۰
سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۲

قوه‌قضاییه باید مطالبه‌گر حقوق عامه باشد

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه با رییس مرکز اندیشه و هم‌فکری راهبردی سازمان بسیج دیدار و گفت‌وگو کرد.
رییس پژوهشگاه قوه قضاییه با رییس مرکز اندیشه و هم‌فکری راهبردی سازمان بسیج دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه قوه قضاییه، مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری بین پژوهشگاه قوه قضاییه و مرکز اندیشه و هم‌فکری راهبردی سازمان بسیج برگزار شد.
رییس پژوهشگاه قوه قضاییه در این مراسم با بیان اینکه رهبر انقلاب در سال‌های گذشته بر ورود بسیج به مسائل علمی تاکید کردند، گفت: ما نیز در پژوهشگاه قوه قضاییه خود را بسیجی دانسته و برای پیشبرد اهداف نظام با نگاه بسیجی اقدام می‌کنیم.
حجت الله علم الهدی با اشاره به اینکه پژوهشگاه قوه قضاییه جایگاه یک اندیشکده برای بخش‌های مختلف قوه قضاییه را دارد، گفت: درحقیقت مسائل و چالش‌های دستگاه قضا توسط ما پژوهش شده و در نهایت برای حل آنها راهکار ارائه می‌دهیم.
وی با بیان اینکه بسیاری از قضات ما ممکن است تحصیلات بالایی نداشته باشند ولی در خصوص موضوعات و چالش‌های قوه قضاییه کار تخصصی کرده و تجربه بسیار دارند و می‌توانند موضوعات را به خوبی تببین و در نهایت بهترین راهکار را ارائه دهند، اظهارکرد: ما در پژوهشگاه قوه قضاییه نه تنها از ظرفیت داخلی بلکه با استفاده از ظرفیت نخبگان و استادان حوزوی و پژوهشگران، مسائل و مشکلات قوه قضاییه را شناسایی می‌کنیم و در این راستا می‌توانیم از ظرفیت شما نیز بهره‌مند شویم.
رییس پژوهشگاه قوه قضاییه با بیان اینکه رویکرد و تاکید رییس قوه قضاییه برای ایجاد تحول در دستگاه قضا، استفاده از ظرفیت‌های بیرونی و جلوگیری از کار تکراری و موازی کاری است، افزود: به طور مثال بسیاریاز نهادها و مراکز ممکن است به شکلی به مبحث حقوق عامه ورود کنند ولی مهم این است که این کارها با اطلاع یکدیگر و مکمل یکدیگر باشند.
علم الهدی با بیان اینکه در قوه قضاییه نمی‌توان صرفا به ظرفیت‌های داخلی اکتفا کرد و باید از ظرفیت‌های علمی و اجرایی بیرونی نیز استفاده کنیم، گفت: دستورالعملی که از سوی رییس قوه قضاییه در راستای استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردمی ابلاغ شد در همین راستا بود.
وی با اشاره به موضوع حقوق عامه و همکاری در این زمینه، گفت: رهبر انقلاب بر رسیدگی به حقوق عامه تاکید بسیار داشته و قوه قضاییه را در این زمینه به جلو فراخوانده است به این شکل که وظیفه دستگاه قضا نباید محدود به رسیدگی به پرونده باشد بلکه این قوه باید مطالبه‌گر حقوق عامه باشد.
رییس پژوهشگاه قوه قضاییه با بیان اینکه برخلاف تصور همه، نیاز قوه قضاییه صرفا حقوقی نیست و جلسات تخصصی غیر حقوقی زیادی تشکیل داده و پس از رصد مسائل قوه قضاییه راهکار ارائه می‌دهیم، اظهارکرد: پژوهشگاه قوه قضاییه با اتکا به آمار و آرای قضایی و با ارتباط خوب با قضات، استادان و نخبگان در جهت حل مسائل قوه قضاییه اقدام می‌کند.
علم الهدی با بیان اینکه موضوع کادریابی و کادرسازی برای بخش‌های مختلف قوه قضاییه را دنبال می‌کنیم، گفت: کارگروه ویژه شبکه سازی در پژوهشگاه قوه قضاییه تعریف شده و فراخوان‌هایی در این زمینه ارائه کردیم که در آینده به شکل گسترده‌تر خواهد بود. از جمله این فراخوان‌ها می‌توان به فراخوان همکاری قضات و کارکنان اداری قوه قضاییه و عضویت در انجمن علوم قضایی ایران اشاره کرد.
وی با اشاره به استقبال خوب از برگزاری مدرسه زمستانه حقوق گفت: راه‌اندازی باشگاه پژوهشگران قوه قضاییه در قالب انجمن در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود اثربخشی مفیدی داشته باشیم.
رییس پژوهشگاه قوه قضاییه با بیان اینکه در حال حاضر نظام مسائل و چالش‌های قوه قضاییه را شناسایی کرده و با تک تک استان‌ها مکاتباتی داشتیم تا اولویت‌ها مشخص شود، اظهار کرد: خوشبختانه در این زمینه بانک خوبی تشکیل و با کار تخصصی، اولویت بندی شد.
علم الهدی با اشاره به اینکه می‌توانیم در بحث تخصصی مانند قاچاق، انتخابات و.. با یکدیگر همکاری داشته باشیم، گفت: در بحث گفتمان انقلابی و کادرسازی و کادریابی نیز می‌توانیم از تجربیات و نتیجه کارهای شما استفاده کنیم.
وی افزود: در خصوص موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز باید بگویم که بارها تاکید شده که نباید این امر صرفا در حد کار رسانه‌ای بماند بلکه باید عملیاتی و راهکارهای مناسب نیز ارائه شود.
رییس پژوهشگاه قوه قضاییه با بیان اینکه از سازمان‌های بین‌المللی گرفته تا دیگر سازمان‌ها، همه دم از مبارزه با فساد می‌زنند، افزود: بنابراین باید پشت این امر گفتمان، اندیشه و راهکار وجود داشته باشد لذا ما در پژوهشگاه قوه قضاییه این موضوع را به صورت تخصصی دنبال می‌کنیم.
در ادامه مراسم داود گودرزی، رییس مرکز اندیشه و هم‌فکری راهبردی سازمان بسیج(ماهر) و دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه امیدوارم این جلسه به عنوان بستری برای همکاری مستمر با پژوهشگاه قوه قضاییه باشد، اظهارکرد: مرکز ما سابقه ۸ ساله دارد و از سال گذشته با رویکرد اندیشکده‌ای به موضوعات پرداخته؛ به این شکل که با تغییر عنوان، ماموریت ما احصاء مسائل کشور و راهکار مناسب در جهت حل آن بوده است.
وی با اشاره به اینکه یک مرکز در تهران و ۲۰ اندیشکده در استان‌ها فعال کردیم، گفت: برای هر استان ۷ گروه تخصصی فعال شده و برای شهرستان‌ها نیز این امر در دستور کار قرار دارد.
رییس مرکز اندیشه و هم‌فکری راهبردی سازمان بسیج با بیان اینکه اندیشکده‌ای که ما در مرکز ماهر داریم نه تنها مراکز استانی را هدایت کرده بلکه خود نیز دارای گروه‌های تخصصی است، افزود: ما در موضوعات بین رشته‌ای بررسی و مطالعات زیادی داریم و در این زمینه می‌توانیم با پژوهشگاه قوه قضاییه همکاری و تعامل داشته باشیم.
گودرزی با بیان اینکه مدل و رویکرد ما در راستای سیاست پژوهی و شناسایی مشکلات است، به عنوان نمونه در خصوص حقوق عامه به دنبال راهکار و چگونگی موضوع هستیم، گفت: در مراکز ما بسیاری از نخبگان با همین رویکرد مشغول به کار هستند.
وی با بیان اینکه هدف ما این است که نخبگان برای حل مسائل کشور پای کار بیایند، اظهارکرد: ایده تشکیل مجمع و کمیسیون مربوط به سال ۹۱ بود ولی اکنون به صورت اندیشکده با رویکرد پژوهش‌محور برای حل مسائل فعالیت می‌کنیم.
رییس مرکز اندیشه و هم‌فکری راهبردی سازمان بسیج با اشاره به اینکه در گذشته ۱۶ کمیسیون در مرکز وجود داشت (در تهران به شکل کمیسیون و در شهرستان‌ها به شکل کارگروه) ولی اکنون این تعداد افزایش یافته و به شکل اندیشکده درآمده است، افزود: اندیشکده حقوقی قضایی نیز مجدد فعال شده است که در این زمینه به خوبی می‌توانیم با شما همکاری داشته باشیم.
گودرزی با بیان اینکه حدود ۱۰۷۴ مسئله در این اندیشکده احصا شده است، اظهارکرد: تاکنون ۶۰ مسئله به صورت پروژه درآمده که خروجی آنها منتشر شده است.
وی با بیان اینکه مطالبه‌گری نتایج از اموری است که به جد پیگیر آن هستیم و حتی در این زمینه قرارگاه مطالبه‌گری داریم، افزود: در خصوص مبحث خانواده و جمعیت به شکل تخصصی ورود کرده و با تشکیل نشست‌های تخصصی و دعوت از قوای سه گانه و مکاتبات این امر را پیگیری می‌کنیم.
رییس مرکز اندیشه و هم‌فکری راهبردی سازمان بسیج اظهارکرد: موضوع مهم این است که ذیل این گروه‌های هفت‌گانه، میزهای تخصصی نیز تشکیل شده است.
گودرزی با بیان اینکه معاونت تولید و پژوهش اندیشکده مرکزی شامل گروه‌های اقتصاد و زیربنایی، فرهنگی و اجتماعی، سیاست داخلی و خارجی، حقوقی و قضایی و امنیتی، آموزش و تحقیقات و فناوری، مدیریت و حکمرانی و رسانه و فضای مجازی است، گفت: در چند ماه گذشته موضوعاتی از قبیل انحصار وکالت، نظام مالیاتی، انتخابات، مسکن، اشتغال و حقوق عامه در دستور کار بررسی قرار گرفته است.
وی با اشاره به تشکیل میز تخصصی حقوق عامه در مرکز ماهر از فعالیت مرکز کادریابی و کادرسازی و گفتمان انقلاب اسلامی نیز در این مرکز خبر داد.
دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی بیان کرد: درواقع مرکز گفتمان انقلاب اسلامی در راستای تدوین و تبیین چارچوب اندیشه‌ای گفتمان انقلاب اسلامی و مختصات مکتب و نگاه اجتهادی امام(ره) و مقام معظم رهبری راه‌اندازی شده تا خطوط کلی حرکت اندیشکده‌ها، گروه‌ها و میزها را در گفتمان انقلاب اسلامی مشخص کند.
گودرزی ادامه داد: موضوعات مذکور از طریق احصاء مختصات مکتب امام و استخراج منطق ولی و امام جامعه در عرصه‌های مختلف، برگزاری نشست‌ها، درس گفتارها و کارگاه‌های آموزشی با موضوع تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و تولیدات مکتوب و چند رسانه‌ای و فعالیت حداکثری در فضای مجازی صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه ما گنجینه خوبی از نخبگان داریم، افزود: در خصوص اندیشکده‌های اقشار نیز باید بگویم این اندیشکده‌ها شامل اندیشکده بسیج جامعه پزشکی، اندیشکده بسیج رسانه، اندیشکده دانشکده حضرت زینب(ع)، اندیشکده سازمان فضای مجازی، اندیشکده بسیج مهندسین عمران، اندیشکده معاونت روابط بین الملل، اندیشکده بسیج مهندسین کشاورزی، اندیشکده بسیج کارگری، اندیشکده بسیج ورزشکاران، اندیشکده بسیج طلاب و روحانیون، اندیشکده بسیج اصناف و اندیشکده بسیج مهندسین صنعتی است.
وی با اشاره به اینکه باید از کلی‌گویی دور شده و به موضوعات جزیی و کلیدی بپردازیم، افزود: ما در اندیشکده روی چگونگی متمرکز هستیم و با تمام مجموعه‌های پژوهشی و مرتبط تعامل و همکاری داریم.
دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی در ادامه با بیان اینکه بخش عمده مبارزه با فساد، در قوه قضاییه نیست بلکه در دولت و مجلس است، افزود: باید دید چرا قانون رعایت نشده و ترک فعل صورت گرفته است، برخی سامانه‌ها طراحی شده ولی اجرا نمی‌شود.
گودرزی با بیان اینکه ما بسته مبارزه با فساد و موضوع قاچاق را آماده کرده‌ایم که چه باید کرد تا در کشور این امر رخ ندهد، گفت: در ابتدای کار با شما در این دو زمینه همکاری لازم را انجام خواهیم داد.
کد مطلب: 125280
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *