۰
پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۲

معرفی کابینه ی جدید تونس

نخست وزیر مکلف تونس با تشکیل ائتلافی گسترده از نمایندگان تمامی گروه‌های سیاسی شامل وزرای احزاب‌ اصلی و کوچک و نیز چهره‌های مستقل، فهرست این کابینه را چند ساعت پیش از پایان مهلت قانونی به رئیس جمهوری این کشور ارائه کرد.
نخست وزیر مکلف تونس با تشکیل ائتلافی گسترده از نمایندگان تمامی گروه‌های سیاسی شامل وزرای احزاب‌ اصلی و کوچک و نیز چهره‌های مستقل، فهرست این کابینه را چند ساعت پیش از پایان مهلت قانونی به رئیس جمهوری این کشور ارائه کرد.
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، الیاس الفخفاخ، نخست وزیر مکلف تونس از تشکیل کابینه اصلاح شده در پی کشمکش‌های سیاسی شدید با احزاب مختلف این کشور در جریان مذاکرات خبر داد.
الفخفاخ در گفت‌وگو با تلویزیون رسمی تونس پس از دیدار با قیس سعید، رئیس جمهوری این کشور گفت: دوره رایزنی‌ها با وجود سختی‌ها و پیچیدگی‌هایش یک شرایط دموکراتیک عالی بود.
وی افزود، کابینه‌اش شامل تمامی طیف‌های سیاسی و رهبران احزاب به همراه چهره‌های مستقل است.
الفخفاخ وزارتخانه‌های اصلی از جمله‌ وزارت دادگستری، کشور، دفاع و امور خارجه را به چهره‌های مستقل واگذار کرده است.
جنبش النهضه تونس که پیشتر کابینه پیشنهادی الفخفاخ را رد کرده بود، می‌گوید، از این تصمیم صرف‌نظر کرده است.
این جنبش در بیانیه‌ای تاکید کرد، در این کابینه حضور خواهد داشت و به آن رای اعتماد می‌دهد.
همچنین این جنبش اعلام کرد که موافقتش با کابینه الفخفاخ به دلیل پیشرفت مثبت به دست آمده در روند مذاکرات و ارزیابی شرایط پیچیده و خطرناک منطقه به ویژه خطرات جنگ در لیبی و شرایط اقتصادی و اجتماعی دشوار داخلی انجام شد.
این در حالی است که حزب قلب تونس، دومین فراکسیون بزرگ پارلمان این کشور با ۳۸ نماینده در کابینه الفخفاخ حضور ندارد اما احزاب دیگر از جمله جریان دموکرات، حزب مردم، حزب زنده باد تونس و ندای تونس در این کابینه نماینده دارند.
حزب النهضه با ۵۴ نماینده از مجموع ۲۱۷ نماینده پارلمان با کسب هفت پست وزارتی در رتبه اول قرار دارد.
کابینه اول به ریاست حبیب الجملی که کاندیدای جنبش النهضه بود، دهم ژانویه نتوانست رای اعتماد پارلمان را کسب کند.
در ۲۰ ژانویه قیس سعید مسؤولیت تشکیل کابینه را به الفخفاخ سپرد.
پیش‌بینی می‌شود دفتر پارلمان تونس تاریخ جلسه رای اعتماد را برای کابینه تعیین کند.
کابینه جدید با چالش کسب حداقل ۱۰۹ رای برای تایید مواجه است و در صورتی که الفخفاخ شکست بخورد، احتمال دارد قیس سعید پارلمان را منحل کرده و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شود.
انتخابات پارلمانی در اکتبر گذشته برگزار شد که نتایج آن بر اختلافات سیاسی افزود.
مذاکراتی که همزمان با تشکیل کابینه انجام شدند، اختلافات شدید قیس سعید و حزب النهضه را برملا کردند؛ اختلافاتی که احتمال انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام را به همراه داشتند.
الفخفاخ روز شنبه فهرست کابینه‌ای را ارائه کرد که با مخالفت جنبش النهضه مواجه شد و این جنبش در آن زمان تاکید کرد، در پارلمان به آن رای اعتماد نمی‌دهد.
النهضه در ادامه خواستار تشکیل کابینه‌ای یکپارچه و ملی با حضور نمایندگان تمامی احزاب به ویژه حزب نبیل القروی (قلب تونس) شد.
کد مطلب: 124163
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *