۰
سه شنبه ۵ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۴۲

پس از کرونا، حالا ویروس هانتا در چین

یک مرد بر اثر انتقال یک ویروس از موش درگذشت.
پس از کرونا، حالا ویروس هانتا در چین
یک مرد بر اثر انتقال یک ویروس از موش درگذشت.
به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین» از cnbc، پس از شیوع ویروس کرونا در استان ووهان چین، حالا ویروس دیگری کشف شده که باعث وحشت در بین اهالی استان «یون‌نان» شده است.
به گفته گلوبال تایمز چین، این مرد که به ویروسی از موش آلوده شده بود، هنگام بازگشت به استان شاندونگ در اتوبوس درگذشت. حدود 32 نفر دیگر در همان اتوبوس بودند که اکنون در حال آزمایش ویروس هستند.
 
هانتاویروس چیست؟
براساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای چین، هانتا از خانواده ویروسهایی است که عمدتا توسط جوندگان گسترش یافته و می‌‌توانند باعث ایجاد سندرم‌های مختلف در سراسر جهان شوند. این ویروس در ممکن است باعث سندرم ریوی هانتا (HPS) شود. انواع قدیمی‌تر این ویروس ها ممکن است باعث سندرم کلیه (HFRS) و تب هموراژیک شوند. گزارش‌ها حاکی از آن است که یک کودک 12 ساله اهل بمبئی در سال 2016 در اثر این عفونت درگذشت.
 
چه عواملی باعث هانتا ویروس می‌شوند؟
این ویروس از طریق ادرار ، مدفوع و بزاق جوندگان ناقل منتقل می شود. موارد نادری از ابتلا توسط گزش این جانواران نیز گزارش شده است. این بیماری زمانی ایجاد می شود که فرد با لمس اشیاء یا خوردن غذا یا بزاق با ویروس در تماس باشد.
 
علائم این ویروس چیست؟
هانتا یک دوره کوتاه نهفتگی دارد و ظرف یک تا هشت هفته می تواند مبتلا را از پا دربیاورد.
علائم آن عبارتند از: تب، خستگی و درد عضلانی در قسمت‌های ران، باسن، پشت و شانه‌ها است. علائم دیگر شامل لرز، درد در ناحیه شکم، سردرد، سرگیجه، تهوع و بیرون‌روی است. در مرحله پیشرفته، ریه‌های فرد آلوده پر از آب شده و قربانی در تنفس دچار مشکل می شود.
 
ویروس چگونه گسترش می یابد؟
انسان ها هنگام تماس با جوندگان حامل ویروس می توانند بیمار شوند. هنوز گزارشی از انتقال انسان به انسان این بیماری وجود ندارد و بیماری نمی تواند از فرد به فرد دیگر منتقل شود. اما اگر جوندگانی حامل ویروس در نزدیکی محل زندگی انسان ها باشند شانس ابتلا بالا می رود.
 
کد مطلب: 126087
برچسب ها: ویروس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *