کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توصیه های امداد خودرو در روزهای برفی

1 بهمن 1398 ساعت 14:50

بهتر است با تسلط و آگاهی از نحوه رانندگی صحیح در شرایط برفی و رعایت نکات ایمنی لازم سفری ایمن را تجربه کنیم



بهتر است با تسلط و آگاهی از نحوه رانندگی صحیح در شرایط برفی و رعایت نکات ایمنی لازم سفری ایمن را تجربه کنیم

تصور زمستانی بدون برف بسیار رنج آور است. زمستانی که قرار است تنها با آلودگی هوا دست و پنجه نرم کنیم و سرمایی استخوان سوز را تحمل کنیم. این روزها شاهد بارش برف در بسیاری از شهرها و استان های کشور هستیم. از طرفی، عدم استفاده از خودرو در بسیاری از موارد اجتناب‌ناپذیر است. بنابراین بهتر است با تسلط و آگاهی از نحوه رانندگی صحیح در شرایط برفی و رعایت نکات ایمنی لازم سفری ایمن را تجربه کنیم. در این نگارش امداد خودرو ایران به عنوان بزرگ‌ترین ناوگان امداد خودرویی کشور نکاتی را پیرامون رانندگی ایمن و صحیح در شرایط برفی ارائه می‌کند که برای رانندگان مفید خواهد بود.

الف : نکاتی که باید پیش از شروع فصل سرما رعایت کرد
1 - تجهیزات زمستانه خودرو را بررسی کنید
در صورتی که تیغه برف پاک کن خودرو فرسوده و قدیمی شده، حتما آن را تعویض کرده و مخزن آب شیشه شور را پر کنید. بهتر است از مایع مخصوص شیشه‌شور در این محفظه استفاده کنید تا از یخ‌زدگی آب در مخزن در فصل زمستان جلوگیری شود. حتما از سلامت و کیفیت نور چراغ‌های جلو و عقب و همچنین چراغ‌های مه‌شکن و فلاشر خودروی خود اطمینان حاصل کنید.
اگر در شرایط زمستانی مجبور به تردد در جاده‌های برف‌گیر هستید، حتما باک بنزین خودرو را پر نگه دارید تا در صورتی که در شرایط برف و کولاک خودرو زمین‌گیر شد و مجبور شدید ساعت‌های طولانی منتظر رسیدن گروه‌های امدادی بمانید، بتوانید خودرو را روشن نگه داشته و از گرمایش سیستم تهویه آن بهره‌مند شوید.
از سلامت باتری خودرو مطمئن شوید. در بسیاری از موارد باتری معیوب و فرسوده، ضعف خود را با سرد شدن هوا نشان می‌دهد و در سرمای شدید از کار می‌افتد. علاوه بر باتری خودرو، میزان شارژ باتری گوشی همراه خود را نیز در بالاترین سطح نگه دارید. و مهم‌تر از همه حتما زنجیر چرخ مناسب خودرو خود به همراه داشته باشید.
2 - از لاستیک های مناسب فصل استفاده کنید
قبل از هرگونه سفر زمستانی، سلامت و آج های تایر خودرو را به دقت بررسی کنید. سلامت تایرها و تنظیم فشار باد آن‌ها منطبق با شرایط برفی از مواردی است که در مسیر برفی و لغزنده می‌تواند به کنترل بهتر خودرو کمک کند.
3 - ضد یخ فراموش نشود
ضدیخ از جمله مایعاتی است که در خودرو باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. انتخاب ضد یخ مناسب و زمان تعویض آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ضمن این که چه در فصل تابستان و چه زمستان استفاده از این مایع الزامی است. اگر از زمان تعویض این مایع ها مطمئن نیستید و زمان کافی برای مراجعه به نمایندگی ندارید ، با ۰۹۶۴۴۰ تماس گرفته و از امداد خودرو ایران درخواست امداد در محل کنید . این ناوگان تمامی سرویس های ادواری شما را در هر محلی که مد نظر دارید انجام خواهند داد .
4 - پیش از حرکت...
بهترین روش برای گرم کردن خودرو این است که بعد از استارت زدن به آرامی و با دور موتور پایین حرکت را آغاز کنید و به پیشرانه و جعبه‌دنده زمان کافی دهید تا به دمای استاندارد کاری برسند. فراموش نکنید که شیشه‌های ماشین را پیش از حرکت پاک کنید تا به پیش آمدهای پیش رو بهتر واکنش نشان دهید. عدم پاک کردن شیشه‌ی خودرو از مه و برف یا سایر عوامل کاهنده‌ی دید، از عوامل اصلی تصادف در آب و هوای زمستانی است. همچنین پیش از شروع حرکت سقف و سایر قسمت‌های بدنه خودرو که از برف پوشیده شده است را حتما تمیز کنید. این برف می‌تواند در سرعت‌های بالا از روی سقف یا صندوق خودرو به سمت خودرو پشت سر پرتاب شود.
ب: نکاتی که باید در حین رانندگی در مسیر لغزنده رعایت کرد
1-نرم رانندگی کنید از کلیدی‌ترین نکات رانندگی حرفه‌ای و همچنین رانندگی در مسیرهای لغزنده، رانندگی نرم و با احتیاط است. رانندگی نرم مولفه‌های زیادی داشته که شرح تمامی این موارد در حوصله این مطلب نمی‌گنجد. اما به صورت خلاصه موارد زیر بسیار حائز اهمیت است.
فرمان را به صورت ۹:۱۵ در دست گرفته و حتما با دو دست رانندگی کنید تا هنگام سر خوردن تسلط بیشتری بر خودرو داشته باشید. به چرخ ها اجازه ندهید که مسیر خود را به شکل ناگهانی تغییر دهند.
از آن جا که در این شرایط زمین لغزنده است، باید از وارد کردن هرگونه نیروی بیش از حد از طریق چرخ‌ها به زمین خودداری کنید، زیرا در این شرایط اصطحکاک بسیار کم است. از گاز دادن زیاد و ناگهانی، بالاخص در دنده‌های سنگین که گشتاور بالایی را توسط چرخ به زمین منتقل می‌کنند، بپرهیزید
اگر با هرزگردی در هنگام حرکت مواجه بودید با دنده ۲ شروع به حرکت کنید و در خودروهای مجهز به جعبه‌دنده اتوماتیک، گیربکس را در حالت برفی قرار دهید.
2- به علائم هشدار دهنده توجه کنید
در این روزهای برفی و مه‌آلود سطح دید بسیار محدود است و در برخی موارد به ویژه در جاده برون شهری تشخیص حریم جاده به راحتی ممکن نیست. از همین رو توجه به علائم رانندگی بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. علائمی مانند چراغ‌های چشمک زن، راهنمای حریم جاده و پیچ‌های خطرناک و … بسیار حائز اهمیت هستند.
3- نرم ترمز کنید
هنگام مواجه با مشکل یا مسدود بودن مسیر از ترمزهای ناگهانی به شدت خودداری کرده و تا حد ممکن سعی کنید با استفاده از انتخاب مسیر جایگزین و استفاده از دنده های سنگین‌تر و به اصطلاح معکوس کشیدن سرعت خودرو را کم کرده اما در غیر این صورت در نرم‌ترین حالت ممکن و به آرامی ترمز کنید و تحت هیچ شرایطی به صورت ناگهانی و با فشار زیاد ترمز نکنید زیرا باعث سر خوردن خودرو و از دست رفتن کنترل خودرو خواهد شد.
۴- به جایی که می روید نگاه کنید
یکی از مهمترین نقاط تمایز رانندگان حرفه ای با آماتور ها , نحوه دید آنها در رانندگی است . از عواملی که باعث کاهش تلاطم و حادثه در رانندگی می شود . « همیشه به جایی که می خواهید بروید نگاه کنید ، نه جایی که هستید » جمله ای که در ابتدا ساده به نظر می آید ، اما رعایت کردن آن احتیاج به تمرین فراوان دارد و به شدت در نرم رانندگی کردن شما و همچنین کاهش حوادث کمک بسزایی می کند . رفتار راننده های پر خطر را مورد رصد قرار داده و از نزدیک شدن به آنها اجتناب کنید .
۵- نجنگید ، اسکی کنید
در هنگام لیز خوردن خودرو از عقب , خودرو به اصطلاح بیش فرمانی (Oversteer) می شود پس بصورت خلاصه موارد ذیل را رعایت کنید.
1- قبل از ورود به پیچ و یا فرمان دهی سرعت خودرو رابه حد مناسب کنید
2- دور موتور را خیلی بالا نگاه ندارید تا کمترین تنش به خودرو وارد شود .
3- اگر خودرو دیفرانسیل جلو دارید , هنگام وقوع بیش فرمانی کمی احتیاج به فرمان مخالفی داریم که میزان آن بستگی به زاویه سر خوردن عقب خودرو دارد و کمی فشار را روی گاز بیشتر کنید تا خودرو به حالت نرمال رسیده و چسپندگی به چرخ های عقب بازگردد و سپس به مسیر برگشته و از پیچ عبور کنید . در خودرو های دیفرانسیل عقب کمی حساسیت روی پدال گاز زیاد است ; پس از وقوع بیش فرمانی لحظه ای پا را از پدال گاز برداشته و سپس فرمان مخالف و عبور از پیچ .
بصورت خلاصه سعی کنید ابتدا خودرو را در مسیر سر خوردن خود پایدار کرده و چسبندگی را به تایرها برگردانید و سپس اصلاح مسیر انجام دهید.
اما اگر مشکلی پیش آمد...
با توجه به رعایت تمام نکات فوق بازهم شرایط برفی قابل پیش بینی و کنترل نبوده و در برخی موارد خودرو در برف یا یخ گیر کرده و قادر به ادامه مسیر نیست . در چنین شرایطی از تقلای بیهوده و خسارت وارد کردن به خودرو دست برداشته و تلفن ۰۹۶۴۴۰ را گرفته و منتظر امدادگران امداد خودرو ایران باشید. ناوگان این شرکت معتبر در سراسر کشور در کمترین زمان ممکن به یاری شما آمده و با استاندارهای بالا و بین المللی خود خودرو شما را راه اندازی خواهد کرد.


کد مطلب: 122416

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/122416/توصیه-های-امداد-خودرو-روزهای-برفی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir