۰
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۱
مهدی دادفر،دبیر انجمن واردکنندگان خودرو :

واهمه حضور رقیب در بازار خــودرو ایران

مهدی دادفر، دبیرانجمن واردکنندگان خودرو ایران با مطرح‌کردن این موضوع که عده‌ای از فعالان صنایع خودرو و قطعات نمی‌خواهند مسیر واردات خودرو باز شود، گفت: «بعــضی مدیران که از دیرباز واهمه حضور رقیب در بازار خــودرو ایران را داشته و دارند، همچــنان نمی‌خواهند به معنای واقـــعی کسانی در بازار حضور داشته باشند تا بتواننــد نیازهای مردم درخــصوص خودروهای ایمن، باکیفیت و کم‌استهلاک را برآورده کنند.
واهمه حضور رقیب در بازار خــودرو ایران
مهدی دادفر، دبیرانجمن واردکنندگان خودرو ایران با مطرح‌کردن این موضوع که عده‌ای از فعالان صنایع خودرو و قطعات نمی‌خواهند مسیر واردات خودرو باز شود، گفت: «بعــضی مدیران که از دیرباز واهمه حضور رقیب در بازار خــودرو ایران را داشته و دارند، همچــنان نمی‌خواهند به معنای واقـــعی کسانی در بازار حضور داشته باشند تا بتواننــد نیازهای مردم درخــصوص خودروهای ایمن، باکیفیت و کم‌استهلاک را برآورده کنند.

 به گزارش مردم سالاری آنلاین، مالکان خودروهای مانده در گمرک، پس از دو سال سرگردانی میان مصوباتی که کارآیی لازم را برای ترخیص این خودروها نداشت، حالا به جدیدترین مصوبه دولت امیدوارند و نمی‌دانند مشکل خودروهایی که ارز مربوط به آن‌ها پیش از اعلام ممنوعیت واردات خودرو، از کشور خــــارج شده است،  چیست

مهدی دادفر، دبیرانجمن واردکنندگان خودرو ایران با بیان اینکه برخی مدیران دولتی را می‌شناسیم که به‌خوبی ضرورت استفاده از خودروهای ایمن در جاده‌های کشور پهناورمان را درک کرده‌اند و آن را جزو منافع ملی به شمار می‌آورند. اما فعلا حاضر نیستند درخصوص اهمیت آزادسازی واردات خودرو در راستای کاهش تلفات جاده‌ای سکوت خود را بشکنند.

 آیا به‌نظر شما آن‌چنان که برخی فعالان صنایع خودرو و قطعات گفته‌اند، التهابات فعلی بازار ناشی‌از خبرهای مربوط به احتمال آزادسازی واردات خودرو در سال 99 است؟

بازار خودرو دچار شرایط نابسامانی است و عده‌ای در این آشفتگی مترصد فرصتی هستند تا آب را گل‌آلودتر کنند. هر خبری درخصوص خودروهای مانده در گمرک منتشر می‌شود، در عین حال که موجی از بیم‌ها و امیدها را برای مالکان این اموال به‌وجود می‌آورد، اما نمایشگاه‌داران و متقاضیان خرید این خودروها امیدوار می‌شوند که تعداد محدودی خودرو خارجی به بازار تزریق خواهد شد. این موضوع باعث می‌شود التهابات بازار بیشتر شود. 
 آیا انجمن واردکنندگان خودرو انتظار آزادسازی واردات خودرو در سال آینده را دارد؟
در شرایط فعلی که واردات خودرو به کشور به دلیل کمبود ارز ممنوع است، این انتظار در انجمن واردکنندگان وجود ندارد که شرایط کشور نادیده گرفته شود. اما در تحریم‌های گذشته، واردات خودرو یکی از مسیرهای گذشتن از موانع تحریمی بوده است و بر این اساس می‌توان با توجه به قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF  دوباره ظرفیت‌های این مسیر را مورد بررسی قرار داد. ‌گذشته از آن‌که واردات خودرو به کشور برای دولت می‌تواند سودآوری داشته باشد، قوه مجریه این امکان را دارد که به دلیل تحریم‌نبودن واردات خودرو از این امکان برای مبادلات واسطه‌ای استفاده کند. درهرحال، مسیر واردات خودرو بدون انتقال ارز و تجارت با آن می‌تواند یکی از راه‌های عبور از تحریم‌ها و تبادل پول و کالا با دیگر کشورهای جهان باشد. اما از آن‌جا که در این دوره، حلقه تحریم‌ها هر روز به‌نوعی تنگ‌تر از گذشته می‌شود، دولتمردان باید هرچه سریع‌تر به این راهکارها بیندیشند.

 نوسانات قیمت‌ خودرو در بازار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در میان دلایل و عوامل بروز مشکلات کنونی بازار خودرو و وضعیت قیمت‌ها، گاه عللی نیز در ارتباط با اخبار مربوط به خودروهای مانده در گمرک مطرح شده است که از نظر ما وارد نیست. بازار خودرو همیشه در ایران طی ایام پایانی سال با افزایش تقاضا مواجه می‌شود و این التهابات عمدتا به دلیل کمبود عرضه در مقابل تقاضاست. 
اوضاع قیمتی در بازار خودرو نشان می‌دهد که در یک سال ‌و نیم گذشته به‌واسطه افت تولید، قیمت خودروها روند صعودی به خود گرفته است. درهرحال بازار خودرو ایران هرساله نیاز به حدود 1.5میلیون دستگاه خودرو دارد و این در حالی است که طی دو سال اخیر، هم تولید سالانه زیر یک‌میلیون دستگاه و هم واردات خودرو ممنوع بوده که البته در زمان آزاد بودن واردات نیز زیر 100هزار دستگاه در سال بود. اما درمجموع می‌توان گفت طی این دو سال اخیر حدود یک‌میلیون دستگاه تقاضای انباشته و پاسخ داده‌نشده داریم. بر این اساس، آشفتگی بازار بیش از هر چیز ناشی از افزایش تقاضای بی‌پاسخ است؛ جریانی که در هفته‌های اخیر به اوج خود رسید و باعث شد عده‌ای به‌جای ذکر دلایل اصلی، به متهم‌کردن دیگران بپردازند.

 به‌نظر شما چه راهکاری برای کنترل بهتر اوضاع بازار وجود دارد؟

اگر منظور شما کلیت بازار باشد، راهکار اصلی افزایش مکفی تولید است، اما اگر تنها بازار شب عید را در نظر دارید، خودروهای مانده در گمرک به‌رغم تعداد محدودشان می‌توانستند مُسکن موقتی برای بازار شب عید باشند که البته این فرصت هم از بین رفت. حال نیز برخی در تلاش برای آزادسازی واردات خودروهای دست دوم از مناطق آزاد هستند که بررسی این موضوع هم به سال آینده موکول شده است و درنهایت با سیاست کلان دولت همخوانی ندارد. 
آیا این گفته را که «اختصاص ارز به واردات موجب زمین‌گیر شدن صنعت خودرو می‌شود»، صحیح می‌دانید؟ 
این ابراز نگرانی‌ها، منفعت‌خواهی کسانی است که نمی‌خواهند در فضای سالم فعالیت و رقابت کنند. بازار آزاد با رقابت سالم این گروه را عقب خواهد زد و کسانی اعم از تولیدکننده و واردکننده برنده خواهند بود که انتظارات کیفی مردم را با قیمت رقابتی پاسخگو باشند. مابقی این صحبت‌ها رجزخوانی برای رقبایی به نظر می‌رسد که اجازه حضور در صحنه رقابت به آن‌ها داده نشده است.
منبع دنیای خودرو
کد مطلب: 124384
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *