۰
سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۸
تشريح راهبرد ملي ايران خودرو در توسعه فن آوري موتورهاي درون‌سوز:

تغيير قوانين در جهت اهداف زيست محيطي

مديرعامل ايران خودرو تغيير و به روزرآوري قوانين و استانداردها را لازمه تحقق اهداف زيست محيطي اين شرکت دانست و اظهار كرد: استانداردهای مصرف سوخت و آلایندگی متناسب با شرایط و زیرساخت‌های کشور بايد به روزرساني شود. عدم حمایت سبب سست شدن قدم‌ها خواهد شد.
تغيير قوانين در جهت اهداف زيست محيطي


مديرعامل ايران خودرو تغيير و به روزرآوري قوانين و استانداردها را لازمه تحقق اهداف زيست محيطي اين شرکت دانست و اظهار كرد: استانداردهای مصرف سوخت و آلایندگی متناسب با شرایط و زیرساخت‌های کشور بايد به روزرساني شود. عدم حمایت سبب سست شدن قدم‌ها خواهد شد.

ایکوپرس_ فرشاد مقیمی امروز در يازدهمين همايش ملي موتورهاي درون‌سوز، از برقي‌سازي محصولات، كوچك‌سازي قواي محركه و استفاده از سوخت‌هاي كم كربن به عنوان اقدامات اجرايي ايران‌خودرو در راستاي تحقق اهداف ملي مصرف سوخت نام برد. 
وی گفت:‌ توسعه فن‌آوري ايست‌رو، خودروهاي دورگه و برقي، موتور ملي پايه گازسوز و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي با اين موتور، افزايش پيمايش و مخزن كف و همچنين آغاز توسعه موتور سه استوانه رويكردهاي ايران خودرو براي تحقق اهداف تعيين شده در اين بخش است. 
مقیمی بهبود عملكرد خودرو، توسعه موتورهاي كم مصرف، توسعه موتورهاي گازسوز و برقي سازي را چهار مسير اصلي براي بهينه‌سازي و كاهش مصرف سوخت در نقشه راه ايران خودرو اعلام كرد و گفت: راهبرد ميان مدت ايران خودرو در استفاده از سوخت گاز طبيعي و برقي‌سازي بخش‌های مختلف خودرو در کنار طراحی و تولید خودروي برقي خواهد بود.
وی شناخت وضعیت را عامل مهمی برای برنامه‌ریزی توسعه‌ای عنوان کرد و گفت: از عوامل اصلی نقش آفرین در ایجاد گاز CO2 ۲۳ درصد مربوط به سیستم حمل و نقل است که ۱۷ درصد از آن مربوط به خودرو است.
مقیمی ادامه داد: از این میزان، ۸/۵ درصد در حوزه فعالیت و ماموریت ایران‌خودرو تعریف می‌شود که مربوط به خودروهای فعلی بوده و صرفا ۰/۵ درصد متعلق به خودروهای جدیدی است که وارد بازار می‌شود. 
وی تصریح کرد: با توجه به افزایش عمر خودروها باید توجه ویژه‌ای به نوسازی آن صورت گیرد. ایران‌خودرو که نقش کلیدی در این بخش دارد، آمادگی خود را برای نوسازی خودروهای فرسوده که عامل اصلی آلایندگی است اعلام می‌کند.
مقيمي خواستار تدوین بسته حمایتی موثر برای جایگزینی خودروهای فرسوده توسط مسئولان شد و گفت: برای غلبه بر چالش‌های برقی‌سازی، افزایش سهم سوخت‌های کم‌کربن و کوچک‌سازی بايد زمينه توسعه فن آوري‌هاي مورد نياز فراهم شود. حمایت مناسب دولت از توسعه فن‌آوری‌ها در راستای بهره‌برداری از تولید انرژی سبز و گسترش آن از جمله ضروريات است. 
وی خواستار حفظ اختلاف  قیمت سوخت بنزین و گاز جهت افزایش جذابیت خودروهای گازسوز، حمایت دولت از مصرف کننده به دلیل افزایش قیمت ناشی از توسعه فناوری‌های جدید در خودروها، برنامه ریزی جهت اجرای اثربخش طرح نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده و همچنين ایجاد زیرساخت توسعه خودروهای برقی و تعهد به قوانین مصوب بالادستی شد. 
مديرعامل ايران خودرو جايگزيني موتورهاي كم مصرف با موتورهاي پرمصرف و اختصاص سهم بيشتر به موتورهاي پايه گازسوز را از جمله برنامه هاي كوتاه مدت ايران خودرو برشمرد و گفت: حذف كامل موتورهاي پرمصرف و ارتقاي موتورهاي كم مصرف، افزايش سهم خودروي گازسوز در سبد محصولات و توسعه محدود فن‌آوري‌هاي برقي‌سازي موتور و دورگه اهداف ميان مدت ايران خودرو است. 
وي افزود: توسعه خانواده موتور كوچك‌سازي شده و توسعه فن‌آوري‌هاي خودروهاي برقي برنامه‌هاي بلندمدت ايران خودرو در نقشه راه توسعه موتور ايران خودرو قرار دارد. 
مقيمي ضمن تاكيد بر اهميت همكاري با دانشگاه‌ها و شركت هاي دانش بنيان و ساير صنايع در مسير توسعه فن آوري هاي قواي محركه گفت: ايران خودرو در حوزه هاي مطالعاتي، طراحي و توسعه و ساخت همكاري هايي را با اين سه حوزه آغاز كرده است.
وي در اين همايش ضمن ارايه گزارشي از روند توسعه جهاني قواي محركه و ميزان مصرف سوخت خودروها، تعهدات ايران در معاهدات بين المللي محيط زيستي ‌و چالش هاي موجود در مسير استفاده از سوخت هاي كم كربن، برقي‌سازي و كوچك سازي خودروها را تشريح كرد.
 
 
کد مطلب: 124046
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *