۰
يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۷

درباره کرونا به کودکان چه بگوییم؟

در ایامی که شیوع ویروس کرونا⁩ حواس‌ همه را به خود جلب کرده، ‌ در این میان کودکان⁩ را به یاد داشته باشیم و باید بدانیم که چطور درباره‌ این بحران با آنها صحبت کنیم و اطلاعات لازم را در اختیار آنان گذاشته تا دچار استرس نشوند.
در ایامی که شیوع ویروس کرونا⁩ حواس‌ همه را به خود جلب کرده، ‌ در این میان کودکان⁩ را به یاد داشته باشیم و باید بدانیم که چطور درباره‌ این بحران با آنها صحبت کنیم و اطلاعات لازم را در اختیار آنان گذاشته تا دچار استرس نشوند.
یک روانپزشک روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: گاهی بچه‌ها مستقیم ابراز نگرانی می‌کنند اما اگر حتی درباره‌ ترس‌ و نگرانی، چیزی مطرح نمی کنند به این معنی نیست که ترس را حس نمی‌کنند! بنابراین بهترین کار ایجاد فرصت و ارتباط مناسب با آنان برای پرسیدن سوال از آنها است.
مهشید رابطیان افزود: والدین باید کودکان را از این موضوع آگاه کنند که ویروس کرونا چیست و چه خطراتی در پی دارد. می‌توان این مطلب را در قالب مقایسه با ویروس‌های دیگر مثل آنفلوآنزا توضیح داد و همین‌طور از اهمیت شستن دست‌ها و شیوه‌ صحیح شستشو برای آنان حرف زد.
وی تصریح کرد: پدر و مادر باید با فرزند خود صحبت کنند. باید به ترس‌های کودک توجه کرده و با آنان در این باره‌ حرف بزنند. همین‌طور باید به آنها کمک کرد حقایق را به جای شایعات بفهمند. این مساله هم مستلزم آن است که پدر و مادر دانش خود را نسبت به بیماری و راه‌های مقابله با آن افزایش دهند. همچنین باید در نظر داشت که نگرانی و ترس‌ بزرگترها، روی بچه‌ها هم اثر می‌گذارد.
این روان‌درمانگر گفت: والدین در رساندن اخبار یا اطلاعات آگاه و صادق باشند. احساسات بچه‌ها از احساسات والدین‌ تغذیه می‌ شود بنابراین مهم است که والدین خود را به اطلاعات روز تجهیز تا بتوان پاسخ پرسش‌های کودکان را داد و حتی المقدور از سقوط در گودال اضطراب اجتناب کرد.
رابطیان افزود: پدر و مادر متناسب با سن فرزند در ارتباط با موضوع کرونا، اطلاعات و اخبار خود را به روز کرده و باید توجه داشت که آیا کسب اطلاعات بیشتر برای مقابله‌ با ویروس، به بچه ها کمک می‌کند یا بیشتر آنان را دچار اضطراب می‌کند؟ از بچه بپرسید درباره‌ شیوع بیماری چه فکری می‌کند و اگر نگرانی خاصی دارد آن‌ را مطرح کند. در این شرایط می توان به خوبی دیدگاه‌ خود را نسبت به شرایط بوجود آمده بیان کرد.
وی گفت: نوجوان‌ها احتمالا بیشتر در معرض اطلاعات مربوط به شیوع بیماری از طریق رسانه‌های آنلاین یا مدرسه قرار خواهند گرفت. در ارتباط با این گروه سنی می‌توان از آنها پرسید درباره شیوع ویروس کرونا چه فکری دارد؟ یا اگر به طور خاص در مورد هر چیزی نگران است، نظرات خود را در مورد این وضعیت با والدین به اشتراک گذارند.  
رابطیان تصریح کرد: والدین، برای کودک کم سن‌تر بیشتر از این‌که صحبت کنند باید به حرف‌های‌ آن گوش دهند و بفهمند از چه چیزی بیشتر اضطراب و استرس و یا حتی چه مقدار اطلاعاتی دارند. در عین حال باید به کودک اطمینان داد که هر کاری می‌کنیم، برای سالمتی همه است.
به گفته وی، بزرگترها توجه داشته باشند تمامی اطلاعاتی که کودک کسب می‌کند خیلی مهم است! و این اهمیت موضوع به سن فرزند بستگی دارد. بسیاری از اخبار و اطلاعاتی که بچه ها دریافت می کنند ممکن است از شبکه‌های اجتماعی باشد که همیشه هم مطمئن‌ نیست. بنابراین باید به سوالات آنها پاسخ صحیح داد بدون این‌که خیلی وارد جزئیات شد.
این متخصص روانپزشک یادآور شد: آموزش صحیح شستن دست‌ها یا عطسه کردن به فرزندان احساس کنترل بر بدن را می‌دهد. در حقیقت این کار به آنها این احساس را می‌دهد چیزهای ترسناک یا خطرناکی وجود دارد اما کارهایی هم وجود دارد که می‌توان انجام داد و جلوی آن‌ را گرفت.
وی گفت: پدر و مادر برای کودک توضیح دهد چرا باید در خانه بماند به‌ ویژه وقتی احساس کسالت می‌کند. این ایام فرصت خوبی‌ است که به بچه‌ها آموزش داد و به خوبی یادآوری کرد برای جلوگیری از گسترش بیماری ارتباط کمتری با دیگر افراد و هم سن و سالهای خود داشته باشد.
رابطیان با بیان اینکه در شرایط بحرانی کودکان ممکن است مضطرب، عصبانی، بداخلاق و بهانه گیر شوند و یا برخی از آنان علائم وسواس، چسبندگی به والدین یا شب ادراری از خود نشان دهند، یادآور شد، ‌به نگرانی کودک توجه کنید. با او حرف بزنید و صادق باشید اما لازم نیست همه جزئیات را بگوئید. کودکان در زمان های سخت نیاز به عشق و محبت بیشتری دارند.  
این متخصص روانپزشک کودک و نوجوان افزود: اگر مهد کودک یا مدرسه تعطیل است برای پرکردن وقت فرزندان برنامه ریزی کنید. فعالیت هایی مثل نقاشی، بازی، مطالعه، ورزش، کارهای منزل و تکالیف درسی ارایه کنید. بسیاری از کودکان خود را سرگرم می کنند. برخی نیاز دارند برنامه های متنوعی برایشان در نظر گرفت. مراقبت کنید بیش از حد سرگرم موبایل، اینترنت و بازی کامپیوتری نشوند.
وی تصریح کرد: پدر و مادر روال های معمول مانند زمان خواب و بیداری و غذا خوردن کودکان را رعایت کرده و ضمن حفظ روحیه خود، به یاد داشته باشند همواره الگوی فرزندان هستند.
تاکنون ۳۵۴۰۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۲۵۱۷ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۱۱ هزار و ۶۷۹ نفر نیز بهبود یافته‌اند.
کد مطلب: 126338
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *