۰
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۴۱

جشنواره موسیقی فجر فردا آغاز می‌شود

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در حالی از فردا ـ پنجشنبه ـ به مدت یک هفته کار خود را آغاز می‌کند که این جشنواره همانند دو دیگر جشنواره فجر (تئاتر و سینما) افتتاحیه‌ای ندارد و مراسم اختتامیه هم اول اسفند ماه برگزار خواهد شد.
سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در حالی از فردا ـ پنجشنبه ـ به مدت یک هفته کار خود را آغاز می‌کند که این جشنواره همانند دو دیگر جشنواره فجر (تئاتر و سینما) افتتاحیه‌ای ندارد و مراسم اختتامیه هم اول اسفند ماه برگزار خواهد شد.
به گزارش ایسنا، امسال ۱۶۰۴ هنرمند در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کرده‌اند که آقایان ۶۴ درصد و بانوان ۳۷ درصد از این آمار را تشکیل می‌دهند. به طور کلی ۹۰ اجرا در شش سالن تهران به روی صحنه خواهد رفت.
از مرداد سال ۹۸ برنامه‌ریزی‌ها برای سی و پنجمین دوره از جشنواره موسیقی فجر بر اساس آیین‌نامه‌ای که دوره گذشته تنظیم شده بود، به دبیری شاهین فرهت آغاز شد.
در ابتدا علی ثابت‌نیا به عنوان مدیر اجرایی این جشنواره برگزیده شد که در آذر ماه انصراف داد؛ به همین دلیل مسوولیت‌های این سِمت توسط انجمن موسیقی و فرد دیگری به نام مردانی انجام شد.
در این دوره از جشنواره برخی از گروه‌ها دعوت و برخی نیز بر اساس فراخوان در جشنواره حضور پیدا کردند.
امسال بخش بانوان با پنج گروه برخلاف سال گذشته باری دیگر به جدول برنامه‌ها بازگشت. همچنین قرار بود هشت گروه خارجی در جشنواره حضور پیدا کنند که پلوان حمیداف انصراف داد و تعداد این گروه‌ها به هفت رسید. هفت گروه خارجی شامل تریو جاز ایتالیا، ضابط نبی‌زاده، جاز بنفش، دوئت زهی آونر، فلوریا نواک، دوئت آکاردئون و ساکسیفون از فرانسه و ظافر یوسف خواهد بود.
گروه‌های بانوان امسال شامل نوشه، کوک ماه، چریکه سنه، تیدا و ستاره قطبی است.
بیش از ۹۰ اجرا در هفت استان‌ آذربایجان شرقی، بوشهر، زنجان، خوزستان، گلستان، مازندران و منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود که برخی از آنها در تهران نیز به روی صحنه می‌روند.
بخش‌های جانبی جشنواره نیز شامل مسابقه «ترانه و رسانه» و جایزه «موسیقی و رسانه» است.
مجموعا ۸۲ گروه در جشنواره حضور دارند که ۳۴ گروه با فراخوان، ۲۳ گروه از طریق دعوت، ۷ گروه بین‌الملل و ۸ گروه هم پاپ هستند. به طور کلی در تهران ۹۰ اجرا در سالن‌های تالار وحدت در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰، تالار رودکی در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰، سالن نیاوران ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰، سالن سوره ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰، برج آزادی یک سانس ۲۱:۳۰ و میلاد نمایشگاه در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ برگزار می‌شود. ۲۳ گروه نیز برای نخستین بار در جشنواره حضور پیدا کرده‌اند.
پیشتر اعلام شد که با توجه به اتفاقات اخیر در کشور دو قطعه موسیقی برای سردار سلیمانی و جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی توسط بهزاد عبدی ساخته شده است که ارکستر سمفونیک در جشنواره آن را اجرا خواهد کرد.
قرار است که در روز اختتامیه جشنواره از چهار شخصیت موسیقی از جمله نادر مشایخی، حسن اسکندری، افلیا پرتوی و هوشنگ ظریف تقدیر شود.
در این دوره از جشنواره سالن سوره با ۱۹ اجرا در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ بیشترین تعداد اجرا را به خود اختصاص داده است؛ برخی از اجراهای این سالن به صورت نیمه وقت به روی صحنه خواهند رفت. همچنین سالن برج آزادی با هفت اجرا در یک سانس کمترین تعداد کنسرت را دارد. سالن فرهنگسرای نیاوران نیز در دو روز پایانی جشنواره به صورت فشرده پنج اجرای بانوان را میزبانی خواهد کرد.
اجراهای جشنواره از چهارشنبه ۲۳ بهمن با دو اجرای برادران آرش و مسیح عدل‌پرور در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ در سالن میلاد نمایشگاه افتتاح خواهد شد و تا پنجشنبه هفته دیگر با دو اجرای بهنام بانی در همین دو سانس و سالن میلاد نمایشگاه پایان خواهد یافت.
کد مطلب: 123710
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *