۰
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۰

آخرین اقدامات مجلس برای کنترل بازار

رییس مجلس شورای اسلامی صبح روز پنجشنبه با حضور در نمایشگاه مطبوعات در جمع خبرنگاران آخرین اقدامات مجلس برای کنترل بازار را تشریح کرد.
 بسته پیشنهادی مجلس مطرح نبوده؛ چراکه مسوولیت کار بر عهده‌ دولت است و نباید خلط شود؛ لذا کاری که مجلس می‌کند قانون‌گذاری بوده و سایر مسائل جنبه مشورتی دارد.
وی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس در جلساتی با دولت نظرات مشورتی خود را برای این‌که جلوی وضعیت ارز گرفته شود ارائه کردند. اما هدایت و مسوولیت کار با دولت است. مجلس دو کار را انجام داده است؛ یکی این‌که منابع ارزی که اکنون به فروش می‌رسد کجا مصرف می‌شود و تا آن‌جا که اطلاع دارم روز گذشته شورای نگهبان آن را تصویب کرده و اشکالی نیز نبوده و به زودی ابلاغ می‌شود که در واقع حمایت‌هایی از بخش‌های صنعتی و تولیدی کشور انجام پذیرد.
وی ادامه داد:‌ طرح دیگری که اکنون در کمیسیون مربوطه مطرح است برای گام بعدی هدفمندی یارانه‌هاست؛ اما سوال این است که با توجه به شرایط فعلی آیا امسال وقت برداشتن گام دوم است یا خیر؟
رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برداشت بسیاری از افرادی که در مجلس هستند این است که اکنون زمینه برای این‌که قیمت گاز، بنزین و ... افزایش یابد فراهم است یا خیر؟ چراکه این زمینه فراهم نیست؛ ‌لذا گام بعدی باید زمانی باشد که شرایط آرام‌تری فراهم باشد.
وی با بیان این‌که «کار مهمتر در حال حاضر مساله بودجه سال آینده است» اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی باید نوع سیاست‌گذاری‌ها در بودجه‌ریزی به نحوی باشد که به بودجه‌ عمرانی لطمه نخورد. ضمنا چون منابعی نیست به طور روتین اگر انجام شود دچار مشکل هم خواهیم بود. پس باید از مکانیزم‌های بخش خصوصی استفاده کرد که اکنون در مجلس این کار در حال پیگیری است که چگونه می‌توانیم از منابع ارزی که برای بودجه‌ عمرانی در نظر گرفته می‌شود به گونه‌ای استفاده کرد که بسیاری از پروژه‌های عمرانی توسط بخش خصوصی صورت پذیرد و در نهایت ما تسهیلات و کمک‌هایی را به آن‌ها ارائه می‌کنیم که در حال حاضر بر روی آن فکر می‌شود.
کشاندن اختلاف نظر به صحنه‌ی رسانه‌ها کار درستی نیست
به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر سخنان مقام معظم رهبری در مورد خطاب قرار دادن سران قوا گفت: مطلب ایشان کاملا روشن بود و فرمودند اختلاف نظر امری طبیعی است اشکالی ندارد وجود داشته باشد اما کشاندن این مساله به صحنه‌ رسانه‌ها و کشمکش ایجاد کردن درست نیست.
وی افزود: فکر می‌کنم علی‌العموم نه در مورد سران بلکه در مورد همه مسوولان این مساله مطرح شد؛ این‌که در شرایط فعلی تا آن‌جا که ممکن است باید با نگاه مثبت کارها را به پیش ببرند و اگر اختلاف نظری هست در جای خود مطرح شود و فوری رسانه‌ای نشود. این امر درستی است.
وی افزود: تا حدودی هم شما (رسانه‌ها) باید حرف گوش دهید که خیلی مسوولان را در شرایطی قرار ندهید که اطلاعاتی از آن‌ها بگیرید و در جای دیگر به گونه‌ای دیگر مطرح شود که خود این موضوع نیز مساله‌ساز شود.
لاریجانی در ارزیابی خود از بازدید از نمایشگاه مطبوعات نیز اظهار کرد: ما در واقع با رسانه‌ها مستمرا و در طول روز ارتباط داریم و از نتایج کارهای‌شان استفاده می‌کنیم چه آن‌هایی که به صورت الکترونیک هستند و یا مکتوب و صوتی و تصویری یعنی ارتباط روزانه و ساعتی داریم.
وی خاطرنشان کرد:‌ اما بیشتر حضورمان در این نمایشگاه برای خسته‌نباشید و خدا قوت به اصحاب رسانه است که یک رکن مهم مردمسالاری می‌باشد و برداشتم این است که باید این رکن را هرچه بیشتر تقویت کرد؛چراکه باعث شفافیت در امور می‌شود.
وی با بیان این‌که «با تحقق این امر اطلاعات گردش خوبی پیدا کرده و پایه‌های فکری سیاسی دینی و فرهنگی در کشور تقویت می‌شود» اظهار کرد: ضمن این‌که پس از انقلاب اسلامی گام‌های خوبی برداشته شده و اکنون هم در نمایشگاه نشان داده می‌شود که پیشرفت‌های خوبی در زمینه‌ رسانه‌ها وجود داشته و ما باید همچنان این مسیر را امتداد بخشیم.
رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «رسانه‌های استانی نیز باید تقویت شوند» گفت: این کار نیز کار ارزشمندی است و خیلی از مسائل استانی باید در درون خود استان طرح شود که در جای خود رسانه‌های استانی می‌توانند قابلیت‌های خاصی داشته باشند و هرچه این بخش تقویت شود پیوندهای منطقه‌ای عمیق‌تر می‌شود.
وی تصریح کرد: در زمینه‌ سایت‌های خبری نیز پیشرفت‌های خوبی انجام شده که برخی از آن‌ها را در این نمایشگاه دیدیم و امیدواریم که این حرکت کمک به رسانه‌ها باشد و وزارت ارشاد و سایر بخش‌ها نیز تلاش‌های مستمری در این زمینه داشته باشند.
وی به گرانی کاغذ نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه برخی روزنامه‌ها دچار فشار هستند که وزارت ارشاد اسلامی ظاهرا تلاش‌هایی می‌کند که کاغذ به دست روزنامه‌ها برسد البته باید در مورد کتاب و مجلات و سایر رسانه‌های مکتوب نیز این حمایت‌ها انجام شود.
لاریجانی در پایان در پاسخ به سوالی درباره تصویب قوانین مورد حمایت رسانه‌ها از سوی مجلس به دو قانون جامع رسانه‌ها و صدا و سیما اشاره کرد و گفت: این دو موضوع قانون‌های جامعی هستند که تمامی مسائل مربوط به رسانه‌ها را در بر می‌گیرند و پیش از این بنا بود که لایحه‌ای در مجلس هشتم مطرح شود که به مجلس هشتم نرسید، اما اکنون در دستور کار کمیسیون‌های مربوطه برای بررسی بیشتر قرار دارد.
کد مطلب: 12520
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *