۰
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۹

اوراق تسهیلات مسکن 50 هزارتومان شد

در معاملات امروز اوراق تسهیلات مسکن، بار دیگر در تعدادی از نمادهای معاملاتی، توانست بالاترین قیمت فروش این اوراق تا ۵۰ هزار تومان را ثبت کند.
در معاملات امروز اوراق تسهیلات مسکن، بار دیگر در تعدادی از نمادهای معاملاتی، توانست بالاترین قیمت فروش این اوراق تا ۵۰ هزار تومان را ثبت کند.
به گزارش خبرنگار مهر، بازار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بانک مسکن در معاملات روز جاری توانست رونق خوبی را تجربه کند، اگرچه بازار مسکن در رکود به سر می‌برد، اما به نظر می‌رسد با توجه به افزایش وام نوسازی بافت‌های فرسوده به ویژه برای سازندگان حرفه‌ای تا ۱۷۰ میلیون تومان و همچنین محاسبه عوارض صفر برای صدور پروانه ساخت در این بافت‌ها که مشوق خوبی برای نوسازی در این بافت‌ها است، سازندگان اقدام به خرید اوراق تسهیلات از فرابورس کرده‌اند.
به خصوص که بر اساس آمار منتشره از سوی دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در سه ماهه پاییز امسال صدور پروانه ساختمانی در تهران در ماه‌های مهر و آذر با رشد به ترتیب ۲۸ و ۱۲ درصدی نسبت به ماه‌های قبل از آن مواجه بوده که اکثراً در بافت‌های میانی و مناطق ۹ تا ۱۲ تهران که در زمره بافت‌های فرسوده هستند، این اتفاق رخ داده است. مشاهدات میدانی نیز از افزایش روند ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده پایتخت خبر می‌دهد.
با این حساب بیشتر متقاضیان خرید اوراق تسهیلات مسکن در معاملات روزهای جاری بازار سرمایه، سازندگانی هستند که قصد استفاده از تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده را با نرخ سودهای نسبتاً پایین‌تر از نرخ سود تسهیلات خرید مسکن، دارند. به خصوص که نرخ سود وام نوسازی بافت فرسوده از محل اوراق، ۱۶ درصد بوده که یک و نیم درصد کمتر از نرخ سود این تسهیلات برای خرید مسکن است.
ایجاد صف خرید تنها ۶۲۰ نفره برای تسه ۹۷۰۹ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در آذر ۹۷) که در معاملات امروز بیش از ۴۸ هزار برگه از این نماد به فروش رسید و نیز ثبت تنها ۲۳۵ فقره معامله برای نماد معاملاتی تسه ۹۷۰۸ که بیش از ۳۰ هزار برگه از آن به فروش رسید، می‌تواند شاهدی بر این مدعا باشد.
از همین رو اگرچه در معاملات هفته گذشته و نخستین روز هفته جاری، خرید و فروش اوراق تسهیلات با کاهش هم در قیمت و هم در تعداد مواجه بود، اما در سه روز اخیر، قیمت اوراق تسهیلات مسکن توانست از بازه کمتر از ۴۵ هزار تومان به تدریج رشد کرده و امروز در ۶ نماد معاملاتی به ۵۰ هزار تومان برگردد.
همچنین در ۳ نماد معاملاتی تسه ۹۷۰۸، تسه ۹۷۰۷ و تسه ۹۸۱۰ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در مهر و آبان ۹۷ و دی امسال) میزان عرضه اوراق بالا ۳۰ هزار برگه و به ترتیب، ۳۰ هزار، ۴۸ هزار و ۳۷ هزار برگه بود. این در حالی است که بازار این اوراق در هفته گذشته شاهد کاهش گسترده خرید از نظر تعداد بود.
متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن تقریباً در همه نمادهای معاملاتی تسه در روز جاری بین ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان ثبت شد. حتی برای سه نماد معاملاتی ۹۶۱۲، ۹۷۰۱ و ۹۷۰۲ که در آستانه حذف از بازار سرمایه به دلیل اتمام تاریخ اعتبار آنها ظرف ۳ ماه پیش رو است نیز متوسط قیمت ۴۷ و ۴۸ هزار تومانی در معاملات امروز کشف شد؛ این در حالی است که معمولاً اوراق تسهیلاتی که در آستانه اتمام تاریخ اعتبار هستند، در پایین‌ترین قیمت معاملات این ابزار نوین بازار سرمایه، خرید و فروش می‌شوند.
گفتنی است بر اساس اعلام فرابورس که طی بیانیه‌ای در ۲۵ بهمن ماه منتشر شد، محدودیت ورود سفارش خرید و انجام معامله اوراق گواهی صادره بانک مسکن به میزان حداکثر ۲۸۰ ورقه برای هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی در نظر گرفته شده است.
با توجه به اینکه برای دریافت تسهیلات ۲۴۰ میلیون تومانی خرید مسکن، ویژه زوجین در تهران به عنوان بالاترین رقم این نوع از تسهیلات مسکن، متقاضیان می‌بایست ۴۸۰ برگه خریداری کنند، عملاً دو جلسه معاملاتی این روند به طول می‌انجامد.
همچنین با در نظر گرفتن میانگین ۴۸ هزار تومانی برای هر برگه، متقاضیان می‌بایست ۲۳ میلیون و ۴۸ هزار تومان بابت حق تقدم دریافت تسهیلات مسکن هزینه کنند.
کد مطلب: 124103
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *