۰
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۴۱

سخنان سردار سلامی در مجلس

هیچ گزینه‌ای جز عکس‌العمل قدرتمند در مقابل اقدام آمریکا نداشتیم
سردار سلامی با اشاره به واکنش ایران به ترور سردار شهید سلیمانی گفت: ما هیچ گزینه‌ای جز عکس‌العمل قدرتمند در مقابل اقدام آمریکا نداشتیم؛ اگر غیر از این انجام می‌شد شاهد ادامه این رفتار به مقیاس وسیع تا رسیدن به جنگ گسترده می‌بودیم.
سردار سلامی با اشاره به واکنش ایران به ترور سردار شهید سلیمانی گفت: ما هیچ گزینه‌ای جز عکس‌العمل قدرتمند در مقابل اقدام آمریکا نداشتیم؛ اگر غیر از این انجام می‌شد شاهد ادامه این رفتار به مقیاس وسیع تا رسیدن به جنگ گسترده می‌بودیم.
به گزارش ایسنا،  فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سخنانی که امروز در مجلس شورای اسلامی داشت، گفت: آنچه که می‌گویم خدا را شاهد می‌گیرم چیزی است که از قلب من جاری می‌شود و از اعتقادات و دردها و تجربیات من از این ماجراست. من از میدان یک پیروزی شگفت‌انگیز و بی‌نظیر که ملت ایران در تاریخ حیات خود کسب کرده است، می‌آیم. از جایی که آمریکا این بار مستقیم و آشکارا از ایران بزرگ شکست خورد. هر چند غبارهای حادثه غم‌انگیز سقوط هواپیما هنوز امکان نداده است ابعاد این پیروزی که جهان را به اعجاب واداشت، شناسایی شود. بعدها می‌توان درباره آن دقیق‌تر سخن گفت.
وی ادامه داد: ما بعد از ترور و شهادت سردار عزیز و همرزمان ایشان کاملا در فضای روانی یک جنگ ناشناخته با آمریکا قرار گرفتیم. بعد از حادثه این تصور بوجود آمد که آن اقتدار و شکوه و اعتبار ملت بزرگ ایران تحت تاثیر حادثه شهادت، آسیب دیده است. ما برای لحظاتی با احساس جزر در اقتدار ملی مواجه شدیم. نیاز این بود که دوباره به حالت مد برگردیم.
وی تصریح‌ کرد: فشار افکار عمومی برای انتقام بسیار سنگین بود. ما هم مثل همه شما و بیش از شما تحت تأثیر این حادثه قرار داشتیم. ما یکی از بهترین برادرانمان را از دست داده بودیم. یک اسطوره و تکیه‌گاه بزرگ، اما وقتی مردم را می‌دیدیم ما با احساس متفاوتی مواجه می‌شدیم. آمریکا فرمانده‌مان را شهید کرده بود و به ما اخطار داده بود اگر عکس‌العمل نشان دهید چه با تلفات یا بدون تلفات 52 نقطه از ایران را می‌زنیم؛ این حرف رییس جمهور آمریکا بود.
سلامی اظهار کرد: ما از یک‌طرف تحت فشار سرعت‌العمل برای انتقام بودیم، باید اقدام متقابل را چسبیده به حادثه انجام می‌دادیم. حادثه برای ما غافلگیرکننده بود و آمریکا آمده بود حرف خود را به ملت بزند و ملت ایران را برای همیشه بشکند و دست‌های ما را ببندد و قبض ید کند و نشان دهد که مسیر تقابل ما با او یک‌سویه است. او می‌زند و ما پاسخ نمی‌دهیم و در یک چشم‌انداز راهبردی به تصاعد یک‌ تهاجم یک‌جانبه این روند می‌انجامید و این منطق قدرت‌هاست. هرگاه در مقابل خود مقاومت ببینند خطوط فشار را گسترش می‌دهند.
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: فکر کنید ما باید به سرعت پاسخ می‌دادیم، در عین حال که دشمن می‌گفت عکس‌العملش در مقابل پاسخ ما سنگین خواهد بود. در اینکه باید عکس‌العملمان مقتدرانه می‌بود هیچ گزینه دیگری نداشتیم. غیر از آن اگر انجام می‌شد به ادامه این رفتار به مقیاس وسیع تا رسیدن به جنگ گسترده مسیر دیگری نمی‌ماند.
فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه ما باید چند توفق به دست می‌آوردیم، یادآور شد: یکی توفق اطلاعاتی بود. ما باید تعیین می‌کردیم کجا را، چقدر و با چه شدتی بزنیم. دوم توفق فناوری بود که آن چه را پرواز می‌دادیم آسیب نبیند و سالم به مقصد برسد. اندازه آن هم باید با مقیاس عمل آمریکا تناسب داشته باشد؛ چراکه او شهید ما قاسم سلیمانی را شهید کرده بود و همچنین باید قبل از تدفین شهیدمان این اتفاق می‌افتاد.
وی در ادامه یادآور شد: اینها همه عناصر اصلی قدرتند. یعنی وقتی این عناصر وجود دارد یک ملت، هویت، حیات، عزت، اقتدار، موجودیت و احترام دارد و سرافکنده نیست. ملتی که سرفراز است، زنده است. ما باید یک موجی از سرزندگی جدید در جامعه ایجاد می‌کردیم تا تراز بین‌المللی نظام‌مان دوباره ارتفاع می‌گرفت. ما نمی‌توانیم زیر سقف ارتفاع شایسته نظام‌مان در جهان زندگی کنیم.
سلامی با تاکید بر اینکه ما بزرگ هستیم، عنوان کرد: برای این عملیات طراحی‌ها باید دقیق انجام می‌شد. غلبه بر آمریکا از نظر فناوری و تکنولوژی صورت می‌گرفت، چون این یک نبرد تکنولوژیک، تاکتیکی و استراتژیک بود. آمریکا نباید موشک‌های ما را می‌زد و اگر موشک‌ها به هدف نمی‌رسید دقیق نبود یا ویران نمی‌کرد می‌دانید چه اتفاقی می‌افتاد؟
وی در ادامه تاکید کرد: ما باید اطلاعاتی از نقاط هدف به دست می‌آوردیم. جنگ با آمریکا در میدان تکنولوژیک جنگ نقطه‌هاست نه مساحات. بعد از آن به‌گونه‌ای باید عمل می‌کردیم که تصور دشمن را در عکس‌العمل فرو می‌نشاندیم. ما باید با شکل‌دهی به واقعیت‌های سخت او را روی زمین متوقف می‌کردیم و این دشوارترین کار به نظر می‌رسید.
فرمانده کل سپاه همچنین تصریح کرد: قسم می‌خورم فرماندهانی که در این عملیات نقش داشتند در چند شبانه‌روز شاید برای یک ساعت نخوابیدند و اگر هم ساعتی خوابیدند این خواب توأم با دغدغه فراوان بود نه نگرانی. ما می‌خواهیم از یک جنگ بزرگ با یک جنگ جلوگیری کنیم و این تنها راه ماست.
وی در ادامه اظهار کرد: ما باید غافل‌گیر می‌کردیم و دشمن را فریب می‌دادیم و برای واکنش متقابل آماده می‌شدیم. لحظه‌ای جای ما بنشینید و بگویید پایگاه آمریکایی را می‌زنم در حالی که او گفته 52 نقطه ایران را می‌زنم و عکس‌العمل نشان می‌دهم. در این حال شما چه می‌کنید؟
سلامی همچنین بیان کرد: قرار بود به یک جنگ ناشناخته قدم بگذاریم و می‌خواستیم برای اولین بار با آمریکا رودررو شویم. این شجاعانه‌ترین، حکیمانه‌ترین و الهی‌ترین تصمیم تاریخ ایران است که بر پایه منطق، تدبیر، تفکر و قدرت استوار است.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای این عملیات خاطرنشان کرد: ما از روز جمعه تا شب چهارشنبه همه چیز را آماده کردیم. فکر کنید که باید زیر رصد قوی‌ترین قدرت اطلاعاتی عالم شما سامانه‌ها را گسترش دهید و جابه‌جا کنید و به این دلیل ما برای چندین مرحله جنگ با احتمال گسترش دامنه به صورت دقیق برنامه‌ریزی کردیم.
فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه از دید ما هیچ چیز هنوز تمام نشده است، افزود: ما به خدا تکیه کرده‌ایم و این عملیات بزرگ انجام شد. شب عملیات هم چون می‌گفتیم انتقام می‌گیریم و وقتی من به عنوان یک فرمانده نظامی این موضوع را اعلام کردم این مشخص بود که تمام سیستم‌های پروازی، پدافندی و جنگ الکترونیک روی آسمان بود. یعنی آمریکایی‌ها تمام قد آماده بودند.
وی با بیان اینکه انتخاب هدف خیلی مهم بود، یادآور شد: ما ابتدا پایگاه التاجی را انتخاب کردیم ولی چون نزدیک بغداد بود هدف را تغییر دادیم. اتفاقاً دشمن هم خیلی از نقاط را تخلیه کرد و به پایگاهی منتقل کرد که ما در تغییر هدف آن را انتخاب کردیم یعنی عین الأسد در 160 کیلومتری بغداد.
سلامی در ادامه تاکید کرد: ما این بار بر مبنای گرفتن تلفات انسانی هدف‌گذاری نکردیم و واقعا هدف ما کشتن سربازان دشمن نبود و اهمیتی نداشت. آنجا تجهیزات راهبردی دشمن مثل بالگردهای بلک هاوک، آپاچی‌ها، پهپادهای اوکیو9 و غیره در آشیانه‌ها و سوله‌های متعدد نگهداری می‌شدند ولی باید نقطه به نقطه زده می‌شد.
کد مطلب: 121860
برچسب ها: سقوط هواپیما
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *