۴
۰
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۲۹
کواکبیان در مخالفت با کلیات بودجه سال 99:

کسانی که کشور را به این وضعیت رساندند خودشان بودجه را بنویسند

مردم مجلس را کاره ای نمی دانند و به همین دلیل نفر اول لیست تهران به اندازه بنده در لیست چهار سال قبل رای آورد
کسانی که کشور را به این وضعیت رساندند خودشان بودجه را بنویسند
 
دکتر مصطفی کواکبیان در صحن علنی مجلس و در زمان بررسی  کلیات لایحه بودجه سال 99 گفت  : عزیزان توجه بفرمایید که بنده به عنوان مخالف کلیات بودجه ۹۹ نکاتی را می خواهم به استحضار شما همکاران عزیز و ملت سرافراز ایران برسانم  که البته  بیشترین نکات از منظر اقتصاد سیاسی و بر مبنای آن چیزی که آخرین نسخه کمیسیون تلفیق ارائه کرده ، می باشد . 
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس افزود : اولین مسئله این است که بودجه ۹۹ واقع گرایانه نیست و با جابجا کردن برخی از ارقام شکل گرفته شده و قرار نیست که وضعیت مطلوبی را برای مردم ما ایجاد بکند .
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت : ما در سال گذشته هم گفتیم اما برخی از عزیزان توجه نکردند و گفتند ما می‌خواهیم اقتدار نظام را نشان دهیم ،  لذا باید اینطوری بودجه  را بنویسیم . اما عزیزان توجه بکنید که ما اگر بخواهیم واقعیت‌ها اقتصاد خودمان را در نظر بگیریم ، قطعاً بودجه ای غیر از اینکه کمیسیون تلفیق به صحن علنی مجلس ارائه داده ، باید می داشتیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد :  اولین مساله ای که در این مورد باید تاکید بکنم ، این است که اصلاح ساختار بودجه توسط خود مجلس انجام نشده است. ساختار بودجه را در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه تنظیم کردند و طبیعتا این ایرادی هست که مردم در این انتخابات به ما وارد می دانستند و می گفتند  مگر مجلس ،  کاره ای هم در تصمیم گیری ها هست.
وی افزود : نفر اول لیست تهران، به اندازه بنده در لیست قبلی رای آورده و  دلیل اصلی اش هم می گویند مجلس چه  کاره است ؟
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس گفت : عرضم این است که مجلس در اصلاح ساختار بودجه نقشی نداشته است و  لذا بودجه ای تنظیم کردند که خودشون تصمیم اصلاح ساختار داشتند.
وی افزود :من خدمت شما عزیزان بگویم ، ما بعد از برجام بهترین وضعیت را چه در بحث اشتغال ، چه در بحث اقتصاد و مبانی و شاخص های اقتصادی و در بحث بیکاری ، در بحث رشد نقدینگی در بحث ثبات قیمت ارز داشتیم ، اما با خروج ترامپ نامتعادل به شرایطی رسید که ما را به تصمیم گیری های جدید مجبور می‌کند .
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  اظهار داشت : اما توجه کنید ، عزیزان مجمع تشخیص مصلحت نظام به جای اینکه واقع نگرایانه به اقتصاد ایران توجه بکنند، یکسال تعلل کردند و لوایح FATF را به تصویب نرساندند و امروزه ما با وضعیتی مواجه هستیم که عملاً به عنوان  کشورهای غیر عضو تلقی می شویم و همین چند روز این تصمیم خودش را در نرخ ارز و سکه نشان می دهد.
کواکبیان خاطرنشان کرد : عزیزانی که کشور را به این وضعیت رساندند، خوب خودشان  همانجا بودجه را بنویسند و چرا به پای مجلس این را تمام می کنید . مجلس می خواهد بودجه ای ارائه بدهد که تحول در کشور ایجاد کند.  خدا وکیلی این بودجه هیچ اتفاقی در کشور ایجاد می کند؟ 
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس گفت : من بحثم این است که دوستان در اینجا ، ما آمدیم در حالت خوشبینانه و در حالت بدبینانه برای فروش نفت آماری را دادیم‌.  به خدا قسم با این وضعیت قسم میخورم این اتفاق نخواهد افتاد. بعد آمدیم برای اینکه مشکل تنظیم بودجه را حل بکنیم بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان مالیات درنظر گرفتیم. آخر کشوری که صاحبان کارخانجات نتوانند مواد اولیه داشته باشندو طبقات ضعیفش ،طبقات متوسط جامعه هستند ، این مالیات می خواهد از کجا تامین شود.
وی افزود:  آیا با فشار بر مردم می‌خواهیم بودجه خودمان را درست کنیم ؟
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  گفت : من عرضم این است که عزیزان شما نگران این نباشید که اگر کلیات بودجه رای نیاورد کشور به هم می‌خورد ، نه الحمدلله اتفاقی نخواهد افتاد و شما می توانید یک دوازدهم بودجه را تنظیم بکنید انشاالله مجلس انقلابی آینده ، خیلی خوب این بودجه را با توجه به شرایطی که پیش می آید تنظیم می کند .
 
کواکبیان افزود  : عرضم این است که ما در اینجا واقعا بدترین فشارها را به مردم ، بانک ها ایجاد کردند. چه تضمینی برای اصلاح ساختار بانک ها در این بودجه در نظر گرفتید. می گویند ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پول می خواهد. خوب وقتی پول نداریم بانک ها هم باید همین وضعیت را داشته باشند.  
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  اظهار داشت : عزیزانی که موافق صحبت می کنند ، دوستان کمیسیون تلفیق وعزیزان دولت ،  بیایند اینجا به ما پاسخ بدهند، چه میزان با اوراق مشارکت م یخواهیم کشور را بچرخانیم و واقعا نسل های بعدی را مقروض و  دچار مشکل بکنیم ، چون الان می خواهیم بودجه ما تنظیم بشود.  این ها نکاتی هست که من واقعا پاسخ می خواهم از عزیزانی که این بودجه را تنظیم کردند و همچنین بگویند  چه اتفاقی برای شرکت های دولتی افتاده است .
وی افزود : واقعا قرار نبود که در سال ۹۹ وضعیت شرکت های دولتی تحولی داشته باشند ؟  باز هم آماری که دادند با چند درصد رشد شرکت های دولتی قرار است که بر همون منوال سابق باشند و مجلس هم نظارتی نداشته باشد و درها بر همان پاشنه قبلی بچرخد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  گفت :من خدمت شما عزیزان به عنوان کوچکترین عضو مجلس دهم عرض می کنم  که ما واقعا اگر خواستار رفاه ملی و تامین حداقل معیشت مردم هستیم ، این بودجه پاسخگوی مشکلات مردم نیست و شما مسئولیت شرعی ، تکلیف ملی، وظیفه انقلابی و بودجه ای برای مردم دارید و  بنویسید که یک مقدار فقط یک مقدار وضع مردم بهتر از این بشود.
 
مهدی عباسی
 
کد مطلب: 124430
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مملکت را که شما به این فلاکت انداختید. شما بلافاصله بعد از روی کار امدنتان به امریکا التماس کردید و خواهان مذاکره شدید اونم ذلیلانه. شما ملت را تحفیر کردید و عزت کشور را گرفتید حالا بقیه بوجه بنویسند؟ ...شما به دشمن خونخوار ایران اعتماد کردید و اونم ... شماها را به دره پرت کرد و الان هم ملت جوابتان را دادند و....
علیرضا پارسا
Iran, Islamic Republic of
شما فکر میکنی که برجام تصمیم اصلاح طلبان بود؟؟ شما بعد از اینهمه مدت نمیدونی که اصلاح طلب و اصول گرا در رده های نماینده مجلس و قوه مجریه در تصمیم گیریهای سیاسی و اقتصادی قدرتی ندارن؟؟ کسانی که نرمش قهرمانانه کردن افراد دیگری بودن. پایبند نبودن آمریکا دور از ذهن نبود. اما در ذهن تصمیم گیرندگان، چاره ای دیگر هم نبود. اما در واقع، نباید فقط به حفظ نظام بود و به فکر مردم نبود. مردم به هر چیزی ارجحیت دارن. این بودجه نویسی هم بدرد مردم نمیخورد. بودجه ای که مجوز بدهد که دست در جیب مردم شود و یا از ثروت ملی مردم برای عراقیها و سوری ها و لبنانی ها و یمنی ها و فلسطینیها خانه بسازن ورزشگاه بسازن یا حقوق بدهند بهشون یا ماشین ساخت ایران رو مثلا با ده درصد قیمت داخل بهشون بدن، یا مجوز بدهد که به نهادهای مذهبی بودجه بدن که هیچ تأثیری در تولید ملی ندارن یا چندصد مورد دیگر... اینها درد مردم است. اگر بعضی ها انتقاد میکنن که مردم باید فشار اقتصادی رو در مقابل تحریمها تحمل کنن بازم مشکلی نیس بشرطی که آقایان و آقازاده ها هم مثل مردم زندگی کنن. نه اینکه تمام امکانات کشور در اختیار عده ای خاص و اندک باشه. و هرکاری هم دوس داشته باشن میکنن و به هیچ کسی هم پاسخگو نیستن. از دزدی و اختلاس گرفته تا انواع فساد مالی و اداری. و ثروتهایی که هیچ وقت نگفتند و نمیگویند از کجا آورده اند. اینها قبل از انقلاب هیچ نداشتن. پس چطوری بعد از چهل سال اندازه چهارهزار سال ثروت جمع کردند؟ مگر امام علی (ع) نگفت هرجا دیدید ثروتی جمع شده بدانید فسادی هم هست؟؟؟ اگر کسی میداند چگونه برخی مسئولین مملکتی اینهمه ثروت دارن، بیاد اینجا توضیح بده تا مردم هم بدونن. این مسائل بر خلاف شعارهایی هست که در اول انقلاب بود و با اون شعارها مردم انقلاب کردن.
United States
شما در روی ذهن و خرد خود قفل محکمی زده اید وقتی که کشور ما با این همه افراد فقیر و محروم دست به گربیان است شما تندروها و افراطیون اگر بودجه مملکت را فقط به کشور عزیر ایران اختصاص دهید و کمک به اجنبی ها و کشورهای دیگر را متوقف کنید احتمال اینکه کسری بودچه برطرف شود و به مردم فشار کمتری وارد شود زیاد است مشکل اینجاست که ایران باید بودچه بسیاری از کشورهای دیگر را هم تامین کند و در تنیجه با کسری شدید مواجه می شود و هر چه ته مانده این بودجه باشد در اینجا خرج می شود .تحریم های آمریکا فقط به علت تغییر سیاست خارجی ایران بود...
علي
Iran, Islamic Republic of
اينكه بعد از برجام وضعمان خوب بود تا ترامپ آمد وضعمان بد شد از اساس "گزاره غلطي" است. چون در دوره اوباما كاستي ها و بي كفايتي هاي دولت به هزينه مردم و از درآمدهاي نفتي تأمين مي شد! نه اينكه آنزمان مديريت و بودجه نويسي نوبخت و شركاء خوب بود و حالا بد شده است.
نكته مهم تر اينكه در برجام اساسا "امكان بدعهدي" طرف آمريكايي و محدود شدن درآمدهاي نفتي ديده نشده بود و اين يعني اعتماد مطلق به حريف كه عين سفاهت سياسي بود و اين خوشبينانه ترين قضاوت است.
و نكته آخر اينكه در هيچ دولتي به اندازه دولت بي تدبير و نااميد كنوني پول بي پشتوانه توليد نشده و به اندازه هيچ دولتي جيب مفت خوران دولتي و اذنابشان در خارج دولت پر نگرديده است؛ دولت كنوني گرچه نمي خواهد اذعان كند ولي عملا دولتي ورشكسته است و ايران را با شعار و بي تدبيري به آخر خط رسانده است ...