۰
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۰۹

لبنیات در بلاتکلیفی!

در حالی که ستاد تنظیم بازار کشور تنها یک هفته‌ ی دیگر به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان به منظور اعلام قیمت ۵۳ محصول لبنی مهلت داده است، تولید کنندگان از بلاتکلیفی و دخالت دولت در تعیین نرخ لبنیات شکایت دارند
فرارو- پس از گذشت ۳ هفته از مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور جهت تعیین قیمت ۵۳ محصول لبنی هنوز سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان این قیمت‌ها را تعیین نکرده است.
رضا باکری، دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان فرآورده‌های لبنی در خصوص آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای تعیین قیمت ۵۳ محصول لبنی از سوی سازمان حمایت مصرف‌ کنندگان و تولید کنندگان، اظهار داشت: متاسفانه پس از گذشت ۳ هفته از مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور جهت تعیین قیمت ۵۳ محصول لبنی هنوز سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان این قیمت‌ها را تعیین نکرده است به طوری که هم اکنون تولید کنندگان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.
وی افزود: این موضوع در جلسه روز گذشته ستاد تنظیم بازار کشور با حضور مسئولان مربوطه مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد ظرف مدت یک هفته (تا سه شنبه هفته آینده) سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان قیمت ۵۳ محصول لبنی را با انجام کار کارشناسی تعیین و آن را به صورت رسمی اعلام نماید.
دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی ایران پیش از این به مهر گفته بود: در صورتی که مسئولان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در تعیین و اعلام رسمی قیمت ۵۳ محصول لبنی اهمال کنند به نزد مهدی غضنفری صنعت، معدن و تجارت خواهیم رفت تا تکلیف ما روشن شود.
دلایل افزایش قیمت لبنیات
این در حالی است که مشاور انجمن صنفی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران می گوید که تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی گران فروش نیستند بلکه محصولات‌شان گران تولید می‌شود. وی گفت: «دولت می‌تواند با گرانفروشی برخورد کند اما نمی‌تواند با گرانی محصولات لبنی در بازار برخورد کند. چرا که این موضوع یک موضوع ساختاری است و باید به صورت ریشه‌ای حل شود.»
چمنی با انتقاد از عملکرد دولت درعدم حمایت از تولیدکنندگان این بخش در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی گفت: متاسفانه دخالت دولت در قیمت گذاری محصولات لبنی بیش از حد شده، ضمن اینکه این دخالت‌ها به هیچ‌وجه تاکنون کارساز نبوده است.
به گفته وی، نمی‌توان از تولید کننده خواست که محصولات خود را گران تولید کند و آنها را ارزان بفروشد.
وی افزایش قیمت لبنیات را به دلایل زیر می داند:
۱- شیر خام از سوی دولت با قیمت‌های ۷۷۰ تا ۹۳۰ تومان تعیین شده است،اما متاسفانه دامداران هیچگاه شیر خود را با این قیمت‌ها به تولید کنندگان فرآورده‌های لبنی عرضه نمی‌کند.
وی خاطرنشان کرد: ۱۵ شرکت صنایع شیر ایران در ۱۵ استان کشور برای دریافت شیر ۹۳۰ تومانی با دامداران استانهای خود مذاکره کرده‌اند اما تنها در چند استان توانستند که دامداران را راضی کنند در ازای دریافت علوفه یارانه‌ای شیر خامشان را با این قیمت مصوب در اختیار کارخانجات تولید فرآورده‌های لبنی بگذارند و مابقی دامداران در استان های دیگر حاضر نشدند که این کار را انجام دهند. با توجه به اینکه قیمت شیر خام ۷۰ درصد از هزینه های تولید فرآورده‌های لبنی را به خود اختصاص می دهد، این موضوع موجب نوسان قیمت لبنیات در بازار شده است.
۲- هزینه بسته بندی در صنعت تولید فرآورده‌های لبنی افزایش داشته است. صنایع بسته بندی در حدود ۱۵ درصد در هزینه های تولید فرآورده‌های لبنی تاثیرگذار هستند.
افزایش قیمت دو گروه صنایع بسته بندی تولید داخل و خارج در این موضوع نقش دارند، صنایع بسته بندی وارداتی از ۲۳۰ تا ۲۶۵ درصد افزایش قیمت داشته‌اند و صنایع بسته بندی تولید پتروشیمی‌ها در کشور نیز بین ۱۶۰ تا ۲۲۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. هزینه بسته بندی محصولات لبنی حداقل ۲.۵ برابر شده است که این موضوع ۱۰ درصد در قیمت تمام شده محصولات لبنی نقش دارد.
۳- هزینه نیروی انسانی در صنعت تولید فرآورده‌های لبنی نیز از سال گذشته تاکنون در حدود ۱۸ درصد افزایش یافته است که این موضوع هم در حدود ۴ درصد در بهای نهایی محصولات لبنی تاثیر دارد.
چمنی با بیان اینکه از اول سال ۹۰ تا مهر سال جاری ۴۱.۳ درصد قیمت محصولات لبنی افزایش یافته است، گفت: در حدود ۴۹.۷ درصد هزینه‌های تولید فقط بابت دو قلم هزینه شیر خام و هزینه بسته بندی افزایش یافت است.
به گفته این فعال صنعت لبنیات، سود کارخانجات فرآورده های لبنی از سال گذشته تاکنون از ۲.۸ به ۱.۳ درصد کاهش یافته است.
وی در ادامه با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون عرضه و تقاضای شیر خام در بازار به هم خورده است، گفت: متاسفانه از ابتدای سال جاری تا کنون در حدود ۸.۵ درصد کاهش دریافت شیر خام از دامداران داشته‌ایم.
مشاور انجمن صنایع شیر ایران تصریح کرد:‌ در حقیقت متوسط دریافت شیر خام کارخانجات تولید فرآورده‌های لبنی در حدود سه هزار تن است که هر سال نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد با کاهش مواجه بوده است.
مشاور انجمن صنفی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی ایران با بیان اینکه تعیین قیمت ۹۳۰ تومانی برای شیر خام موجب کاهش سود ۱۷ درصدی دامداران شده است،‌ گفت:‌ ‌در شرایط کنونی که به صنعت تولید فرآورده‌های لبنی در نقطه سود ۱.۳ در صد قرار دارد، ‌چنین سودی برای دامداران منطقی نیست.
کد مطلب: 12531
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *