۰
پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۶

گوجه‌فرنگی؛ کیلویی چند!؟

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی می‌گوید که قیمت گوجه‌فرنگی بوته‌ای درجه ۱ در خرده فروشی‌ها حدود ۹۵۰۰ تومان است. این در حالیست که براساس مشاهدات میدانی این محصول جالیزی در برخی خرده‌فروشی‌ها با قیمت‌های متفاوت و بیشتری به فروش می‌رسد.
رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی می‌گوید که قیمت گوجه‌فرنگی بوته‌ای درجه ۱ در خرده فروشی‌ها حدود ۹۵۰۰ تومان است. این در حالیست که براساس مشاهدات میدانی این محصول جالیزی در برخی خرده‌فروشی‌ها با قیمت‌های متفاوت و بیشتری به فروش می‌رسد.
با وجود اینکه قیمت این محصول جالیزی نسبت به یکی دو ماه گذشته مقداری کاهش داشته است، اما همچنان این محصول در برخی خرده‌فروشی‌ها با قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شود و به نظر می‌رسد که ثبات قیمتی بر این محصول خصوصا در نوع بوته‌ای آن حاصل نشده است؛ به‌گونه‌ای که براساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایسنا قیمت گوجه‌فرنگی بوته‌ای درجه ۱ در خرده فروشی‌ها در محدود مرکزی شهر به طور میانگین کیلویی ۸۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان است.
علت این تفاوت و نوسانات قیمتی گوجه‌فرنگی را از اسدالله کارگر - رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی - جویا شدیم. وی در پاسخ به این سوال که چرا گوجه‌فرنگی این روزها بازار آشفته‌ای دارد و قیمت این محصول در برخی خرده‌فروشی‌ها متفاوت با نرخ رسمی اعلام شده است؟ گفت: اخیرا در جنوب کشور بارندگی رخ داده است و این بارندگی‌ها در نوسانات قیمت این محصول بی تاثیر نیست.
وی ادامه داد: از طرفی کیفیت محصولات ارائه شده نیز متفاوت است؛ به طور مثال ممکن است خرده‌فروشی که یک محصول را با قیمت بالاتر به فروش می‌رساند، خودش هم برای خرید آن محصول بهای بیشتری پرداخته باشد.
رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی اضافه کرد: مغازه‌داران بعد از خرید محصولات کشاورزی از عمده فروشی‌ها با سود مشخص محصولات خود را به فروش می‌رسانند. اما تا قبل از آن یا به عبارت دیگر خرید و فروش عمده؛ برحسب عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد. یعنی ممکن است عرضه و تقاضا در روز  یا حتی ساعات مختلف، متفاوت باشد و این موضوع می‌تواند دلیل تفاوت قیمت یک محصول در خرده فروشی‌ها باشد.
وی همچنین به قیمت گوجه‌فرنگی بوته‌ای در عمده فروشی‌ها وخرده فروشی‌ها اشاره کرد و گفت: براساس کشف قیمت‌ها؛ قیمت کف، میانگین و سقف گوجه‌فرنگی بوته‌ای در میادین مرکزی میوه و تره‌بار  به ترتیب ۴۰۰۰ تومان، ۵۵۰۰ تومان و ۷۰۰۰ تومان است. در خرده‌ فروشی‌ها نیز با اعمال سقف ۳۵درصدی سود، قیمت کف و سقف به ترتیب حدود ۵۴۰۰ تومان و حدود ۹۵۰۰ تومان است.
کارگر در پایان گفت: اگر قیمت گوجه‌فرنگی در خرده‌فروشی‌ها بیش از این مقدار باشد، فروشنده باید فاکتور خرید از میادین مرکزی میوه و تره‌بار را داشته باشد تا در صورت نظارت دستگاه‌های مختلف بتوانند این افزایش قیمت را توجیه کنند. از طرفی باید گفت که این روزها به دلیل افزایش رقابت، خرده فروشی‌ها به دنبال سود نیستند بلکه درصدد فروش بیشتر محصولاتشان هستند.
کد مطلب: 122106
برچسب ها: گوجه‌فرنگی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *