۰
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۷

سایه‌های اختلاف در ترکیه

پیش از این رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی تلویحا اشاره کرده بود که رییس جمهور از اختیارات خود فراتر عمل کرده و دستور به برداشتن موانع ایجاد شده در مقابل معترضان داده است.
به نقل از خبرگزاری رویترز، اردوغان به مدت یک دهه است که به عنوان نخست وزیر ترکیه قدرت را در دست دارد و به احتمال بسیار زیاد برای نخستین انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در سال ۲۰۱۴ کاندیدا خواهد شد.
قرار است در این سال برای نخستین بار رییس جمهور ترکیه از طریق انتخابات برگزیده شود.
نظرسنجی‌های اخیر نشان داده است که عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه در انتخابات سال ۲۰۱۴ شانس بیشتری برای پیروزی خواهد داشت هرچند که از تمایل خود برای کاندیداتوری خبر نداده است.
نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی نسبت به کوتاهی پلیس این کشور به منظور ممانعت از راهپیمایی هزاران معترض سکولار طی روز دوشنبه مصادف با روز تاسیس جمهوری ترکیه در شهر آنکارا اظهار نارضایتی کرد.
پلیس ترکیه برای مقابله با معترضان از گاز اشک آور و ماشین‌های آب پاش استفاده کرد و این موضوع اردوغان را واداشت تا سوال کند چه کسی به آنها دستور داده موانع ایجاد شده در مقابل معترضان را بردارند.
اردوغان در یک کنفرانس خبری گفت: ما با دولت دو رهبری کشور را به این جایی که امروز رسیده است نرساندیم و این کشور با دولتی که دو رهبر دارد در آینده به هیچ جا نخواهد رسید.
عبدالله گل که همراه با اردوغان یکی از پایه‌گذاران حزب عدالت و توسعه ترکیه است روز چهارشنبه وجود جنگ قدرت میان خود و نخست وزیر را رد کرد.
عبدالله گل تصریح کرد: چیزی طبیعی تر از آن نیست که من به عنوان رییس جمهور از مقامات تقاضا کنم روز جمهوری در سراسر کشور به شیوه‌ای شایسته جشن گرفته شود.
وی افزود: در کشور دولت دو رهبری نداریم، قانون اساسی و دیگر قوانین ما صراحتا اختیارات، وظایف و مسئولیت‌های ما را بیان کرده‌اند.
روز جمهوری ترکیه روزی است که در سال ۱۹۲۳ مصطفی کمال آتاتورک اقدام به تاسیس جمهوری سکولار ترکیه کرد. در تظاهرات اعتراضی اخیر معترضان سکولار تصاویر آتاتورک را در دست داشتند.
این در حالی است که برخی روزنامه‌ها به نقل از مشاور مطبوعاتی عبدالله گل اعلام کردند که رییس‌جمهور ترکیه از فرماندار آنکارا تقاضا کرده بود تا در مقابل اعتراضات مدارا به خرج دهند.
کد مطلب: 12519
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *