۰
پنجشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۴۵

حزب الله تحت فشار است

حزب الله این روزها در وضعیت بسیار حساسی به سر می برد. از یک سو تلاش می کند تا ائتلاف ملی و رویکرد میهنی اش را حفظ کند و از سوی دیگر در تلاش است تا هم پیمانی نزدیک و استراتژیک خود را با نظام سوریه پایدار نگه دارد.
به گزارش الجزیره، روزنامه های واشنگتن پست و دیلی تلگراف در دو مطلب جداگانه به تحلیل سیاست های فعلی حزب الله در این برهه حساس پرداخته اند، به خصوص پس از ترور وسام حسن، رئیس واحد اطلاعات سازمان امنیت لبنان که بسیاری اتهام ها را متوجه سوریه کردند و این مساله سبب شد تا حزب الله بیش از پیش تحت فشار قرار بگیرد.
این افراد پس از ایراد این اتهام ها علیه سوریه حزب الله را مورد سرزنش و انتقاد قرار دادند که چرا با وجود این ترور همچنان رابطه نزدیک خود را با سوریه حفظ کرده و حاضر به موضع گیری علیه آن نیست.
همانند همیشه نیز در فضای حساس لبنان حجم انتقادها به مرحله تندی رسید و دو طرف در مرزهای لبنان و سوریه علیه یکدیگر آتش گشودند.
روزنامه واشنگتن پست در این باره می نویسد، نشانه هایی وجود دارد که ثابت می کند حزب الله در وضعیت سختی به سر می برد، به رغم این که ترور حسن را محکوم و هر گونه ارتباطی با آن ترور را رد کرده است، اما جریان های سنی حامی مخالفان اسد که مخالف دولت فعلی لبنان نیز هستند همچنان به ایراد اظهارات آتشین علیه حزب الله ادامه می دهند. دولت فعلی وابسته به جریان اکثریت شیعی به رهبری حزب الله است.
پس از ترور وسام حسن، جریان مخالف دولت قصد داشت از فضای پیش آمده بهره برداری کرده و برای سقوط دولت وابسته به حزب الله گام بردارد اما ناکام ماند.
این در حالی است که ولید جنبلاط، رهبر درزی های لبنان که قبلا هم پیمان سعد حریری بود و بعدا به حزب الله لبنان پیوست و در تشکیل دولت نجیب میقاتی نقشی موثر داشت نیز در ماه های اخیر مواضع دو پهلویی اتخاذ کرده است.
وی حتی پس از ترور وسام حسن نیز مواضع روشنی اتخاد نکرد اگر چه به سوریه تاخت و بشار اسد را متهم به ترور حسن کرد. در عین حال برخی از رهبران شیعی لبنانی نیز حمایت خود را از مخالفان اسد ابراز داشته اند تا این مساله نشان دهد که جریان های شیعه منطقه در قبال مساله سوریه موضع یکسانی ندارند.
هلال خشان، استاد علوم سیاسی دانشگاه امریکایی ها در بیروت در این باره می گوید: «به اعتقاد من این روزها حزب الله تحت فشار شدید قرار دارد. البته این فشارها به آن اندازه نیست که بخواهد حزب الله نسبت به خود احساس توهین کند.
البته آنها خوب می دانند که چگونه با این اوضاع تعامل کنند. رهبران حزب الله در حال حاضر سکوت اختیار کرده اند تا از فضای این دوره دور باشند. ولی عملا حزب الله تحت فشار است و این فشارها نیز روز به روز افزایش می یابند.»
دیلی تلگراف در این باره می نویسد، حقیقت این است که وضعیت سوریه به شدت حزب الله را در تنگنا قرار داده است. این حزب در حال حاضر مهم ترین هم پیمان عربی سوریه محسوب می شود و هر چه دمشق بیشتر تحت فشار قرار می گیرد بر فشارهای حزب الله نیز افزوده می شود.
سوریه هم از لحاظ لجستیکی و هم از لحاظ سیاسی کشور بسیار مهمی برای حزب الله محسوب می شود. حمایت های تسلیحاتی و میدانی سوریه از حزب الله بسیار زیاد است و برای همین هر گونه تغییری در سوریه خلاف وضعیت موجود، این حزب را نیز در تنگنا قرار می دهد.
اما تیمور غوکسیل، استاد علوم سیاسی دانشگاه های امریکایی های بیروت نظر دیگری دارد. وی می گوید که اوضاع به این ترتیبی که برخی ها خیال می کنند به ضرر حزب الله نیست.
وی می گوید: «از ابتدای بحران سوریه برخی از اعضای داخلی حزب الله مخالف درگیر شدن کامل حزب با بحران سوریه بودند.
آنها به رفتار دولت سوریه نیز انتقادهایی داشتند و توصیه می کردند که حزب الله با اشتباهاتی که حکومت سوریه بر انجام آنها تاکید دارد، خط کشی کند.»
وی در ادامه می گوید: «ترور دو تن از چهره های مهم سنی لبنانی یعنی رفیق حریری در سال ۲۰۰۵ و اخیرا وسام حسن که چند روز پیش رخ داد وضعیت سنی ها را در تنگنای شدیدی قرار داده است. تحت فشار بودن آنها زمانی بیشتر خودش را نشان داد که دیدیم تلاش هایی را برای سقوط دولت نجیب میقاتی که نزدیک به حزب الله است انجام دادند ولی ناکام ماندند. البته نمی توان منکر شد که حزب الله تحت فشار نیست اما جریان مخالف نیز به شدت تحت فشار است.»
در این میان مواضع دوگانه ولید حنبلاط، که یکی از رهبران سیاسی موثر لبنانی محسوب می شود نیز بر زحمت جریان های لبنانی افزوده است. وی که در دو سال اخیر طرفدار دولت حزب الله بوده و خود را هم پیمان این حزب و نظام سوریه می دانسته است، بعد از ترور وسام حسن فورا تغییر موضع داد و سوریه و شخص بشار اسد را متهم به ترور وی کرد.
اما با این حال به رغم این که جریان المستقبل و مخالفان دولت فعلی لبنان بر روی جنبلاط حساب ویژه ای باز می کنند ولی حزب الله چنین نگاهی به او ندارد و تنها به او به عنوان یک برگ بازی نه یک برگ برنده می نگرد.
با این حال بسیاری بر این باورند که لغو نشست سالانه حزب الله که برای نخستین بار در تاریخ این حزب رخ می دهد نشان می دهد که تا چه اندازه این حزب تحت فشار است و نمی خواهد که در سایه تحولات سوریه بیش از این تحت فشار باقی بماند.
با این حال جایگاه حزب الله در میان شیعیان لبنان بسیار بالا است، علاوه بر آن دیگر طوایف لبنانی نیز همچنان به حزب الله علاقه ویژه ای دارند، این مساله به حزب الله اجازه می دهد که در سایه تحولات جاری سوریه و لبنان و منطقه با قوت قلب بیشتری با برگه های سیاسی خود بازی کند و به فکر انتخابات پیش روی لبنان باشد.
کد مطلب: 12534
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *