۰
شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۲

توضیحات سپاه درباره سقوط هواپیما

فرمانده هوا و فضا سپاه، اعلام کرد : بعد از شنیدن این خبر در غرب کشور، پس از اجرای عملیات نظامی علیه پایگاه های آمریکایی و زمانی که اطمینان پیدا کردم که این اتفاق افتاده آرزوی مرگ کردم.
فرمانده هوا و فضا سپاه، اعلام کرد : بعد از شنیدن این خبر در غرب کشور، پس از اجرای عملیات نظامی علیه پایگاه های آمریکایی و زمانی که اطمینان پیدا کردم که این اتفاق افتاده آرزوی مرگ کردم.
به گزارش ایسنا، سردار امیرعلی حاجی‌زاده در نشست خبری که پیرو اعلام ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد، اظهار کرد: بعد از شنیدن این خبر در غرب کشور پس از اجرای عملیات نظامی علیه پایگاه های آمریکایی و زمانی که اطمینان پیدا کردم که این اتفاق افتاده آرزوی مرگ کردم.
وی افزود: ما یک عمر خودمان را پیش مرگ مردم کردیم و امروز هم آبروی مان را با خدا معامله می‌کنیم و در شرایط سخت مقابل دوربین ها حاضر می‌شویم.
حاجی زاده تاکید کرد: ارزیابی ها و بررسی های این حادثه توسط ستادهای بالاتر و مجموعه قوه قضائیه ان‌شاءالله انجام می‌شود و اطلاعات کامل می‌شود و همین ابتدا باید بگویم که ما گردن مان را از مو باریکتر است.
فرمانده هوافضای سپاه تصریح کرد همه مسئولیت‌های این کار را می پذیریم و هرگونه تصمیمی مسئولان بگیرند ما مطیع اجرای آن هستیم.

حاجی زاده در تشریح جزئیات این حادثه گفت: بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهابات آن خیلی بیشتر از ابتدای انقلاب تاکنون بوده است و امکان درگیری بسیار بالا بود و هیچ وقت چنین شرایطی را شاهد نبودیم. هم آمریکایی ها در آماده باش صد در صد بودند و هم ما.
وی افزود: آنان تهدید کرده بودند که ۵۲ نقطه از ما را می زنند و در همین راستا همه یگان های پدافندی و آفندی آماده باش کامل بودند و طبیعتاً سامانه‌های مستقر در تهران هم در همین شرایط به سر می‌برد. آنچه که در بررسی هایی که انجام دادیم، توضیح دادند این است که شب حادثه وضعیت آمادگی در شرایط جنگی قرار گرفته بود که بالاترین سطح آمادگی است.
فرمانده هوافضا تاکید کرد: در این شرایط تعدادی از سامانه های پدافندی به رینگ پدافند تهران اضافه شدند.
سردار حاجی‌زاده با بیان این که اولین سامانه‌ای که در محدوده غرب تهران مستقر بود و در اطراف بیدگنه این حادثه را رقم زده است اظهار کرد: در چندین مرحله این آماده باش به بالاترین سطح موجود به همه سامانه‌ها اعلام می‌شود و در مراحل مختلف چندین بار به سامانه‌های مختلف و از جمله سامانه‌ای که درگیر این حادثه شده اعلام می‌شود که موشک‌های کروزی به سمت کشور شلیک شده است. وی ادامه داد: در یکی دو مرحله دیگر تاکید می‌شود که براساس گزارش‌های واصله سامانه‌های پدافندی باید بالاترین سطح آمادگی را داشته باشند و به آنها گفته شده که کروزها شلیک شده و در مسیر هستند.
فرمانده هوافضایی سپاه ادامه داد: این سامانه‌ای که درگیر شده است و موشک را شلیک کرده که ما پیش‌بینی کردیم مصاحبه‌ای با خود اپراتور انجام شده و آن هم پخش خواهد شد ان‌شاءالله، خود شلیک کننده اظهار کرده است که ما چندین بار درخواست کردیم که فضای کشور از پروازها خالی شود و به اصطلاح کلیر شود و این درخواست‌ها انجام شد به ملاحظه برخی مسائل عزیزان ما این موضوع را دنبال نمی‌کنند.
حاجی‌زاده افزود: پروازها در این شرایط ادامه پیدا می‌کند و در لحظه‌ای که این اتفاق رخ می‌دهد این سامانه در فاصله‌ای 19 کیلومتری با یک هدفی که کروز تشخیص داده می‌شود و بر روی نقشه محل استقرار سامانه درگیر شونده با فرودگاه امام خمینی (ره) مشخص است.

وی در ادامه با تشریح نقطه پرواز جایگاه فرودگاه و محل استقرار سامانه پدافندی بر روی نقشه تاکید کرد: این هواپیما از جایی که بلند می‌شود با توجه به اطلاعاتی که به اپراتور داده می‌شود و گفته می‌شود وضعیت جنگی است و موشک کروز شلیک شده است، این بنده خدا (شلیک کننده)هواپیما را کروز تشخیص می‌دهد و موظف بوده است در چنین شرایطی تماس بگیرد و تاییدیه را بگیرد،‌خبط اپراتور هم همین است اما ظاهرا سیستم ارتباطی‌اش با اختلال روبه‌رو بوده است و نمی‌تواند تماس بگیرد که شاید به دلیل شلوغ بودن شبکه یا سامانه‌های جنبی بوده است که در نهایت او 10 ثانیه فرصت داشته است که تصمیم بگیرد.

حاجی‌زاده تصریح کرد: او در این شرایط این تصمیم بد را می‌گیرد و موشک را شلیک می‌کند و هواپیما مورد اصابت قرار می‌گیرد و در نقطه مشخص شده بر زمین سقوط می‌کند.

دانلود
کد مطلب: 121781
برچسب ها: سپاه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *