۰
دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۵۵
وزیر امور خارجه:

ایران نمی خواهد تنگه هرمز را مسدود كند

صالحی 'خلیج فارس' را یك مسیر مهم و حیاتی برای ایران و تمام دنیا توصیف و تاكید كرد كه ایران عقلانی عمل می كند و نمی خواهد این مسیر حیاتی را مسدود كند.
ایران نمی خواهد تنگه هرمز را مسدود كند
علی اكبر صالحی در گفت و گو با روزنامه اتریشی استاندارد در عین حال تصریح كرد: در شرایط اضطراری و در صورت اجبار ، ایران از هر طریق ممكن و از هر راهی، اقتدار، حاكمیت و منافع بین المللی خود را حفظ و از آنها به هر شكل دفاع خواهد كرد.

رییس دستگاه دیپلماسی با تاكید بر اینكه ایران درپی ایجاد تنش نیست، گفت: من مخصوصا به اروپایی ها توصیه می كنم كه در مقابل ایران قرار نگیرند.

صالحی ، ایران را شریكی خوب و قابل اطمینان خواند و گفت: ایران با منابع عظیم نفتی و گازی می تواند بخش بزرگی از انرژی دنیا را تامین كند.

وزیر خارجه در پاسخ به سوال روزنامه استاندارد مبنی بر اینكه ایران چقدر تهدید نظامی را جدی می گیرد، با اشاره به اختلاف نظر غرب در این زمینه تصریح كرد: ایران همیشه آماده است كه از خود دفاع كند و در مقابل تهدیدها به خواب فرو نمی رود.

صالحی خاطرنشان كرد: ایران كشوری امن و باثبات و در عین حال نقطه ثبات و امنیت برای منطقه است.

** توصیه به گروه ۱+۵

صالحی در ادامه این گفت و گو در خصوص مذاكرات ایران و گروه ۱+۵ با اشاره به مذاكرات استانبول گفت: هرچند این مذاكرات با یك شكاف شروع شد ولی طرفین واقع بینانه تر از قبل عمل كردند.

وی افزود: در نشست بغداد ما به این نتیجه رسیدیم كه طرف مقابل رفتارش عوض شده و گمان می كند بخاطر تحریم ها ایران وارد مذاكره شده است كه البته این رویكرد در مذاكرات مسكو نیز ادامه یافت.

صالحی با تاكید بر اینكه مذاكرات ایران و گروه ۱+۵ راكد نشده و پویاست ، خاطرنشان كرد: البته برای ادامه این مذاكرات به قدمهای كوچكی نیاز است.

وی با اشاره به برگزاری دو دور مذاكرات كارشناسی و معاونان ، در خصوص زمان و مكان دور بعدی مذاكرات خاطرنشان كرد كه پس از رایزنی آقای سعید جلیلی و خانم كاترین اشتون به عنوان روسای دو تیم مذاكره كننده تصمیم گرفته می شود كه دور بعدی مذاكرات كی و كجا باشد.

رییس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال كه آیا حتما دور بعدی مذاكرات برگزار می شود، گفت: من نمی توانم خیلی دقیق بگویم ولی اگر همه چیز طبیعی پیش برود می توانیم كارمان را ادامه دهیم.

صالحی اظهار داشت: فكر نمی كنم كه شكاف برای دو طرف چیز جالبی باشد و به نفع آنها نیست.

وزیر خارجه در پاسخ به این سوال كه آیا اینبار مذاكرات بدون نتیجه خواهد بود، گفت: كلید این قضیه در دست دو طرف است و باید حق یكدیگر را به رسمیت بشناسند؛ یعنی گروه ۱+۵ حق غنی سازی ایران را طبق معاهده ان پی تی به رسمیت بشناسد و ایران نیز نگرانی های احتمالی در خصوص برنامه هسته ایش را - هرچند كه دلیل كافی برای نگرانی درباره آن وجود ندارد - رفع كند.

صالحی تصریح كرد: می توان نگرانی های احتمالی را از بین برد بدون اینكه حق غنی سازی مخدوش شود.

وزیر خارجه در ادامه این گفت و گو در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر تحریم ها با اشاره به اینكه ایران طی ۳۳ گذشته تحت تحریم بوده است، خاطرنشان كرد كه ایران در این زمینه تجربه زیادی دارد و با آن كنار آمده است.

روزنامه استاندارد در ادامه سوال خود از صالحی پرسید: ولی اینبار تاثیر تحریم ها در زندگی مردم دیده می شود.

وزیر خارجه در پاسخ با اشاره به مشكلات اقتصادی در كشورهای مختلف جهان، یادآور شد كه قیمت مواد غذایی در تمام دنیا اضافه شده است.

صالحی در عین حال گفت: این حرف شما درست است و بر اثر تحریم ها مردم زیادی اذیت شده و مشكل پیدا می كنند بنابراین این تحریم ها علیه مردم است. هرچند كه دولت تلاش خواهد كرد كه این مشكلات را سریعا حل كند.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی در خصوص اقدام تروریستی در بلغارستان نیز با ابراز تاسف از اینكه در هركجای دنیا اتفاقی می افتد ، قبل از اینكه مقصر اصلی را پیدا كنند گناه آن را به گردن ایران می اندازند، گفت كه متاسفانه این دروغ پردازی ها عموما در كشورهای به اصطلاح آزاد انجام می شود.
کد مطلب: 1267
مرجع : ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *