۰
جمعه ۸ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۵
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با "مردم سالاری آنلاین" اعلام کرد:

افزایش قیمت گندم مانع حضور دلالان در بازار

قیمت تضمینی خرید گندم ۲۵ هزار ریال تعیین شد
با تصویب هیئت وزیران قیمت تضمینی خرید گندم به ازای هر کیلوگرم، مبلغ ۲۵ هزار ریال تعیین و با اختصاص تسهیلات برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال ۹۹ موافقت شد.
افزایش قیمت گندم مانع حضور دلالان در بازار
با تصویب هیئت وزیران قیمت تضمینی خرید گندم به ازای هر کیلوگرم، مبلغ ۲۵ هزار ریال تعیین و با اختصاص تسهیلات برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال ۹۹ موافقت شد. در مهرماه قیمت خرید تضمینی گندم 22 هزار ریال به ازای هر کیلوگرم محصول تعیین شده بود که این مساله انتقاد تشکل‌های کشاورزی را در پی داشت. سال گذشته قیمت تضمینی خرید گندم از کشاورزان 17 هزار ریال بود.
علی ابراهیمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با "مردم سالاری آنلاین" با اشاره به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم و مطالبه کشاورزان گفت: افزایش قیمت گندم در سال گذشته همواره یکی از مطالبات گندم کاران بوده به همین دلیل کمیسیون کشاورزی در نشست‌های مختلف این موضوع را پیگیری کرد.
ابراهیمی افزود: قیمت خرید تضمینی گندم در سال گذشته 1هزار و 700 تومان بود، همین قیمت باعث شد که بسیاری از کشاورزان گندم خود را تحویل سیلوها ندهند و گندم‌های برداشت شده تبدیل به علوفه دام‌ها شود. به گفته نماینده مردم شازند ذخایر استراتژیک گندم کشور در سال گذشته به قدری کاهش یافت که کشور مجبور به واردات گندم شد، این در حالی است که واردات هر کیلوگرم گندم برای کشور حدود ۳هزار تومان هزینه دارد.
وی با اشاره به اینکه با توجه به اتفاقات سال گذشته کمیسیون کشاورزی مجلس بر اساس هزینه تمام شده، قیمت ۲هزار و ۷۰۰تومان را برای هر کیلوگرم گندم مدنظر قرار داده بود گفت: اقدام دولت در زمینه افزایش قیمت گندم به ۲ هزار ۵۰۰تومان گام مثبتی در جهت حمایت از کشاورزان است و از سوی دیگر مانع از حضور دلالان در بازار و خروج غیرقانونی این محصول استراتژیک از کشور می‌شود.
 ابراهیمی همچنین معتقد است که افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری باعث می‌شود تا به تامین نیاز کشور از تولیدات داخلی امیدوار باشیم هرچند در زمینه تامین کودشیمیایی مشکلاتی وجود دارد. وی معتقد است که اگر این افزایش قیمت زودتر اتفاق افتاده بود شاهد کاشت بیشتر گندم توسط کشاورزان بودیم.
نماینده مردم شازند در پایان این تاکید کرد که افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به ۲هزار و ۵۰۰ تومان قطعا همراه با رضایت کاملا کشاورزان نخواهد بود، اما می‌تواند گام موثری برای دستیابی به یک رشد قابل قبول باشد.

گفتگو: مهدی یزدی
 
کد مطلب: 126224
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *