۰
جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۱

افزایش ابتلا در استان های مهمان پذیر

سخنگوی وزارت بهداشت از افزایش موارد جدید ابتلا در پنج تا هشت استان مهمان پذیر خبر داد و گفت: در گام فاصله‌گذاری هوشمند با یک بازگشت تدریجی و مرحله‌ای مواجهیم و سرعت‌مان در این فاز به ارزیابی خطر و اتفاقاتی بستگی دارد که از وضعیت بیماری هر روز ثبت خواهد شد و بر این اساس تصمیم گیری می شود.
افزایش ابتلا در استان های مهمان پذیر
سخنگوی وزارت بهداشت از افزایش موارد جدید ابتلا در پنج تا هشت استان مهمان پذیر خبر داد و گفت: در گام فاصله‌گذاری هوشمند با یک بازگشت تدریجی و مرحله‌ای مواجهیم و سرعت‌مان در این فاز به ارزیابی خطر و اتفاقاتی بستگی دارد که از وضعیت بیماری هر روز ثبت خواهد شد و بر این اساس تصمیم گیری می شود.
به گزارش ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور امروز در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، گفت: در سامانه Salamat.gov.ir  برای مدیران و متصدیان امکان ثبت نام فراهم شده است بنابراین با توجه به اینکه فاصله‌گذاری هوشمند از ۲۳ فروردین ماه آغاز می‌شود و پروتکل‌های آن متضمن بازگشت مرحله‌ای و تدریجی برخی مشاغل به‌ویژه مشاغل کم ریسک و کم خطر و ضروری خواهد بود، حتما صاحبان و مدیران واحدهای صنفی و صنعتی برای ثبت‌نام در این سامانه اقدام کند.
وی افزود: بیش از ۸۰ راهنما برای گام دوم فاصله گذاری که فاصله گذاری اجتماعی هوشمند است در سایت Markazsalamat.behdasht.gov.ir تا این لحظه ابلاغ شده که جهت اطلاع مشاغل مختلف در این سایت در دسترس است. صاحبان صنایع و مدیرانی که جزو مشاغلی هستند که در مرحله اول جزو صنوف کم خطر و ضروری محسوب می‌شوند و باید به مشاغل‌شان بازگردند، حتما پروتکل‌های خاص هر صنف را رعایت کنند. هموطنان هم هر گونه تخطی از این پروتکل‌ها را می‌توانند از طریق سامانه «سجام» به اطلاع وزارت بهداشت و دستگاه های قضایی برسانند. از آنجایی که موضوع مربوط به سلامت عامه است، در موارد تخلف مورد پیگیری دادستان‌ قرار می‌گیرد.
جهانپور تاکید کرد: همچنان باید محدودیت‌ها را جدی تلقی کنیم ومردم تمام نکات بهداشتی فردی و عمومی، محدودیت ترددها و سفرها و لغو هرگونه سفر غیر ضروری را جدی بگیرند. متاسفانه ظرف ۲۴ ساعته گذشته باز هم شاهد افزایش موارد جدید ابتلا در پنج تا هشت استان مهمان‌پذیر بودیم که شامل استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و برخی استان‌های دیگر روند صعودی موارد ابتلا را گزارش کرده‌اند. حتما همه مردم در سراسر کشور رعایت این نکات را مدنظر قرار دهند و همچنان در خانه بمانند.
آغاز فاز سوم مقابله با کرونا از فردا
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره نحوه و ضمانت اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند گفت: موضوع فاصله‌گذاری هوشمند به عنوان فاز سوم بسیج ملی مقابله با کرونا و گام دوم در حوزه مداخلات حاکمیتی است و متضمن برقراری و تداوم بسیاری از محدودیت‌های قبلی خواهد بود. به هر حال با استفاده از فناوری اطلاعات و البته با ارزیابی ریسک مستمری که همچنان انجام خواهد شد همچنین افزایش تعداد تست‌ها اعم از تست PCR و تست الایزا یا سلولوژیک که به‌زودی از سوی شرکت‌های دانش بنیان به تولید انبوه رسیده است و با هزینه بسیار پایین‌تر در اختیار آزمایشگاه‌ها قرار خواهد گرفت، موضوع شناسایی شاخه‌های امن و خوشه‌های ناامن و بازگشت مرحله‌ای و تدریجی مشاغل با اولویت مشاغل کم خطر و ضروری در دستور کار قرار می‌گیرد.
وی افزود: قاعدتا مشاغلی هم که در گام اول به عنوان مشاغل کم‌ریسک و ضروری تلقی می‌شوند و بازگشت آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است، باید پروتکل‌هایی را رعایت کنند که در سایتی که اعلام کردم، بارگذاری شده است البته اصناف، واحدهای صنفی و صنعتی باید در سامانه‌ای که اعلام کردم نیز ثبت نام کنند تا ارزیابی‌های لازم انجام شود و به‌تدریج برای هریک از این صنوف مجوز بازگشت یا عدم مجوز بازگشت صادر می‌شود بنابراین در گام فاصله‌گذاری هوشمند با یک بازگشت تدریجی و مرحله‌ای مواجهیم و سرعت‌مان در این فاز به ارزیابی خطر و اتفاقاتی که از وضعیت بیماری هر روز ثبت خواهد شد، بستگی دارد و بر این اساس تصمیم‌گیری می‌شود.
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره طرح ترافیک تهران گفت: با توجه به اینکه دو سوم کارکنان دولت و برخی مشاغل ضروری و کم خطر از فردا در برخی استان‌ها و از ۳۰ فروردین در تهران تردد خواهند داشت، دغدغه اصلی در این هفته موضوع رفت و آمد کارکنان دولت بود. باید توجه کرد که استفاده از وسیله شخصی می‌تواند حجم ترافیک و ازدحام ناوگان حمل و نقل عمومی را کاهش دهد و عملا به فاصله‌گذاری فیزیکی کمک کند. این موضوع دغدغه اصلی است که به نظر می‌رسد شهرداری تهران آن را لحاظ کرده است و ساعاتی که کارکنان رفت و آمد دارند، از طرح ترافیک مستثنی کرده است تا بتوانند با اتومبیل شخصی رفت و آمد کنند البته در ساعات دیگر موضوع دیگری است که گذاشتن طرح ترافیک شاید بتواند به کاهش رفت و آمدها و مراودات غیرضروری، کمک کند. این موضوع باید به‌صورت مستمر ارزیابی ریسک شود و اگر این روند تاثیرگذار باشد، ادامه می‌یابد.
وی در پاسخ به سوالی درباره روند افزایشی مبتلایان برخی استان‌ها گفت: از ابتدا که این بیماری در کشور آغاز شد، همیشه بین هشت تا ۱۳ استان به صورت طغیان، خیز و نمودار صعودی داشتند که استان‌های دیگر ممکن بود با چنین موضوعی مواجه نباشند. متعاقب آن استان‌های دیگری اضافه شدند و این استان‌ها از حالت شیب صعودی ابتلا خارج شدند. در نگاه ملی ما یک روند صعودی کند و حتی ثابت در روزهای اخیر داشته‌ایم اما استان به استان وضعیت متفاوت است.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در هفته‌های اول استان‌هایی مانند قم، گیلان، مرکزی، بخش غربی استان اصفهان مانند کاشان و نطنز و استان تهران در فاز طغیان بودند که در هفته‌های بعد وضعیت این استان‌ها به سمت پایداری می‌رفت اما شاهد بودیم که استان مازندران، گلستان، سایر قسمت‌های استان اصفهان و یزد در حالت طغیان بودند. در هفته‌های اخیر هم شاهدیم که استان‌هایی مانند فارس، سیستان بلوچستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی درگیر شده‌اند بنابراین استان‌های مختلف در سه یا چهار فاز وارد این بیماری شدند. از نظر ملی تقریبا روند ثابتی داریم. در ۲۴ ساعت و ۴۸ ساعت اخیر هم استان‌های مسافرپذیر یا استان‌هایی که بازگشت مسافران نوروزی را داشتند مانند تهران، خراسان رضوی، فارس، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی طی چند روز اخیر روند افزایشی داشتند که قابل توجه است.
کد مطلب: 127073
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *