۰
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۴

ادامه هشدارها به تلویزیون درباره کرونا

به‌رغم هشدارهای اخیر مسوولان بهداشت و سلامت درباره خطرات ناشی از برنامه‌هایی که این روزها با حضور تماشاگر در استودیو ضبط می‌شوند، رییس سازمان صداوسیما با این توجیه که صداوسیما نمی‌تواند در روزهای شیوع ویروس کرونا، تحرک و تولید را رها کند، از حضور تماشاگران در برنامه‌هایی که هم اینک با چنین ساختاری روی آنتن می‌روند دفاع کرد.
به‌رغم هشدارهای اخیر مسوولان بهداشت و سلامت درباره خطرات ناشی از برنامه‌هایی که این روزها با حضور تماشاگر در استودیو ضبط می‌شوند، رییس سازمان صداوسیما با این توجیه که صداوسیما نمی‌تواند در روزهای شیوع ویروس کرونا، تحرک و تولید را رها کند، از حضور تماشاگران در برنامه‌هایی که هم اینک با چنین ساختاری روی آنتن می‌روند دفاع کرد.
به گزارش ایسنا، صحبت‌های عبدالعلی علی‌عسکری درباره لزوم ادامه دادن به تولید و پخش برنامه‌ها با حضور تماشاگر در استودیو در حالی عنوان می‌شود که طی چند روز اخیر بسیاری از کارشناسان بهداشت و سلامت نسبت به این امر هشدارهای جدی داده‌اند و در سازمان صداوسیما هم مانند سایر نهادها خبرهایی از ابتلای برخی از همکاران به ویروس کرونا به گوش می‌رسد؛ بنابراین انتظار می‌رفت صداوسیما با جدی گرفتن این هشدارها، فکری جدی برای برنامه‌هایی چون دورهمی و عصر جدید و سریال‌هایی که فوریتی برای پخش روی آنتن ندارند، اتخاذ کند.
حتی علیرضا وهاب‌زاده ـ مشاور وزیر بهداشت ـ  با انتشار توییت‌هایی تلاش کرد با افشاگری در این زمینه، هشدار دهد که عملا امکان ضدعفونی محل ضبط برنامه‌هایی که با حضور جمع کثیری از تماشاگران تولید می‌شود، وجود ندارد و این شیوه‌ها و تمهیدهای اعلام شده هم کارکردی ندارند.
دیگر منتقدان چنین برنامه‌هایی در روزهای اخیر، کارگروه مدیریت بحران کرونا در سینما بوده است که روز سه شنبه (۲۰ اسفند) با انتشار بیانیه‌ای خطاب به رییس سازمان صداوسیما خواستار توقف ضبط برنامه‌های تلویزیونی شد که با حضور تماشاگر تولید می‌شوند.
 
اما درست چند ساعت بعد از انتشار بیانیه کارگروه مدیریت بحران کرونا در سینما، رییس سازمان صداوسیما در برنامه ۲۰ و ۳۰ حاضر شد و درخصوص انتقادات مطرح‌شده درباره ضبط برخی برنامه‌های تلویزیونی با حضور جمعیت مهمانان گفت: «اولاً ما نمی‌توانیم تحرک و تولید را رها و تعطیل کنیم و اتفاقاً دشمن قصد دارد که تحرک و تولید در کشور و رسانه تعطیل شود. ثانیاً تمام این تولیدات با دقت و برنامه‌ریزی و حفظ اصول بهداشتی میهمانان و همکاران در حال انجام است. اگر ما کار نکنیم، نمی‌توانیم 66 شبکه تلویزیونی و بیش از 90 شبکه رادیویی را اداره کنیم.»
علی‌عسکری تاکید کرد که تمام تمهیدات اندیشیده شده و جوانب بهداشتی در تولید برنامه‌های مختلف کاملا رعایت می‌شود و گفت: همه همکاران ما در رسانه ملی در حال فعالیت‌اند و حدود 20 سریال در حال ساخت است. هم‌اکنون سریالی در حال تصویربرداری است که حدود 700 نفر از عوامل آنجا حضور دارند؛ اما پزشکان نیز سر صحنه حاضرند و هر روز تک‌تک افراد را معاینه می‌کنند و چنانچه کسی نشانه‌های بیماری داشته باشد، اجازه ورود نمی‌دهند. برای همه برنامه‌ها از جمله دورهمی نیز این تدابیر اتخاذ و اجرایی شده است.
در این شرایط به نظر می‌رسد صحبت‌های رییس صداوسیما درباره سریال هفتصد نفری و حضور پزشک در صحنه به مجموعه سلمان فارسی داوود میرباقری برمیگردد؛ سریالی که در این سال‌ها بارها شروع ساخت آن به تعویق افتاد و ضرب‌العجلی هم برای پخش ندارد. این در حالی است که در ساعات اخیر مطالبی انتقادی درباره این سریال الف ویژه که این روزها با بیش از ۳۰۰ هنرور و ۲۰۰ نفر عوامل، در جزیره قشم مشغول فیلمبرداری است، هم عنوان شده است.
بخش دیگر گفت‌گوی علی‌عسکری که همانند اغلب اوقات با یکی از بخش‌های خبری خود صداوسیما ترتیب داده شده بود، به دفاع از عملکرد این رسانه در زمان شیوع بیماری کرونا و رد این مساله که صداوسیما و مسوولان به موقع اطلاعات لازم را به مردم ندادند، اختصاص داشت. او در این زمینه هم گفت: حقیقتاً وزیر محترم بهداشت از زمانی که شیوع این بیماری در کشور چین آغاز شد، در هر یک از جلسات هیئت دولت تصریح می‌کردند که باید مراقب باشیم. روز چهارشنبه 30 بهمن نیز گزارش دادند که دو نفر در قم آزمایش دادند و مشکوک‌ به بیماری‌اند؛ لذا تأخیری در ارائه اخبار وجود نداشته است.
رئیس صداوسیما افزود: بر همین اساس، رسانه ملی نیز آماده اطلاع‌رسانی بود و روزی که شیوع بیماری در ایران اعلام شد، تعداد زیادی موشن‌گرافیک آماده بود و شبکه سلامت نیز حدود 70 برنامه آماده پخش داشت که به‌موقع روی آنتن رفت.
علی عسکری با تأکید بر اینکه از ابتدا محور اصلی ما بحث شفافیت در ارائه اخبار بود، گفت: بر این اساس، با ستاد مقابله با کرونا توافق کردیم که هر روز پس از برگزاری جلساتشان، آخرین اخبار و اطلاعات را در رسانه ملی برای مردم بیان کنند که این توافق همچنان در حال اجراست.
او در خصوص احتمال جنگ بیولوژیکی نیز گفت: البته این موضوع نیز محتمل است، زیرا آمریکا که در حال افول و فروپاشی است، از هر حربه‌ای برای پنهان کردن انزوای خود و درگیر کردن دیگر کشورها بهره می‌گیرد و محتمل است که این جریان را راه انداخته باشد تا ضعف و افولش آشکار نشود.
کد مطلب: 125357
برچسب ها: کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *