کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استان بوشهر و مبارزه با ملخ‌های مهاجم

8 اسفند 1398 ساعت 16:45

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در بوشهر گفت: این وزارتخانه برای مبارزه با آفت ملخ در آمادگی کامل قرار دارد و تدابیر لازم در این راستا لحاظ شده است.


سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در بوشهر گفت: این وزارتخانه برای مبارزه با آفت ملخ در آمادگی کامل قرار دارد و تدابیر لازم در این راستا لحاظ شده است.

عباس کشاورز روز پنج‌شنبه در حاشیه بازدید از باغ کنار پیوندی در شهرستان دشتی در جمع خبرنگاران عنوان کرد: در طول فصول پاییز و زمستان همکاران برای مقابله با آفت ملخ آموزش‌های لازم را فرا گرفتند و سم نیز به اندازه کافی تدارک دیده شده است.
وی بیان کرد: تجهیزات نیز از سال گذشته بیشتر شده و جای نگرانی برای کشاورزان وجود ندارد.
کشاورز ادامه داد: سال گذشته آفت ملخ پس از گذشت چندین دهه به صورت جدی وارد کشور شد و با سمپاشی حدود ۷۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی این آفت مدیریت و خسارتی نیز متوجه کشاورزان نشد.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: این آفت به طور عمومی در جنوب کشور مستقر می‌شود و با سرما و گرما سازگاری چندانی ندارد و در فصل‌های دارای آب‌ و هوای معتدل وارد جنوب کشور شده و سپس به هند، پاکستان و ارتفاعات هیمالیا مهاجرت می‌کند.
وی افزود: امسال نیز طبق پیش بینی و گزارش ‌های فائو تراکم این آفت در آفریقا به شدت بالا رفته و چندین برابر سال قبل است.
این مسئول خاطرنشان کرد: اطلاعات نشان می‌دهد در ایران نیز آفت ملخ بیشتر از سمت غرب و جنوب غرب وارد کشور شده است.
تصویب ۲۰۰ میلیارد اعتبار برای مبارزه با آفت ملخ
عباس کشاورز عنوان کرد: فعالیت آفت ملخ در بوشهر از هشت تا ۱۰ روز گذشته آغاز شده، در هرمزگان نیز تراکم ملخ‌های وارده بالا بوده که بیشتر از مبدا همسایگان جنوبی کشور وارد شده است.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: در مصوبه ابتدایی دولت در سال جاری ۲۰۰ میلیارد اعتبار برای مبارزه با آفت ملخ تصویب کرده و در صورت نیاز میزان اعتبار بیشتری برای این موضوع مصوب خواهد شد.
وی ادامه داد: در استان بوشهر نیز روند مبارزه با آفت ملخ خیلی خوب گزارش شده و این روند در آینده مطلوب‌تر نیز خواهد شد.
کشاورز با اشاره به فعالیت خوب گلخانه ها در کشور یادآور شد: در سال جاری برای سه هزار هکتار از اراضی گلخانه ای تزریق اعتبار شد که این میزان ۴۵ تا ۵۰ درصد بیشتر از سال گذشته است.
هجوم ملخ‌ها به اراضی کشاورزی استان بوشهر تحت کنترل است
مسئول مبارزه با ملخ‌ سازمان حفظ نباتات کشور گفت: وضعیت هجوم ملخ‌ها به اراضی کشاورزی استان بوشهر تحت کنترل بوده و مبارزه با این آفت به صورت مستمر در حال انجام است.
علی بابعلی روز پنج‌شنبه در حاشیه بازدید از اراضی کشاورزی شهرستان دشتی گفت: کانون‌های اصلی ملخ‌ها در استان به صورت روزانه پایش شده و سمپاشی کانون‌ها نیز شبانه اجرایی می‌شود.
وی بیان کرد: تاکنون نزدیک به یکصد دستگاه تراکتور سازمانی با همراهی کشاورزان برای مبارزه با ملخ‌ها به کارگیری شده است.
این مسئول ادامه داد: هواپیمای سمپاش نیز در استان مستقر شده ولی با توجه به پراکندگی کانون ملخ‌ها تاکنون مبارزه به مرحله استفاده از هواپیمای سمپاش نرسیده است.
اختصاص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با آفت ملخ در استان بوشهر
استاندار بوشهر گفت: از ابتدای ورود آفت ملخ به این استان تاکنون ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه اختصاص یافته است.
عبدالکریم گراوند روز پنج‌شنبه در حاشیه بازدید سرپرست وزارت جهاد کشاورزی از باغات کنار شهرستان دشتی عنوان کرد: از ابتدای ورود این آفت به استان بوشهر با توجه به حساسیت موضوع اهتمام جدی برای مبارزه صورت گرفته است‌.
وی افزود: حضور مقام ارشد وزارتخانه جهاد کشاورزی نشان از اهمیت و توجه ویژه مهندس کشاورز به استان بوشهر است.
مقام عالی دولت در استان بوشهر ادامه داد: امید است با اعتبارات ملی و استانی پیش بینی شده همانند سال گذشته بدون خسارت به اراضی کشاورزی، علیه این پدیده مقابله شود.
ساماندهی  ۵۰ اکیپ ردیابی و مبارزه در ۹ شهرستان آلوده به آفت ملخ
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: سال گذشته ۱۰۴ هزار هکتار از اراضی استان بوشهر در راستای مقابله با آفت ملخ سمپاشی شد.
محمدتقی منوچهری افزود: از پنج شنبه هفته گذشته که دور جدید حمله آفت ملخ در استان بوشهر آغاز شده در ۹ شهرستان آلوده به آفت ملخ ۵۰ اکیپ ردیابی و مبارزه ساماندهی شدند.
وی ادامه داد: تا این لحظه نیز در ۷۹۵ هکتار از اراضی مبارزه شیمیایی علیه آفت ملخ در استان بوشهر انجام گرفته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی بوشهر تصریح کرد: در حال حاضر نیز اکیپ‌ها در آمادگی کامل هستند تا به محض مشاهده نسبت به مبارزه علیه ملخ ها اقدام کنند.
ملخ‌های مهاجم نسبت به سال گذشته در کانون‌های بیشتری فعالیت دارند
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به هجوم ملخ ها گفت: ملخ‌های مهاجم نسبت به سال گذشته فرار و در کانون‌های بیشتری فعالیت دارند.
خسرو عمرانی افزود: در استان بوشهر به محض گزارش‌ کشاورزان کانون‌ها با حضور کارشناسان شناسایی و بلافاصله نسبت به سمپاشی آنها اقدام می‌شود.
وی اظهار کرد: تاکنون ۹ شهرستان استان بوشهر درگیر هجوم ملخ‌ها شده و دیلم تنها شهرستان ایمن از حمله ملخ‌های مهاجم است.


کد مطلب: 124614

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/124614/استان-بوشهر-مبارزه-ملخ-های-مهاجم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir