۰
پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۴

افزایش خطر سکته مغزی با نوسانات دما

افزایش یا کاهش دمای روزانه نه‌فقط بر نوع لباس پوشیدن مؤثر است، بلکه می‌تواند عاملی برای افزایش سکته‌های مغزی باشد.
 افزایش یا کاهش دمای روزانه نه‌فقط بر نوع لباس پوشیدن مؤثر است، بلکه می‌تواند عاملی برای افزایش سکته‌های مغزی باشد.
به نقل از هلث‌دی، نتایج تحقیقات در کره جنوبی نشان داد، دمای بالاتر در طول تابستان با افزایش سکته مغزی ایسکمی(رایج‌ترین نوع سکته مغزی) مرتبط است.
محققان اطلاعات مرتبط با حدود 9249 بیمار مبتلا به سکته مغزی را بررسی کردند و ارتباط این موارد را با وضعیت آب و هوایی در تابستان‌های 2016، 2017 و 2018 مورد تجزیه‌وتحلیل قراردادند.
نتایج بررسی نشان داد که برای هر 9 درجه فارنهایت افزایش دما در مدت سه روز، شدت سکته‌های مغزی حدود 67 درصد و برای هر 9 درجه افزایش در یک روز، شدت سکته‌های مغزی در حدود 9 درصد افزایش داشته است.
محققان اظهار کردند:" هرچه در روز نوسانات دما افزایش یابد، شدت سکته‌های مغزی هم بیشتر می‌شود."
دکتر مین کیونگ کانگ، محقق این بررسی اظهار کرد: تأثیر نوسانات دمای روزانه برشدت سکته‌های مغزی بسیار شگفت‌انگیز است و این تأثیر بسیار بیشتر از آن چیزی است که انتظار داشتیم.
البته در این تحقیق جدید، ذکر نشده که چرا نوسانات دما می‌تواند برشدت سکته مغزی تأثیر بگذارد و تنها آمده است که تغییرات دما بر سیستم عصبی خودکار و تنظیم‌کننده ضربان قلب، فشارخون و تنفس مؤثراست.
نوسانات دمایی عامل مؤثر در ضربان قلب نامنظم است و جریان خون در مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند مغز را در معرض آسیب سکته مغزی قرار دهد.
تغییرات آب و هوایی می‌تواند عامل بروز نوسانات گسترده دمایی در سراسر جهان شود و افراد باید اقدامات احتیاطی در این زمینه را انجام دهند.
البته این تحقیق در کره جنوبی انجام‌شده است و مشخص نیست که تأثیر آن در دیگر نقاط جغرافیایی هم یکسان باشد.
کد مطلب: 124179
برچسب ها: تندرستی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *