۰
جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۵

موادغذایی مورد نیاز بدن در زمستان

سیستم ایمنی بدن انسان مجموعه مهمی از عملکردها و فرایندهای مختلف است که ارگانیسم‌ها و عوامل بیماری‌زا را تحت کنترل دارند.
موادغذایی مورد نیاز بدن در زمستان
سیستم ایمنی بدن انسان مجموعه مهمی از عملکردها و فرایندهای مختلف است که ارگانیسم‌ها و عوامل بیماری‌زا را تحت کنترل دارند.
به گزارش ایسنا، بدن دارای دو سیستم دفاعی است: ایمنی ذاتی غیر خاص و ایمنی خاص اکتسابی.
اولین مرحله از سیستم ایمنی تمامی موارد خطرزا را مورد حمله قرار می‌دهد درحالیکه بخش دوم تنها برای هدف‌های خاصی طراحی شده‌اند.
عملکرد سیستم دفاعی بدن با موانع فیزیکی همچون پوست آغاز شده و شامل پروتئین‌های ضد میکروبی می‌شود که عاملان عفونت‌زا را از بین می‌برند. سلول‌ها نیز دیگر عامل دفاعی هستند که سلول‌های حامل عوامل بیماری‌زا را مورد حمله قرار می‌دهند.
مصرف غذاهای سالم، ورزش روزانه، داشتن وزن سالم، خواب خوب، رعایت بهداشت و کاهش استرس از جمله عوامل کلیدی در حفظ و تقویت سیستم ایمنی بشمار می‌آیند.
غذاهای سالم سرشار از مواد مغذی، سیستم ایمنی را تغذیه می‌کند. برخی از ریز مغذی‌ها هستند که با سلامت سیستم ایمنی ارتباط دارند و از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- روی: این ماده مغذی در فعال سازی آنزیم‌های تولید کننده DNA مشارکت دارد. ماست، گوشت قرمز، ماهی، خشکبار و  تخمه کدو تنبل منابع غنی از ماده معدنی "روی" به حساب می‌آیند.
- سلنیوم: این ماده مغذی بدن را در برابر آسیب‌های اکسیداتیو حفظ می‌کند. غذاهای دریایی، شیر گاو، تخم‌مرغ، دانه کنجد، تخمه گل آفتابگردان، گردو، کلم، اسفناج، کلم بروکلی و سیر از جمله منابع غنی سلنیوم هستند.
- آهن: این ماده مغذی مسئول جابجایی آهن در بدن است که در گوشت، اسفناج، سبزیجات با برگ‌های سبز و تخمه کدو حلوایی وجود دارد.
- مس: مس در کنار آهن گلبول‌های قرمز خون را تشکیل می‌دهد. غلات، خشکبار، سبزیجات با برگ‌های سبز و آلوها منبع غنی از این ماده به حساب می‌آیند.
- اسید فولیک: این ماده به شکل گیری DNA و RNA کمک می‌کند. سبزیجات با برگ‌های سبز، تخمه آفتابگردان، غلات و تخم‌مرغ از منابع آن هستند.
- ویتامین A: این ویتامین سیستم ایمنی و التهابی را حمایت می‌کند. سیب زمینی شیرین، سبزیجات و میوه‌های قرمز و نارنجی رنگ و سبزیجات با برگ‌های سبز از منابع غنی این ویتامین به حساب می‌آیند.
- ویتامین C: این ویتامین بهترین آنتی اکسیدان است و بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند. مرکبات و آناناس از مواد خوراکی حاوی این ویتامین هستند.
- ویتامین E: این ویتامین از دیگر آنتی‌اکسیدان‌های مهم است که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. تخمه آفتابگردان، بادام، بادام زمینی و اسفناج منابع خوراکی این ویتامین به حساب می‌آیند.
کد مطلب: 122155
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *