کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عادت‌های روزمره خوشایند را ترک نکنیم

8 اسفند 1398 ساعت 17:36

محمدحسن اشرف، یک روانشناس و درمانگر وجودی معتقد است: مدیریت فشار روانی اهمیت زیادی دارد، تا جایی‌که ممکن است عادات روزمره مخصوصاً عادات خوشایند یا مفید ترک نشود.


محمدحسن اشرف، یک روانشناس و درمانگر وجودی معتقد است: مدیریت فشار روانی اهمیت زیادی دارد، تا جایی‌که ممکن است عادات روزمره مخصوصاً عادات خوشایند یا مفید ترک نشود.

این روانشناس و درمانگر وجودی در رابطه با  روانشناسی بحران و فشار روانی، یادداشتی را در اختیار ایسنا قرار داده که در متن این یادداشت آمده است: «وقتی فشار روانی زیادی داریم، به بدترین خبرها تمایل داریم و سیاه‌ترین سناریوها را باور می‌کنیم. تمایل انسان برای بیش برآورد کردن خطر، از میل‌عمیق‌مان به بقا ناشی می‌شود و طبیعی است. ولی کارکرد آن در فشار روانی مختل می‌شود و باعث می‌شود احساسات آخرالزمانی (پایان یافتن دنیا) یا قربانی بودن را تجربه کنیم.
نکته دوم این است که همه آدم‌ها کارشناسان نسبتاً خبره علم احتمالات هستند. زندگی اجتماعی و تصمیم‌گیری روزمره همه ما مستلزم استفاده عملی از دانش احتمالات است. اما در شرایط بحران، ارتباط ما با این بخش از وجودمان قطع می‌شود و تمایل داریم مسائل و خطرات را قطعی ببینیم. در احتمالات حالات مختلف و نسبت و درصد و سناریو مطرح است ولی ذهن بحران‌زده ما ترجیح می‌دهد با یک قطعیت ترسناک روبرو باشد تا مجموعه‌ای از احتمالات یا طیفی از حالات خوب تا بد. به همین دلیل ذهن‌مان حالت «صفر یا صد»پیدا می‌کند.
نکته سوم، فشار روانی و قرار گرفتن در شرایط بحرانی است که باعث می‌شود ما به شدت جمع‌گراتر شویم و فردیت‌مان را از دست بدهیم. پیامد این واقعیت از دست دادن ابتکار و خلاقیت فردی در مواجهه با مسائل است. در چنین حالتی ترس‌هایی دامن ما را می‌گیرد که در واقع متوجه ما نیست. با افرادی احساس مشابهت و همزادپنداری می‌کنیم که تفاوت زیادی با آنها داریم و واقع‌نگری‌مان در تحلیل خطرات افت می‌کند و خودمان را در معرض همه آسیب‌ها ادراک می‌کنیم.
نتیجه‌گیری عملی؛ مدیریت فشار روانی اهمیت زیادی دارد. تا جایی که ممکن است عادات روزمره مخصوصاً عادات خوشایند و یا مفید را ترک نکنید. مراقب باشید در سونامی اخبار و امواج رسانه‌ای که حین بحران به‌راه می‌افتد غرق نشوید. حضورتان در فضای مجازی را کنترل کنید و منظم نگه‌دارید. در طول روز به برخی خاطرات خوش گذشته فکر کنید یا تفریحات خوشایند هرچند کوچک داشته باشید. مطالب غیرمرتبط با بحران ولی مفید و کاربردی را هم مطالعه کنید. استراحت کافی و البته تغذیه سالم شاه‌کلید مدیریت فشار روانی است. چه هنگام پیشگیری و چه هنگام درمان، آرامش روان و حال خوب تاثیر بسیار زیادی دارد و نکته مهم آنکه برای افزایش این دو، کارهای زیادی از دست ما برمی‌آید».


کد مطلب: 124616

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/124616/عادت-های-روزمره-خوشایند-ترک-نکنیم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir