۰
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۵

تولید انسولین قلمی در ایران

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: انسولین قلمی که بیشترین ارزبری دارویی را دارد در کشور به مرحله تولید رسید و مراسم رونمایی از تولید این دارو بزودی برگزار می‌شود.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: انسولین قلمی که بیشترین ارزبری دارویی را دارد در کشور به مرحله تولید رسید و مراسم رونمایی از تولید این دارو بزودی برگزار می‌شود.
محمدرضا شانه ساز روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: انسولین قلمی با همکاری یکی از شرکت های بزرگ خارجی تولید انسولین قلمی در داخل تولید می شود و یک شرکت داخلی نیز در شرف تولید این محصول استراتژیک است.
وی ادامه داد: مطمئن هستیم شرکتهای بزرگ خارجی نیز برای حفظ سهم بازار خود به تولید و توزیع انسولین قلمی در ایران ادامه می دهند و بازار خود را در کشور به صورت تولید تحت لیسانس یا انتقال دانش فنی حفظ می کنند، چون ایران بازار بزرگی است و تولیدکنندگان خارجی نمی خواهند حتی با وجود فشار آمریکا بازار ایران را از دست بدهند.
رییس سازمان غذا و دارو گفت: اکنون علاوه بر تولیدکننده بزرگ خارجی انسولین که خط تولید خود را به کشور منتقل کرده و یک شرکت ایرانی که به تولید انسولین قلمی موفق شده است. چند شرکت داخلی دیگر نیز متقاضی تولید انسولین قلمی هستند، مدارکشان را به سازمان غذا و دارو داده اند که مراحل بررسی را طی می کند.
شانه ساز افزود: اگر این تولیدگنندگان وارد چرخه تولید انسولین قلمی شوند نه تنها دیگر واردکننده این کالا نخواهیم بود بلکه حتی می توانیم صادرکننده هم باشیم.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: انسولین قلمی بیشترین ارزبری دارویی را در کشور دارد و هر سال معادل ۶۰۰ میلیارد تومان ارز برای واردات این محصول هزینه می شود. دومین دارویی که ارزبری بالایی دارد، فرآورده های خونی هستند که سالانه معادل ۴۰۰ میلیارد تومان برای واردات این محصولات هزینه می شود.
وی گفت: تولید انسولین تزریقی از سالهای گذشته در ایران شروع شده بود اما مصرف انسولین قلمی به علت بدون درد بودن مصرف آن کیفیت زندگی افراد دیابتی را به میزان زیادی بهتر می کند و تقاضای بیشـتر بیماران دسترسی به این نوع انسولین با قیمت مناسب است که با تولید داخلی این محصول مهم به این هدف دست یافتیم.
رئیس سازمان غذا و دارو افزود: تولید چند قلم محصولات مشتق پلاسما نیز شروع شده اما برای توسعه آن کار جدی تری باید انجام شود. زیرا از چند سال پیش به چند شرکت مجوز داده شد که همزمان با تولید پلاسما در کشور پالایشگاه خون و تولید محصولات نهایی مشتق از پلاسما را نیز انجام دهند که نتوانستند به این تعهد خود عمل کنند اما عزم وزارت بهداشت جزم است که هر چه زودتر راه اندازی پالایشگاه خون را نیز در کشور شاهد باشیم.
کد مطلب: 123810
برچسب ها: انسولین قلمی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *