۰
دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۹

وضعیت مناسب مصوبات شورای انقلاب فرهنگی

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:‌ وضعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظر اجرای مصوبات مناسب است؛‌ به طوری که گزارش اجرایی شدن حدود ۷۸.۹ درصد مصوبات این شورا تاکنون دریافت شده است.
مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:‌ وضعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظر اجرای مصوبات مناسب است؛‌ به طوری که گزارش اجرایی شدن حدود ۷۸.۹ درصد مصوبات این شورا تاکنون دریافت شده است.
غلامرضا بصیرنیا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: اجرایی شدن به این معنا نیست که مصوبه به طور کامل اجرا شده است بلکه در مصوباتِ مربوط به انتخاب افراد، موضوع اجرا شده تلقی می شود.
با بیان اینکه فرآیند اجرای مصوبات در بیشتر موارد شروع شده است، افزود: مصوبات و سیاست گذاری هایی که ناظر به خط مشی کلان الگوی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است، تا حدی به واسطه برخی  اقتضائات، کمتر اجرا شده است.
بصیرنیا تاکید کرد: اگرچه بخشی از عدم اجرای مناسب این نوع مصوبات به دلیل کلی و مبهم بودن، فقدان نگاشت نهادی و تقسیم کار ملی دستگاهی، فقدان زمانبندی اجرا، نداشتن شاخص های ارزیابی پیشرفت و ضمانت‌های حقوقی است، اما بخشی از عدم اجرا به خاطر جنس فعالیت حوزه فرهنگ است.
مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگ، آنچه تحت عنوان ارزش ها،‌ هنجارها و رفتارهای یک جامعه تقسیم بندی می شود، از حوزه های دیگر اثر می پذیرد ولی در ارزیابی تفاوت میزان پیشرفت حوزه‌های علم و فرهنگ به آنها زیاد پرداخته نمی شود.
بصیرنیا گفت: متغیرهای دخیل در حوزه خط مشی گذاری مسائل علم و فناوری به نسبت حوزه فرهنگ خیلی کمتر است و دستگاه های مرتبط با موضوع هم محدود هستند.
بصیرنیا ادامه داد: باری که حوزه سیاسی و اقتصادی روی فرهنگ اضافه می کند بالا است و انتظار می رود مسئولان فرهنگی یک تنه این مسائل و مشکلات را حل کنند؛ در حالی که مسائل فرهنگی، چندبعدی و چندوجهی هستند و کل  جامعه ازجمله بخش های سیاست، ‌اقتصاد و فرهنگ را درگیر می کنند.
مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: به طور دقیق نمی توان گفت مصوبات بخش علم بیشتر اجرایی شده است یا بخش فرهنگ؛ چرا که تعداد زیادی از مصوبات حوزه علم را انتخاب افراد و روسای دانشگاه ها تشکیل می دهند.
وی در این باره خاطرنشان کرد: از ۲ هزار و ۳۰۰ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از بدو تاسیس تاکنون، بیشتر از هزار و ۲۰۰ مصوبه شورا مربوط به انتخاب افراد است.
به گفته بصیرنیا، سهم حوزه علم و فناوری از این مصوبات نزدیک به هزار مصوبه است و با توجه به اینکه این نوع مصوبات به محض تصویب، اجرایی می شوند به طور طبیعی، میزان اجرایی شدن مصوبات حوزه علم و فناوری را افزایش می دهد اما آمار این نوع مصوبات در حوزه فرهنگ کمتر است.
این مسئول دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: این شورا بالغ بر ۶۰۰ مصوبه در حوزه فرهنگ دارد که سهم انتخاب افراد حدود ۲۰۰ مصوبه است.
وی ادامه داد: به طور مدام با آنالیز بند به بند مصوبات و ارسال کاربرگ راهبری، وضعیت اجرای سیاست های فرهنگی را رصد می کنیم و گزارش اجرای بندهای مرتبط با وظایف دستگاهای مجری را درخواست می کنیم. این گزارش ها بعد از ارزیابی به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می شود.
بصیرنیا درباره علت اجرایی نشدن برخی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: نهادهای سیاست گذار و قانون گذار در کشور مدام به تدوین سیاست یا تصویب قوانین و مقررات جدید می پردازند و کمتر به بعد نظارت و ارزیابی سیاست ها و قوانین و اثربخشی آنها توجه کرده اند.
وی افزود: سیاستگذاری عمومی نیازمند چرخه کاملی از مسأله یابی، ارائه راهکارها، تصویب سیاست ها و قوانین، اجرا و نظارت و ارزیابی و اثربخشی است. بدون این چرخه کامل، یک حلقه مفقوده داریم که با انباشتی از قوانین، مقررات و سیاست ها مواجه هستیم؛ شاید شورای عالی انقلاب فرهنگی هم از این قاعده مستثنی نباشد.
طراحی سامانه ارزیابی برنامه‌ها 
بصیرنیا از طراحی سامانه ای برای سیستمی کردن ارزیابی برنامه‌ها خبر داد و گفت: با پیشنهاد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سامانه‌ای برای سیستمی کردن ارزیابی سیاست ها در حال طراحی است.
وی در این باره یادآور شد: در این سامانه که طی ۶ ماه آینده راه اندازی می شود، در گام اول تمام مصوبات نیازمند دریافت گزارش پیگیری با تقسیم کار دستگاه های مجری آنها درج می شوند تا دستگاه ها با ورود به سامانه، اقدامات و فعالیت های خود در اجرای مصوبات را بارگذاری کنند که پس از ارزیابی گزارش اجرای مصوبات به صحن شورا ارسال می شود.
مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: اجرای این سامانه ضمن سرعت بخشی در امور و کاهش حجم مکاتبات اداری برای پیگیری اجرای مصوبات، شمای کلی از وضعیت اجرای سیاست های فرهنگی کشور را نیز به نمایش می گذارد.
کد مطلب: 121009
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *