۰
پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۲

کاهش آلودگی هوا با نصب فیلتر خودرو

استاد رشته علوم محیط زیست و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: طبق بررسی های صورت گرفته در این دانشگاه زود بازده ترین و کم‌هزینه‌ترین راه کاهش آلودگی هوا مجهزکردن خودروها به فیلترهای جذب کننده آلاینده‌ها است که می تواند در کمتر از یک سال حدود ۱۵ درصد آلودگی هوا را کاهش دهد.
استاد رشته علوم محیط زیست و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: طبق بررسی های صورت گرفته در این دانشگاه زود بازده ترین و کم‌هزینه‌ترین راه کاهش آلودگی هوا مجهزکردن خودروها به فیلترهای جذب کننده آلاینده‌ها است که می تواند در کمتر از یک سال حدود ۱۵ درصد آلودگی هوا را کاهش دهد.
محمد علی زاهد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره آلودگی هوای کلان‌شهرها اظهار کرد: تهران تنها شهر آلوده جهان نیست، شهرهای بسیاری در آمریکا و اروپا هم آلوده بوده‌اند که با مدیریت صحیح توانستند شاخص این آلودگی را کاهش دهند.
وی افزود: در دنیا برای کاهش آلودگی هوا از روش‌های بسیاری بهره گرفته شده است که در کشور ما هم می توان با بهره مندی از این راهکارها شاخص آلودگی هوا را کاهش داد. در حال حاضر در تحقیق‌های انجام شده با همکاری جمعی از همکاران چند راهکار برای کاهش و رفع آلودگی هوا به دست آمده است.
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی درباره مهم‌ترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا توضیح داد: منابع مالی برای آلودگی هوا مشخص نیست و برنامه خاصی هم تاکنون طراحی و تدوین نشده است. رفع آلودگی هوا کاری ساده نیست که بتوان با یک فرمول ساده آن را از بین برد؛ در این بین طرح زوج و فرد کردن خودروها یا انتخاب محدوده طرح ترافیک نیز نه تنها آلودگی در کلان شهر تهران را از بین نبرده بلکه به شدت آن نیز افزوده است. 
زاهد معتقد است که سهم بهینه سازی اتوبوس‌ها در رفع آلودگی هوا حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد است، از این رو نیاز است که این وسایل حمل و نقل به فیلتر جذب کننده آلاینده هوا از اگزوز مجهز شوند. با اینکار حدود ۱۵ درصد آلودگی هوای تهران که ناشی از دود وسایل نقلیه گازوئیلی است، کاهش می‌یابد.
وی یادآورشد: البته هنوز مشخص نشده که چند مدل اتوبوس باید بهینه سازی شوند و چه مقدار هزینه‌ برای مجهز کردن اتوبوس‌ها به فیلتر نیاز است اما می توان گفت با انجام اینکار ۱۵ درصد هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد.
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی همچنین خاطرنشان کرد: برای کاهش آلودگی هوا از طریق بهینه سازی خودروهای شخصی پیشنهاداتی ارائه شده و دولت هم تلاش‌های بسیاری کرده است؛ به طور مثال مدتی از خودروهای هیبریدی حمایت می‌شد که این پروژه متوقف شد و همچنان خودروهای با کیفیت پایین در شهر تهران حرکت می‌کنند.
زاهد ادامه داد: اگر خودروهای شخصی موظف به نصب فیلتر شوند و همچنین خودروهای شخصی تازه تولید شده با فیلتر باشند، یک اقدام مثبت رو به جلو است. همچنین اتوبوس‌ها نیز باید به فیلتر دی پی اف مجهز شوند.
به گفته وی، بخش زباله سوزها در پژوهش مخصوص آلودگی هوا که اساتید این دانشگاه انجام می دهند، مطرح است. در تهران زباله سوزهای غیرقانونی فعالیت می کنند که معمولا نهادهای زیربط هم چون امکان مبارزه با این زباله سوزهای غیرقانونی را به طور کامل ندارند، در این زمینه سکوت می‌کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه زباله سوزی غیراستاندارد حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد در افزایش آلودگی هوا نقش می تواند داشته باشد، افزود: برای کاهش آلودگی هوا به دستگاه‌های زباله سوز استاندار یا مدیریت جامع پسماند نیاز است.
زاهد عنوان کرد: تاسیس چندین مرکز در تهران که بتوانند بهتر پسماندهای تهران را مدیریت کنند تا زباله سوزی غیرقانونی صورت نگیرد، نیز یک ضرورت است.
کد مطلب: 121211
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *