۰
دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۰۵

روایت متکی از تسخیر لانه جاسوسی

وزیر سابق امور خارجه گفت: تسخیر لانه جاسوسی واکنش طبیعی و پدافند دانشجویان پیرو خط امام (ره) نسبت به اقدام‌های آمریکا علیه ایران بود.
منوچهر متکی عصر امروز در همایش «تسخیر لانه جاسوسی و ابعاد جهانی آن» در سینما گل سرخ بندر انزلی با اشاره به تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام (ره) در ۱۳ آبان سال ۵۸ اظهار کرد: تسخیر لانه جاسوسی آمریکا یکی از حوادث تاریخی است که در ایران اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: تسخیر سفارت آمریکا در ایران بازتاب‌های سیاسی ویژه خود را داشت و بعضی از افراد ممکن است به یک بعد این اتفاق توجه کنند و به دیگر ابعاد آن توجه نداشته باشند.
متکی بر بررسی بی‌طرفانه حوادث تاکید کرد و افزود: تسخیر لانه جاسوسی باید از زوایای مختلف بررسی شود.
عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان به حرکت تاریخی امام (ره) در سال ۱۳۴۲ اشاره کرد و گفت: قیام خرداد سال ۴۲ اعتراض به نظام وابسته به بیگانه در ایران بود.
وی خاطرنشان کرد: نطق تاریخی امام (ره) درباره کاپیتولاسیون به این امر اذعان کرد که نظام حاکم بر ایران از بیگانگان دستور می‌گرفت.
متکی با بیان اینکه آمریکا در حمله به عراق به دنبال حق قضاوت کنسولی بود، تصریح کرد: آمریکا با مقاومت مردم عراق مجبور شد نیروهای خود را در سال ۲۰۱۱ از این کشور خارج کند.
وزیر سابق امور خارجه، انگلیس را قبل از جنگ جهانی دوم قدرت مسلط بر ایران نامید و بیان کرد: آمریکا پس از جنگ جهانی دوم بر ایران مسلط شد و مردم از این امر ناراضی بودند.
وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ اذعان کرد: آمریکا از سپیده دم پیروزی انقلاب طبق اسناد و مدارک فتنه‌انگیزی علیه نظام ایران را آغاز کرده بود.
متکی به ترورها در هفته‌ها و ماه‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ترورها و دمیدن به اختلاف‌های قومی فتنه‌هایی بود که پشت آن یک اراده قوی از خارج از کشور وجود داشت.
عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان با بیان اینکه آمریکا تمام ترفندها را به ‌کار برد تا انقلاب اسلامی را ساقط کند، بیان کرد: آمریکا تلاش کرد حتی دولت جدید را یاری کند برای اینکه نظام نوین ایران شکل نگیرد.
وی ادامه داد: امام (ره) تاکید داشتند تا نظام اسلامی تشکیل شود و در ۱۲ فروردین سال ۵۸ نوع حکومت ایران با رای مردم مشخص شد. 
متکی به شرکت بیش از ۹۸ درصد مردم در انتخابات ۱۲ فروردین سال ۵۸ اشاره کرد و یادآور شد: نهادینه شدن نظام شکل فتنه دشمنان را تغییر داد.
وزیر سابق امور خارجه به بیان خاطرات خود در سال ۱۳۶۴ پرداخت و اظهار کرد: آمریکا زمانی که سفیر ایران در ترکیه بودم، می‌خواست این کشور را علیه ایران وارد جنگ کند اما متوجه شد که بستر لازم برای جنگ در ترکیه وجود ندارد.
وی با بیان اینکه بعضی از افراد گمان می‌کنند حادثه ۱۳ آبان یک اقدام ناپخته بود، تصریح کرد: مرور وقایع از ۲۲ بهمن سال ۵۷ تا آبان سال ۵۸ نشان می‌دهد که سراسر ایران بلوا، فتنه و یارگیری برای اغتشاش بود که از طرف آمریکا انجام می‌شد.
متکی اقدام دانشجویان پیرو خط امام (ره) مبنی بر تسخیر لانه جاسوسی را یک واکنش طبیعی خواند و بیان کرد: تسخیر سفارت آمریکا پدافند دانشجویان در مقابله آفند و فتنه‌انگیزی‌های آمریکا علیه انقلاب اسلامی بود.
عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان تصریح کرد: دولت‌ها در حالت عادی موظف هستند از سفارتخانه‌ها حفاظت کنند اما حادثه ۱۳ آبان یک استثنا بود.
وی با اشاره به اینکه آمریکا تمام توان خود را آورده بود تا نظام نوپای اسلامی را ساقط کند، خاطرنشان کرد: حمله عراق به ایران با دستور آمریکا انجام شد.
متکی تلاش‌های آمریکا برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران را به دلیل خوی استکباری این کشور دانست و گفت: آمریکا ادعا می‌کند آنچه ما اراده می‌کنیم باید بشود اما امام (ره) این مفهوم را متحول کرد.
دیدار با دانشجویان بسیجی، سخنرانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، سخنرانی در بندر انزلی و دیدار با نماینده ولی فقیه در گیلان از برنامه‌های سفر یک‌روزه منوچهر متکی به گیلان بود.
کد مطلب: 12276
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *