۰
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۲
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اعلام کرد

حذف "بیمه سلامت" چند بیمه‌ای‌ها

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه علت بدهی بیمه سلامت در پرداخت مطالبات سال ۹۷ مراکز طرف قرارداد بویژه داروخانه‌ها، عدم تخصیص کامل بودجه این سازمان است، در عین حال از قول مساعد دولت برای پرداخت مطالبات این سازمان بیمه‌گر خبر داد.
حذف "بیمه سلامت" چند بیمه‌ای‌ها


مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه علت بدهی بیمه سلامت در پرداخت مطالبات سال ۹۷ مراکز طرف قرارداد بویژه داروخانه‌ها، عدم تخصیص کامل بودجه این سازمان است، در عین حال از قول مساعد دولت برای پرداخت مطالبات این سازمان بیمه‌گر خبر داد.

به گزارش مردم سالاری آنلاین، مهندس طاهر موهبتی در بیست و ششمین جلسه هم‌اندیشی با اصحاب رسانه، درباره بدهی‌ سازمان بیمه سلامت به داروخانه‌ها، گفت: خوشبختانه مطالبات داروخانه‌ها در سال جاری تا آبان ماه پرداخت شده است اما، حدود ۳ ماه بدهی از مطالبات سال ۹۷ به داروخانه‌ها داریم.

بدهی بیمه سلامت به داروخانه‌ها، به دلیل تخصیص ناقص بودجه
۹۷

وی با اشاره به اینکه علت بروز بدهی در پرداخت مطالبات سال ۹۷ به مراکز طرف قرارداد بویژه داروخانه‌ها، عدم تخصیص کامل بودجه به این سازمان است، افزود: در حالی که با صرفه‌جویی‌هایی که کردیم توانستیم به ذخیره پول کمک کنیم، اما به دلیل عدم تخصیص کامل بودجه سال ۹۷، با بدهی مواجه شدیم.
موهبتی ادامه داد: این در حالی است که سال‌های قبل از ۹۷، حتی با تخصیص ۱۱۰ درصدی بودجه باز هم بیمه سلامت بدهکار می‌شد، اما ما با مدیریت برنامه‌ای که داشتیم می‌توانستیم شاهد بروز بدهی نباشیم. زمانی که بنده به بیمه سلامت آمدم سازمان به داروخانه‌ها ۱۱ ماه بدهی داشت، اما امروز این بدهی به ۳ ماه رسیده است. البته به هیچ عنوان همین میزان بدهی هم پسندیده نیست.

قول دولت برای پرداخت مطالبات بیمه سلامت

مدیرعامل بیمه سلامت افزود: در صورت پرداخت مطالبه ۴۹۰۰ میلیاردی دولت به بیمه سلامت، بدهی‌های ما به داروخانه‌ها پرداخت خواهد شد. در این زمینه قول‌های مثبتی از سوی دولت به ما داده شده است.
وی در خصوص بودجه سال ۹۹ این سازمان، خاطرنشان کرد: بودجه ما نسبت به سال ۹۸ حدود ۹ درصد افزایش یافته است. البته همچنان حدود ۵هزار میلیارد تومان کمتر از میزان درخواست ما بوده است. البته امیدواریم مجلس به ما توجه ویژه‌تری داشته باشد.
آخرین وضعیت پرداخت‌های بیمه سلامت به مراکز طرف قرارداد
موهبتی در خصوص پرداخت بدهی‌های این سازمان به سایر ارائه دهندگان خدمت، بیان کرد: در بخش دانشگاهی و خصوصی نیز پرداخت‌هایمان به مهر ماه ۹۸ رسیده است.

اقدام یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن برای برخورداری از بیمه اجباری سلامت

وی با بیان اینکه تاکنون یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر برای بیمه اجباری سلامت پیشقدم شده‌اند که اکثر انها تقاضای ارزیابی وسع داشتند، تصریح کرد: از این تعداد حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد کسانی که تقاضای ارزیابی وسع داشتند مستحق بیمه رایگان شناخته شدند که ۷۳ درصد آنها دفترچه دریافت کردند. علت پایین بودن مراجعات برای دریافت بیمه اجباری سلامت می‌تواند این باشد که مردم همچنان باور نکردند که بیمه شدن روی تخت بیمارستان اتفاق نخواهد افتاد.

حذف بیمه سلامت چند بیمه‌ای‌ها

مدیرعامل بیمه سلامت در ادامه افزود: سعی کردیم هر قولی به مردم داده‌ایم انجام دهیم. نمونه آن افتتاح طرح پایگاه اطلاعات بر خط بیمه شدگان سلامت بود که به موجب آن شاهد کاهش همپوشانی‌ها خواهیم بود؛ به صورتی که هر جا یک بیمه دیگر مقابل بیمه سلامت قرار گیرد، بیمه سلامت حذف شده و بیمه‌ دیگر شخص برایش فعال خواهد ماند. همچنین با بروز رسانی مداوم این اطلاعات، استحقاق سنجی در زمان ارائه خدمات از سوی مراکز ارائه دهنده خدمت، انجام خواهد شد. در این زمینه قادر خواهیم بود سالانه به هر شخص بگوییم چه میزان خدمت با چه ارزشی دریافت کرده است.

مهم‌ترین گام برای حذف دفترچه کاغذی از مراکز درمانی

موهبتی تاکید کرد: در سه ماهه نخست سال ۹۹ تمامی ارائه دهندگان خدمت می‌توانند به این پایگاه اطلاعات برخط برای انجام اعمال استحقاق سنجی متصل شوند که مهم‌ترین گام برای حذف دفترچه کاغذی خواهد بود و پس از آن فرد با ارائه کد ملی قادر خواهد بود در مراجعه به مراکز درمانی خدمت دریافت کند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در ادامه سخنان خود به آغاز طرحی جدید از اسفند ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: مرکز تحقیقات بیمه سلامت مامور بررسی رفتار مردم دنیا با بیمه‌هایشان شد که پس از آن دریافتیم آنهایی که در خود مراقبتی پیش قدم هستند با سایر افراد یکی نیستند. وزارت بهداشت بسته‌های خود مراقبتی متنوعی مصوب کرده است به طور مثال فرد باید سالانه سه تا چهار بار اقدام به اندازه‌گیری فشار خون خود کند و عدد فشار خون در پرونده شخص ثبت شود. اما چند نفر از مردم چنین کاری انجام می‌دهند؟
وی افزود: برای تشویق مردم به انجام خدمات خود مراقبتی ۴ شاخص فشارخون، قندخون، کلسترول خون و شاخص توده بدنی را انتخاب کردیم تا با اندازه‌گیری این چهار شاخص و ثبت آن اطلاعات کاملی از بیمار داشته باشیم. حال در صورتی که فرد در مدت مشخص بتواند استانداردهای وزارت بهداشت را پاس کند، از سوی بیمه سلامت برایش امتیاز قائل خواهیم شد. این امتیازات می‌تواند تخصیص تخفیف به بیمه‌پردازان نیز باشد.
موهبتی با تاکید بر اینکه اینگونه اقدامات در راستای اصلاحات بیمه‌ای است، گفت: مردم باید بدانند که بهتر است برای سلامت‌شان ارزش قائل باشند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت افزود: این طرح به صورت پایلوت از اسفند ماه در گلستان و زنجان اجرا خواهد شد و پس از ۳ ماه پایلوت به صورت کشوری اجرا خواهد شد. این طرح برای بیمه شدگان رایگان اجباری و برای بیمه پردازان اختیاری خواهد بود، اما به هر صورت باید منجر به کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها شود.
انتهای پیام
منبع ایسنا
کد مطلب: 123899
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *