۰
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۱

تسهیلات مالیاتی برای مودیان متضرر از کرونا

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی با اعلام اینکه بسته پیشنهادی برای حمایت از افراد آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا درنظر گرفته‌ایم که مستلزم تصویب ستاد هماهنگی قوا است، توضیحاتی درباره جزئیات این بسته حمایتی ارائه کرد.
معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی با اعلام اینکه بسته پیشنهادی برای حمایت از افراد آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا درنظر گرفته‌ایم که مستلزم تصویب ستاد هماهنگی قوا است، توضیحاتی درباره جزئیات این بسته حمایتی ارائه کرد.
به گزارش ایسنا، از اولین روز اسفند با اعلام خبر رسمی ورود ویروس کرونا به کشور تاکنون، روند شیوع ابن ویروس صعودی بوده است؛ به گونه‌ای که با دستور رئیس جمهور هر یک از دستگاه‌های اجرایی به منظور جلوگیری از شیوع کرونا ملزم به اتخاذ تمهیدات و تصمیماتی در راستای رسیدن به این هدف شدند.
از آنجا که حضور در مکان‌های عمومی، قرار گرفتن در معرض عطسه‌ها و سرفه‌های یک مبتلا و دست دادن با دیگران از جمله راه‌هایی است که افراد به این ویروس مبتلا می‌شوند، مسئولان کاهش حضور افراد در اماکن عمومی را مورد توجه قرار دادند.
با کاهش حضور مردم در اماکن عمومی، تعطیلی مشاغل دولتی، اعمال دورکاری و... کرونا نه تنها سلامت جسم و روان انسان‌ها را تحت تاثیر قرار دارد، بلکه به جان بدنه اقتصادی کشور افتاد و موجب شد بسیاری از مشاغل از جمله آژانس‌داران، هتل‌داران، رستوران ها، مراکز تفریحی و ورزشی به خصوص کسب‌وکارهای خرد و غیره آسیب ببیند یا تحت فشار مالی و درآمدی قرار بگیرد.
این امر موجب شد دولت ستادی اقتصادی تشکیل دهد که در آن به بررسی و رفع مشکلات اقتصادی ایجاد شده برای کسب‌ و کارها پس از این ویروس بپردازد. به همین منظور، جلساتی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی، شورای عالی پول و اعتبار با این هدف برگزار شد که از مهم‌ترین تصمیمات اتخاذ شده در این جلسات این بود که پرداخت اقساط تسهیلات سه ماهه پیش رو صاحبان کسب‌و کارهایی که بر اثر شیوع این ویروس از لحاظ درآمدی آسیب دیدند، همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه تمام اشخاص بدون درنظر گرفتن جریمه‌ای به پایان دوره بازپرداخت، منتقل شد.
علاوه براین، هر یک از بخش‌های اقتصادی همچون بخش خصوصی پیشنهادهایی برای حمایت از کسب‌وکارهای آسیب دیده مطرح کردند که تسهیلات مالیاتی، تخفیف مالیاتی، معافیت مالیاتی و ایجاد تغییراتی در روند اخذ مالیات بر ارزش افزوده از جمله پیشنهادهایی است که در بخش حمایت مالیاتی از این افراد مطرح شد. 
در این زمینه معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور توضیحاتی را به ایسنا ارائه کرد.
محمد مسیحی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی کشور با توجه به شیوع بیماری کرونا و درجهت تکریم مؤدیان مالیاتی اقداماتی انجام داد، اظهار کرد: در وهله اول نسبت به لغو جلسات هیات‌های حل اختلاف مالیاتی اقدام کرد و سپس مهلت برخورداری از بخشودگی جرایم را تا پایان خردادماه سال ۱۳۹۹ تمدید کرد. همچنین این سازمان بسته حمایتی در این زمینه پیشنهاد داده که مستلزم تصویب ستاد هماهنگی قوا است.
بسته پیشنهادی سازمان مالیاتی برای حمایت از کسب‌کارها شامل چه مواردی است؟
وی در ادامه در پاسخ به اینکه میزان تخفیف مالیاتی در نظرگرفته شده برای عملکرد سال ۱۳۹۸ چقدر است؟ بیان کرد: تسهیلات دیده شده بیشتر در قالب تمدید مهلت پرداخت‌ها، تعویق برگزاری هیات‌های حل اختلاف مالیاتی و تمدید برخورداری از بخشودگی جرایم است.
معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی درباره جزئیات بسته پیشنهادی این سازمان برای حمایت از کسب‌وکارهای آسیب دیده از کرونا، توضیح داد: در بسته پیشنهادی امکان دریافت گواهی برای صاحبان مشمول برای اخذ مفاصا حساب مالیاتی به مدت سه ماه، امکان تقسیط مجدد برای مؤدیانی که مهلت قانونی آنها طی شده و همچنین لغو انجام عملیات اجرایی درنظر گرفته شده که همه این موارد مستلزم تصویب شورای عالی هماهنگی قوا است.
اعمال نظر مثبت در تشخیص مالیات مؤدیان آسیب‌دیده از کرونا
این مقام مسئول درباره اینکه آیا قرار است تغییراتی در روند اخذ مالیات بر ارزش افزوده اعمال شود؟ گفت: خیر، قرار نیست در روند اجرایی مالیات بر ارزش افزوده تغییری اتفاق بیفتد و برای نحوه پرداخت و تقسیط بدهی آن‌ها حداکثر مهلت قانونی تعیین می‌شود.
مسیحی در پایان اعلام کرد که اعمال معافیت مالیاتی مستلزم تصویب این موضوع توسط مراجع ذی صلاح است. با توجه به شرایط پیش آمده در تشخیص مالیات آن دسته از مؤدیانی که دچار خسارت شده‌اند با نظر مثبت اعمال می‌شود.
کد مطلب: 124976
برچسب ها: کرونا مالیات
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *