم که دوبار این اتفاق افتاده است، تنها مشکل وزارت کشور با کلمه شورا است این کلمه به صورت سنتی وجود داشته است. بحث این است که برای فعالیت‌های انتخاباتی ما باید تحت عنوان یک جبهه ثبت شده فعالیت کنیم و آن هم به موقع انجام می‌شود.
وی در ادامه به طرح سرا اشاره کرد و گفت: جبهه هماهنگی اصلاحات در 31 استان وجود دارد، اما طرح سرا ربطی به شورای هماهنگی ندارد و به شورای سیاست گزاری برمی‌گردد، استان‌ها اگر تمایل داشته باشند می‌توانند این طرح را اجرا کنند.
کواکبیان در ادامه افزود: در شورای هماهنگی طرح پارلمان اصلاحات را داشتیم و این مسئله مطرح شد که هر حزبی تعدادی از نیروهای استانی خود را بیاورد و در قالب یک پارلمان یک شورای مرکزی منتخب شود که آن شورای مرکزی بتواند لیست را تنظیم کند، متاسفانه برخی احزاب همکاری نکردند و طرح پارلمان اصلاحات به بعد از انتخابات موکول شد. این موضوع در حال حاضر در شورای هماهنگی تصویب شده است.
وی معتقد است که این طرح الگوی مناسبی بود که اگر قرار است کسی کاندیدای نهایی انتخابات ریاست جمهوری شود در پارلمان اصلاحات به تصویب برسد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص عملکرد فراکسیون امید هم گفت: در این زمینه باید گزارش مبسوطی داشته باشیم اما در کل یک تلقی در افکار عمومی هست که در مجلس دهم اکثریت با اصلاح طلبان بوده است که این تلقی اشتباه است. کجا اصلاح طلبان اکثریت مجلس دهم را در اختیار داشتند؟ ما اکثریت فراکسیونی داشتیم یعنی فراکسیون ما از دو فراکسیون دیگر از لحاظ تعداد بالاتر بود، اما در مجموع مجلس دهم مجلس اصول گراها بود.
وی با تاکید بر اینکه در مجلس دهم هم مستقلین در خدمت اصول گراها بودند و هم اصول گراها در خدمت مستقلین اظهار داشت: نمونه آخر این مسئله همین بود که آقای ذوالنور برای آقای لاریجانی رای جمع می کرد و دوستان مستقلین برای آقای مصری، یعنی آنها با هم در یک ائتلاف جدی بودند و ما اتفاقا در مجلس دهم همانطور
یک تلقی در افکار عمومی هست که در مجلس دهم اکثریت با اصلاح طلبان بوده است که این تلقی اشتباه است. ما اکثریت فراکسیونی داشتیم یعنی فراکسیون ما از دو فراکسیون دیگر از لحاظ تعداد بالاتر بود، اما در مجموع مجلس دهم مجلس اصولگراها بود. در مجلس دهم هم مستقلین در خدمت اصولگراها بودند و هم اصولگراها در خدمت مستقلین. نمونه آخر این مسئله همین بود که آقای ذوالنور برای آقای لاریجانی رای جمع می کرد و دوستان مستقلین برای آقای مصری، یعنی آنها با هم در یک ائتلاف جدی بودند و ما اتفاقا در مجلس دهم در اکثریت نیستیم و هیچوقت نتوانستیم ریاست مجلس را به دست آوریم
که من یکبار هم تذکر دادم در اکثریت نیستیم، ما هیچوقت نتوانستیم ریاست مجلس را به دست آوریم.
کواکبیان تاکید کرد: جریان مستقلین در خدمت اصول گراها و اصول گراها در خدمت مستقلین بودند و با هم حدود 160 الی 170 نفر می شدند و ما همان 110 الی 120 نفر خودمان بودیم پس اکثریت با آنها بوده و این را باید در ذهنتان تصحیح کنید.
وی با اشاره به انتقاداتی که نسبت به عملکرد فراکسیون امید در مجلس دهم مطرح شده هم گفت: معتقد هستم ما شاید می توانستیم برخی طرحها و مباحث را پیگیری هایی جدی تری داشته باشیم ولی توجه کنید که ما در قالب تنها آقای عارف نباید اصلاح طلبان مجلس دهم را ببینیم، خیلی از افرادی که در فراکسیون بودند بسیاری از فعالیت‌هاشان مشخص بود و در عین حال در قالب فراکسیون هم عمل می کردند.
کواکبیان افزود: مثلا در همین فراکسیون امید فراکسیون دیگری به نام دیپلماسی و منافع ملی داشتیم که بنده مسئولش بودم و این فراکسیون برای خود عملکرد مفصلی دارد. یا فراکسیون شفافیت، محیط زیست و ... که همه در قالب فراکسیون امید فعالیت می کردند اما فعالیت‌های مجزای خود را داشتند.
وی تاکید کرد: باید به تعداد سوالاتی که از وزرا شده، تعداد تحقیق و تفحصاتی که در مجلس مطرح شده و تعداد تذکرات شفاهی و کتبی که داده شده هم توجه کرد. علاوه بر این مباحث که در بعد نظارت است، در بعد تقنین هم تعداد طرحهایی که امضا کردیم، ارئه داده و پیگیری کردیم باید مورد توجه قرار گیرند. معتقدم باید انصاف داشت و عملکرد مثبت را دید.  شاید بگویید عملکرد ایده ال نبوده ولی فعالیتهای خوبی هم انجام شده است.
وی در رابطه با برخی فعالیت‌های انجام گرفته در مجلس دهم اظهار داشت: در رابطه با مجمع نمایندگان تهران در این  دوره کاری کردیم که در چهل سال اخیر این کار نشده بود. ما به مناطق مختلف شهر تهران می رفتیم و با حضور مسئولان اجرایی منطقه مانند شهردار منطقه، اعضای شورای شهر، فرماندار تهران و ... نشستهایی را برگزار کرده و مصوباتی هم داشتیم. یا در استانداری، جلساتی با شهرداران 22 منطقه تهران داشته ایم. در استانداری با حضور کلیه مسئولان اجرایی جلساتی برگزار شد و یا در رابطه با 4 شهرستان که با تمام بخشدارها، شهرداران و فرماندارهای 4 شهرستان جلساتی داشتیم.
کواکبیان با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم گزارش دهیم به صورت شبانه روزی فعالیت داشته ایم، گفت: برخی تعمد دارند بگویند مجلس دهم مجلس بی خاصیتی بود. این افراد دو دسته هستند، یکسری که اساسا انتخابات و مجلس را قبول ندارند و یه عده هم کسانی که در آن سوی آبها زندگی می کنند که از الان شروع کردند و می گویند مجلس دهم مجلسی بی رمق و کم رونقی بوده پس چرا باز هم باید در انتخابات شرکت کرد و متاسفانه گاهی می بینیم برخی از کسانی که در فضای مجازی دوست دارند زیاد دیده شوند مانند سلبریتی‌ها هم به این بحث ها دامن می زنند.
دبیر کل حزی مردم سالاری افزود: می گویند مجلس کاری نکرده یعنی اصلاح طلبها کاری نکردند چون اصلاح طلبها اکثریت را داشتند و اینگونه خود به خود نتیجه می گیرند برای اینکه اساس پارلمان و انتخاب مردم را زیر سوال ببرند، ما معتقدیم اگر گزارش دهیم نسبت به خیلی از مجالس قبلی حداقل فراکسیون اصلاح طلبان فعالیت بهتری داشته است. این به مفهوم ایده ال بودن نیست و ما خودمان هم گاهی در فراکسیون انتقاداتی داشته ایم. داریم دوستانی را کنار گود می نشینند و به اصطلاح می گویند لنگش کن این دوستان خودشان باید به صحنه بیایند و حضور داشته باشند و محذورات و مسائل را ببینید.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلام  در پاسخ به سوال
در این مقطع به استعفای آقای روحانی اعتقادی ندارم. دو سال به پایان دولت باقی مانده و این دولت باید طرح‌ها و برنامه‌های خود را اجرا کند. باید کمک کرد تا موانعی که دولت می‌گوید از سر راه برداشته شود، چه موانع داخلی چه موانع خارجی. مخالف استعفا و برکناری دولت هستم، اما تاکید می‌کنم که دولت باید پاسخگو باشد
تسنیم در خصوص تناقض اظهارات اصلاح‌طلبان و ثبت‌نام در انتخابت مجلس یازدهم گفت: من لیست خبرگزاری تسنیم را دیدم، از 120 نفر اصلاح‌طلبی که ثبت نام کرده‌اند 20 نفر در همین مرحله اول رد صلاحیت شده اند؛ در خصوص آن صد نفر هم باید ببینیم نهایتا چه مقداری باقی می‌مانند.
کواکبیان با اشاره به اینکه ایجاد یاس و ناامیدی با منافع ملی در تناقض است گفت: افرادی هستیم که در این نظام می‌خواهیم به مردم خدمت کنیم، اشکالات فراوانی وجود دارد اما ما نمیتوانیم به دلیل وجود اشکالات قهر کنیم، ما در مجلس نهم هم لیست دادیم و حدود 95 نفر در لیست ما وجود‌ داشتند.
وی تاکید کرد که جنگ روانی و تبلیغاتی وجود دارد که بگویند اصلاح طلب‌ها از پیش بازنده هستند که اینگونه نیست. مردم ما پیش بینی ناپذیرند؛ نمی‌شود با محاسبات معمولی مردم را ارزیابی کرد.
کواکبیان با بیان اینکه همه نهادها موثر هستند گفت: حتی تصویب FATF می‌تواند در رقابتی تر شدن انتخابات کمک کند چون مردم احساس می‌کنند که امیدشان به آینده بیشتر می‌شود و ما هرچه بیشتر بتوانیم به جامعه امید بدهیم میزان مشارکت را افزایش داده‌‌ایم.
در ادامه این نشست خبری خبرنگار خبرگزاری فارس سوالی در خصوص درخواست برخی برای از افراد برای استعفای رئیس جمهور پرسید، دبیر کل حزب مردم سالاری با تاکید براینکه در این مقطع به استعفای آقای روحانی اعتقادی ندارم  گفت: دوسال به پایان دولت باقی مانده و این دولت باید طرح‌ها و برنامه‌های خود را اجرا کند.
وی با بیان اینکه دو نگاه وجود دارد، یکی اینکه می‌گویند دولت استعفا دهد و منظورشان این است که نظام با استعفای دولت به پایان برسد و نظر دیگری هم مبنی بر اینکه دولتی که نمی‌تواند در برخی موارد عمل کند و خودشم اعتراف می‌کند چرا سرکار مانده است عنوان می‌شود.
وی معتقد است که باید کمک کرد تا موانعی که دولت می‌گوید از سر راه برداشته شود، چه موانع داخلی چه موانع خارجی. مخالف استعفا و برکناری دولت هستم، اما تاکید می‌کنم که دولت باید پاسخگو باشد.
کواکبیان با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی اگر رئیس دولت کنار برود رئیس قوه قضائیه، رئیس مجلس و یکی از فقهای شورای نگهبان باید شورای ریاست جمهوری تشکیل دهند گفت: کسانی که پیشنهاد استعفای روحانی را می‌دهند فکر نمی‌کنم منظورشان تشکیل این شورا باشد بلکه آنها هم می‌خواهند دولت پاسخگو باشد.
نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات افزود: ارتباط دولت با مردم کم شده است،در صورتی که لازم است مشکلات را برای مردم تشریح کند، نباید رئیس دولت بیاید بگوید من هم صبح جمعه فهمیدم بنزین گران شده است.
در کل کشور 12 نماینده در مرحله هیات‌های اجرایی رد صلاحیت شده اند، حدود 40 نماینده هم ثبت نام نکرده‌اند.
خبرنگار تسنیم در پایان این نشست مدعی شد که در انتخابات پیشین افرادی با ارقام میلیاردی وارد لیست شده اند، کواکبیان در پاسخ به این ادعا گفت: من در شوراها نقشی نداشتم اما در دوره دهم مجلس شورای اسلامی عضو هیات رئیسه شورای سیاست گزاری بودم، ما پولی که رد و بدل شده باشد را ندیدم. مبلغی خرج تبلیغات شده است و ما در این حد را در جریان هستیم.
نماینده مردم تهران در پایان از رسانه‌ها خواست خبر را با صداقت منعکس کنند. وی افزود: شما می‌توانید تحلیل داشته باشید هر فردی بر اساس رویکردخود می‌تواند تحلیل داشته باشد، اما خود خبر را صادقانه منعکس کنید و از این طریق اعتماد مردم را به نظام و دلبستگی آنها را به مشارکت افزایش دهید.
خبرنگار: مانیا شوبیری






 
کد مطلب: 120993
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *