کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چالشی پیش‌روی مرجعیت رسانه‌های داخلی

عذرخواهی که باید به فال نیک گرفت

22 دی 1398 ساعت 22:49

یک روز پس از اعلام توضیحاتی مبنی بر شلیک غیرعمد به هواپیمای اوکراینی و سقوط آن که منجر به کشته شدن بیش از ۱۷۰ تن شد، بر صفحه اول برخی روزنامه‌های یکشنبه ـ ۲۲ دی ماه ـ عباراتی چون عذرخواهی نقش بست؛ بر این اساس مطبوعات با انتشار یادداشت‌هایی مجزا تلاش کردند از مخاطب خود برای انتشار خبرهای نادرست این روزها عذرخواهی کنند.


 

یک روز پس از اعلام توضیحاتی مبنی بر شلیک غیرعمد به هواپیمای اوکراینی و سقوط آن که منجر به کشته شدن بیش از ۱۷۰ تن شد، بر صفحه اول برخی روزنامه‌های یکشنبه ـ ۲۲ دی ماه ـ عباراتی چون عذرخواهی نقش بست؛ بر این اساس مطبوعات با انتشار یادداشت‌هایی مجزا تلاش کردند از مخاطب خود برای انتشار خبرهای نادرست این روزها عذرخواهی کنند.
روزنامه ایران از جمله همین روزنامه‌ها بود که در بخشی از یادداشتی با عنوان «خطای سکوت»، آورده بود: «چه فاجعه‌ای بالاتر از اینکه همین پنهانکاری از مسئول، تا رسانه را تبدیل به دروغگو کرد؟ چه مصیبتی بالاتر از اینکه حقیقت سه روز قربانی مصلحت شود و به ناگاه تمام مقامات و رسانه‌های ایرانی در مقابل آماج ادعاهای غربی از رؤسای‌جمهوری و نخست‌وزیران گرفته تا رسانه‌هایشان، خود را بی‌پناه و عریان حس کنند؛ آخر به چه حسابی و با چه منطقی با سه روز سکوت، همه را دروغگو و بی‌اعتبار کردند و در نهایت پس از چندین ساعت تعلیق در انتشار اصل خبر، از عصر جمعه تا صبح شنبه ملتی را دوباره عزادار کردند.»
در این ارتباط سردبیر روزنامه ایران درباره‌ی عذرخواهی امروز رسانه‌ها از مخاطبان، چنین اظهار کرد: این امر به عنوان اصول حرفه‌ای هر رسانه‌ای می‌تواند باشد. عذرخواهی کار نیکی است که رسانه‌ها انجام دادند و این به ترویج قواعد رسانه‌ای در کشور کمک می‌کند.
جواد دلیری در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ اینکه آیا این اتفاق می‌تواند مرجعیت به چالش کشیده شده رسانه‌های داخلی و اعتماد از دست رفته مخاطب را دوباره برگرداند؟ اظهار کرد: روزنامه‌ها هر کدام متناسب با کارهایی که کرده بودند، تلاش کردند به یکسری حقایقی دست یابند. ولی از آنجا که منابع رسمی مثل دولت، سخنگوی دولت یا سازمان هواپیمایی کشور به عنوان منابع رسمی اطلاع‌رسانی کردند، رسانه‌ها هم بر اساس داده‌های آنها اطلاع‌رسانی کردند.
وی گفت: در همه‌جای دنیا طبیعی است که باید به‌ گفته‌ها و اظهار نظر مسئولان کشور اعتماد شود زیرا یکی از منابع اصلی خبر، مسئولان هستند. اینکه رسانه‌ها، خبرهای داخل کشور به‌ویژه اخبار مهم ملی و امنیتی را از مقامات رسمی بگیرند، امری معمول و حرفه‌ای است. اما نباید فراموش کرد که دادن اطلاعات غلط سبب می‌شود اعتماد مردم نه تنها به رسانه‌ها بلکه به مسئولان هم سلب شود. همچنان‌که بعد از اتفاقات اخیر اطلاعات کاملی از حوادث داده نشد لذا این بار هم این اشتباه تکرار شد و این رسانه‌ها هستند که متضرر شدند و مردم نسبت به آنها کاملاً بی‌اعتماد شدند.
این روزنامه‌نگار گفت: ایراد کار اینجا است که مسئولان تصویری از اطلاعات و شناختی از آرایش رسانه‌ای ندارند، حتی مخاطبان را نشناخته و دسترسی مخاطبان به ابزارهای مختلف و متعدد رسانه‌ای را هم نمی‌شناسند. چنانچه قرار باشد اعتماد عمومی به رسانه‌ها بازگردد، نظر و نگاه مسئولان به خود و فضای رقابتی باید تغییر کند؛ به نوعی که باید رسانه‌ها هم در تصمیمات دخالت داده شوند.
وی گفت: از این زاویه امروز در روزنامه ایران به سهم و قدر مسئولیت خود به واسطه بازنشر برخی اخبار و اطلاعیه‌های رسمی به دور از واقعیت و اینکه به صورت ناخواسته نتوانستیم همه واقعیت‌ها را بگوییم از کلیه مخاطبان به‌خصوص بازماندگان فاجعه اخیر هواپیمای مسافربری صمیمانه عذرخواهی کردیم.
این روزنامه‌نگار سپس با اشاره به نحوه اطلاع‌رسانی اخبار مربوط به سقوط هواپیمای اوکراینی در روزنامه ایران گفت: در روزنامه ایران روز اول پس از سقوط، بیشتر از نگاه حادثه‌ای به اخبار آن پرداختیم و خود حادثه را روایت کردیم. با توجه به اینکه روز جمعه تعطیل بود، برای روز شنبه آماده شدیم که کار دوممان را که مربوط به علت‌یابی حادثه بود، انجام دهیم، در کنار اخبار مختلفی که می‌آمد و با این وجود هم نتوانستیم خیلی اطلاعاتی را کسب کنیم، به همین دلیل هر دو روایت را داشتیم. سقوط سانحه را روایت کردیم و هم به این پرداختیم که عامل دیگری به غیر از نقص فنی در سقوط هواپیما هم می‌تواند دخیل باشد. با تیتر «معمای سقوط» گزارشی را منتشر کردیم و تلاش کردیم حداقل اطلاعات بدست آمده را منتقل کنیم.
سردبیر روزنامه ایران درباره‌ی عذرخواهی رسانه‌ها برای نحوه انتشار اخبار مربوط به سقوط هواپیمای اوکراینی در طول دو روز گذشته، اظهار کرد: باید بگویم به عنوان اصول حرفه‌ای، هر رسانه‌ای چه خودش اشتباه کرده باشد و چه به صورت سیستماتیک و ناخواسته اطلاعاتی را به مخاطب داده باشد و مخاطب هم احساس کند اطلاعات را اشتباه گرفته است، رسانه باید عذرخواهی کند.
دلیری در پایان تاکید کرد: کم پیش آمده رسانه‌ها در چنین وقایعی چنین اقدامی (عذرخواهی) کنند. شاید این حادثه از نخستین وقایعی بود که در کشور ما رخ داده است. حال برخی رسانه‌ها اقدام به عذرخواهی کردند و به نظر می‌رسد کار نیکی است که انجام دادند و این به ترویج قواعد رسانه‌ای در کشور کمک می‌کند.


کد مطلب: 121858

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/121858/عذرخواهی-باید-فال-نیک-گرفت

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir