۰
دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۲۶

شیوع آنفلوآنزا کار آمریکایی‌ها بود

غلامرضا معصومی، رئیس اورژانس کشور در حاشیه افتتاح نمایشگاه پدافند غیر عامل وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران دردرباره تهدیدات احتمالی حوزه سلامت گفت:‌ ساختار پراکنده وزارت بهداشت این امکان را به ما می‌دهد که به طور دائم تمام تهدیدات سلامت مردم را در اقصی نقاط کشور و تمام مرزها رصد و دیدبانی ‌کند.
وی ادامه داد: بر این اساس هر گونه ورود میکروارگانیسم و میکروبهای بیماری زا به کشور در مراحل اولیه شناسایی و اقدامات لازم برای کنترل آن انجام می‌شود اما برای این کار نیازمند همکاری ارگانهای دیگری مانند سازمان محیط زیست، وزارت جهادکشاورزی و وزارت بازرگانی برای مدیریت محصولات وارداتی هستیم.
معصومی گفت: هر اتفاقی در این حوزه بیفتد حوزه بهداشتی وزارت بهداشت آمادگی کامل برای مدیریت آن را دارد و فقط در حوزه تشخیص و امکانات تشحیصی تا حدی ضعف داریم و ممکن است در مواردی نتوانیم میکروبهای جدید را به موقع شناسایی کنیم و برای تشخیص سریعتر بیماریها نیازمند تجهیزات جدید هستیم.
رئیس اورژانس کشور ادامه داد: یکی از تهدیدات قابل پیش بینی نیز تهدیدات هسته‌ای است. به همین منظور اورژانس هسته‌ای کشور نیز با همکاری سازمان انرژی اتمی فعال شده است و به خصوص در استانهایی که درگیر این مسئله هستند قویتر عمل می‌کند.‌
وی گفت: موضوع نشت تجهیزات اتمی فقط شاید در داخل محیط‌های صنایع اتمی به صورت جدی مطرح باشد و خارج از آن تاکنون مسئله جدی نداشته‌ایم و در داخل محیط‌های صنایع اتمی نیز اگر مشکلی بوده است به سرعت افراد تحت درمان و معالجه قرار گرفته‌اند.
رئیس مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی وزارت بهداشت درباره تهدیدات بیولوژیک هم گفت: تهدیدات بیولوژیک همیشه وجود دارند و ما باید همیشه این مسائل را رصد کنیم، نمونه و سابقه‌هایی هم در این حوزه وجود دارد مانند پاندمی یا شیوع جهانی آنفلوانزای دو سال پیش که کار شرکتهای آمریکایی برای فروش داروهایشان بود. شاید نمی‌خواستند به کشور خاصی ضربه بزنند و بیشتر نیت اقتصادی داشتند اما به هر حال یک حمله بیولوژیک جهانی بود که خوشبختانه منجر به فاجعه بزرگی نشد و کنترل شد.
کد مطلب: 12230
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *