۰
سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۱۸
محمدرضا عارف:

افتخار می کنم به لیست ائتلاف «برای ایران» رای دهم

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در نشست خبر دیروز خود با دعوت از مردم برای رای دادن به لیست اطلاح طلبان گفت: من افتخار می کنم به لیست ائتلاف «برای ایران» رای می دهم.
افتخار می کنم به لیست ائتلاف «برای ایران» رای دهم
رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در نشست خبر دیروز خود با دعوت از مردم برای رای دادن به لیست اطلاح طلبان گفت: من افتخار می کنم به لیست ائتلاف «برای ایران» رای می دهم.
محمدرضا عارف در نشست خبری خود به همراه اعضای ستاد ائتلاف برای ایران با تشریح عملکرد فراکسیون امید عنوان کرد: فراکسیون امید ۱۰۲ عضو رسمی دارد و تعدادی دیگر از نمایندگان هم در مسائل تخصصی ما را همراهی می‌کردند.
وی با تشویق مردم در مشارکت در انتخابات پیش رو افزود: ان‌شاءالله مردم با مشارکت جدی در انتخابات روندی که در چهار دهه گذشته در رابطه با مردم‌سالاری طی شده را تقویت کنند.
رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان راهبرد جریان اصلاحات در دهه ۹۰ را اجماع‌سازی و وحدت درون جبهه اصلاحات و حضور حداکثر در رویدادهای مهم مثل انتخابات عنوان و خاطر نشان کرد: من از مردم تهران خاضعانه سپاسگزاری می‌کنم که در انتخابات گذشته بیش از آنچه لیاقت داشتیم ما را در مجلس و شورای شهر حمایت کردند و امیدواریم این نگاه را بار دیگر در جمعه آینده ببینیم.
عارف با تأکید بر اینکه برایند اصلاح طلبان این بوده که لیست انتخابات مجلس یازدهم باید اصلاح طلبانه باشد، تأکید کرد: ما شاهد روندی در بررسی صلاحیت‌ها بودیم و در خیلی از موارد توجیه نبودیم که چرا جوانان باانگیزه، توانا و شخصیت‌های برجسته تأیید صلاحیت نشدند. شورای عالی نیز در تهران با همین موضع کارها را دنبال کرد. ما معتقد بودیم اگر احزاب اصلاح طلب به یک لیست برسند شانس‌شان بالاتر است لذا از کسانی که جمع شدند و این انسجام را در جبهه اصلاحات ایجاد کردند، تشکر می‌کنم و تقاضای عاجزانه‌ام از مردم این است که به این کاندیداها رأی دهند. در بین این افراد ۱۴ نفر از نمایندگان فعلی و ۱۶ نفر چهره برجسته و نخبه هستند که من افتخار می‌کنم که به آن‌ها رأی دهم.
رئیس فراکسیون امید راهبرد این فراکسیون را انسجام بخشی و وحدت عنوان و خاطر نشان کرد: نمایندگان نیز با همدلی، تفاهم، همراهی و رویکرد اجماعی فراکسیون را همراهی کردند. من معتقدم فراکسیون امید مجلس دهم منسجم‌ترین و هماهنگ‌ترین فراکسیون سیاسی در دوره‌های ده‌گانه مجلس بود. همچنین مواردی بود که عضوی از فراکسیون نظر تخصصی خاص خود را داشت. رویکرد دیگر ما نیز همکاری حداکثری با نمایندگان دیگر بود و نظرمان این بود که اگر با تفاهم مسائل را جلو ببریم می‌توانیم منویات فراکسیون را محقق کنیم.
وی راهبرد فراکسیون امید در قبال بخش‌های حاکمیتی را حمایت از دولت با نقد مشفقانه و جدی عنوان و خاطرنشان کرد: در مورد موکلین راهبرد ما این بود که حتی‌المقدور ما سراغ موکلین برویم. بر همین اساس در حوزه تهران چهار دفتر در چهار شهرستان تشکیل دادیم و در مناطق بیست و دو گانه هم به صورت دوره‌ای سرکشی‌هایی داشتیم و تعامل خوبی با موکلین برقرار بود که بر این اساس پیگیری‌های و نتایج خوبی را برای حل مشکلات شاهد بودیم.
عارف در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به برنامه ۱۲۶ بندی برجام که از سوی فراکسیون امید دنبال می‌شد، گفت:‌ ما کارگروه‌های تخصصی و کمیته‌های ویژه تشکیل دادیم. یکی از مطالبات مردم در زمان انتخابات یعنی رفع حصر آقایان موسوی و کروبی را به طور جدی دنبال کردیم، کمیته رفع حصر تشکیل دادیم و جلساتی با اعضای شورای عالی امنیت ملی و سران قوه داشتیم و همچنین مسائل و مطالبات دانشجویان را پیگیری کردیم به نحوی که پرونده دانشجویان ستاره‌دار با پیگیری‌های کمیته فراکسیون بسته شد.
وی با اشاره به پیگیری‌های فراکسیون امید درباره برخی بازداشت‌ها یادآور شد: همچنین کمیته امور اجتماعی مسائل صنفی اقشار مختلف مثل کارگران و معلمان را دنبال می‌کرد. ما در مسائل خاص مثل سانحه قطار سمنان، سقوط هواپیمای اوکراینی، برنامه ششم، بودجه‌های سنواتی و پلاسکو هم کمیته‌هایی تشکیل دادیم و راهبرد اصلی ما نظارت بود.
ریس فراکسیون امید با اشاره به فعالیت فراکسیون امید در جریان انتخابات هیأت رئیسه مجلس افزود: ما معتقد بودیم باید در هیأت رئیسه مجلس و کمیسیون‌ها حضور حداکثری داشته باشیم. در سال اول پنج عضو هیأت رئیسه از فراکسیون امید انتخاب شدند، در سال دوم که ائتلاف کردیم سه عضو هیأت رئیسه از فراکسیون انتخاب شدند و در سال‌های سوم و چهارم که با حفظ هویت وارد شدیم به ترتیب پنج و چهار عضو از اعضای فراکسیون امید در هیأت رئیسه حضور پیدا کردند. علاوه بر این طرح‌ها، لوایح و شوراهای نظارتی هم از جمله مواردی بود که حضور اعضای فراکسیون برای ما حائز اهمیت بود، مثل هیأت نظارت بر مطبوعات که آقای وکیلی حضور یافتند و عملکرد ایشان نیز رضایت‌بخش بود یا در شورای پول و اعتبار که آقایان حضرتی و تابش حضور پیدا کردند و هیأت نظارت بر انتخابات شوراها که از پنج نماینده مجلس سه نفر از فراکسیون امید بودند.
عارف طرح تقلیل مجازات حبس تعزیری، طرح کاهش مجازات اعدام مواد مخدر، طرح تأمین امنیت برای برگزاری تجمعات و طرح اخذ تابعیت برای فرزندان مادران ایرانی را از دیگر طرح‌هایی عنوان کرد که با پیگیری فراکسیون امید به نتیجه رسید.
وی افزود: ما در مدت ۴۵ ماه ۱۶۳ جلسه هیأت رئیسه، ۷۲ جلسه شورای مرکزی و ۶۸ جلسه مجمع عمومی برگزار کردیم.
رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه براساس نظرسنجی‌ها آرای اصلاح طلبان ریزش کرده، گفت: تحلیل‌ها و نظرسنجی‌ها در انتخابات گذشته هم وجود داشت. ما بر این باوریم که مردم ما اصلاح طلب هستند و به اصلاح طلبان نیز رأی می‌دهند. ادعا داریم عملکرد فراکسیون امید و مجلس هم خوب و قابل قبول بوده اما نظرسنجی‌ها برای کل کشور نگران کننده است و ما امیدواریم مردم جمعه کار را تمام کنند.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره میثاق‌نامه مجلس دهم اضافه کرد: متأسفانه در این زمینه مماشات شد و نتیجه این بود که کسانی که با سرمایه اصلاحات آمدند از ما جدا شدند. آفت مجلس دهم از نظر من همین سه فراکسیونی شدن آن بود. بر همین اساس راهبرد دوره جدید اصلاحات این بود که لیست باید اصلاح طلبانه باشد و به همین دلیل میثاق‌نامه محکم و روشنی داریم تا کسانی که می‌خواهند به مجلس بیایند میثاق‌نامه را امضا کنند و موظف‌اند در فراکسیونی که به هر نامی تشکیل می‌شود عضویت یابند.
عارف با بیان اینکه منش جریان اصلاحات فرض‌محوری نیست، افزود: شورای عالی پروسه‌ای کاملا دموکراتیک با تصمیم‌گیری درباره لیست تهران داشت. ما سه جلسه دو ساعته در این باره برگزار کردیم و نهایتا به تصمیم رسیدیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره لیست ارائه شده از سوی کارگزاران گفت: آن‌ها به عنوان حزب اصلاح طلب حق‌شان بود که لیست بدهند اما در مورد آقای خاتمی ایشان منش همیشگی‌اش این بوده که از رفتار اجماعی اصلاح طلبان حمایت کند.
عارف درباره ارائه لیستی از سوی علی مطهری نیز گفت: آقای مطهری به عنوان فرد لیست داده و ادعا نمی‌کند اصلاح طلب است که بخواهیم بگوییم با ارائه لیست ایشان انشقاقی بین اصلاح طلبان ایجاد شده است.
رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوال دیگری درباره حادثه هواپیمای اوکراینی گفت: این فاجعه بزرگی بود ولی به هر حال عذرخواهی شد و ما باید منتظر گزارش دقیق باشیم. فراکسیون امید نیز در جلسه با آقای رئیسی به صورت جدی پیگیر این موضوع بود و می‌خواست که گزارشی به مردم ارائه شود. ما در مورد حوادث آبان نیز جلساتی در مجلس داشتیم و معتقدیم که باید همچنان موضوع را پیگیری کنیم تا ابعاد آن از جمله تعداد کشته‌شدگان روشن شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهار نظر اسدالله بادامچیان مبنی بر اینکه مشکلات کشور متعلق به اصلاح طلبان است، گفت: ما قرار نیست به همه جواب بدهیم. در مورد دولت اصلاحات هم صحبت از ناکارآمدی این دولت می‌شد اما حالا شاخص‌ها نشان می‌دهد که دولت اصلاحات در همه حوزه‌ها برجسته بوده و ما هم باید با کارمان به مردم نشان بدهیم که در خدمت آن‌ها هستیم.
عارف در پایان خاطر نشان کرد: در دولت آقای خاتمی که با راهبرد توسعه سیاسی روی کار آمد و با مجلس راست پنجم روبرو شد موضع دولت تفاهم حداکثری با مجلس بود اما متأسفانه دولت در این دوره ارتباط رسمی و منظمی با فراکسیون‌های مجلس نداشت، بنابراین توصیه جدی ما به دولت این است که از شروع مجلس یازدهم تعامل رسمی و منظمی با فراکسیون مجلس داشته باشد.
فرج کمیجانی رئیس ستاد ائتلاف برای  ایران (ائتلاف هشت حزب اصلاح طلب) نیز در اظهاراتی گفتمان اصلاحات را گفتمان اصیل مردمی عنوان کرد و گفت: هشت حزب اصلاح طلب به عنوان اعضای فعال اعضای سیاست‌گذاری با دلی پرخون از رد صلاحیت دوستان با توجه به توصیه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان در انتخابات براساس قانون احزاب ائتلافی حضور یافت.
وی افزود: ما با تشکیل نشست‌های مختلف به برنامه رسیدیم و معتقدیم افرادی از اصلاح طلبان تأیید شدند که به مراتب از نظر سابقه مدیریتی و اجرایی وضع خوبی دارند. ما برای پیروزی تلاش می‌کنیم. از مجموعه این لیست ۱۵ نفر از اعضای فراکسیون امید و مابقی به دلیل تخصص‌شان انتخاب شدند.
 
 
کد مطلب: 124059
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *