۰
شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۲۷

گزارش آمریکا درباره مشکل ماه نوامبر در ووهان

گزارش‌ها و افشاگری‌های جدید درباره چگونگی اطلاع دولت آمریکا از بحران شیوع کروناویروس حاکی از آن است که جاسوس های آمریکایی ماه نوامبر اقدام به جمع آوری اطلاعاتی خام درباره یک مشکل رو به گسترش سلامت عمومی در شهر ووهان چین کرده و این اطلاعات را در قالب گزارشی در اختیار مقامهای فدرال گذاشتند اما نسبت به شکل گیری یک بیماری همه گیر هشدار نداده بودند.
گزارش‌ها و افشاگری‌های جدید درباره چگونگی اطلاع دولت آمریکا از بحران شیوع کروناویروس حاکی از آن است که جاسوس های آمریکایی ماه نوامبر اقدام به جمع آوری اطلاعاتی خام درباره یک مشکل رو به گسترش سلامت عمومی در شهر ووهان چین کرده و این اطلاعات را در قالب گزارشی در اختیار مقامهای فدرال گذاشتند اما نسبت به شکل گیری یک بیماری همه گیر هشدار نداده بودند.
به گزارش ایسنا، به نقل از دیلی میل،  خبر ارائه یک گزارش هشدارآمیز دقیقتر به مقامهای آمریکایی در ماه نوامبر در حالی منتشر می‌شود که دولت دونالد ترامپ در روزهای اخیر واکنشی شدید در خصوص یک گزارش دیگر با موضوع اطلاع جاسوسها از بحران در حال شکل گیری شیوع کروناویروس و تهیه یک یادداشت درباره آن و راه پیدا کردن این یادداشت به کاخ سفید همراه با اطلاعات ماه نوامبر، داشته است. 
دونالد ترامپ در توئیتی این گزارش را "یک حقه" خواند.
شبکه ان بی سی نیوز روز جمعه گزارش کرد، جاسوسهای آمریکایی به دنبال ردیابی یک سری ارتباطات و اتکا به تصاویر هوایی به این نتیجه رسیده بودند که یک بحران مربوط به سلامت عمومی در شهر ووهان چین در حال شکل گیری است و سپس این اطلاعات را طی یک "گزارش وضعیت" نوشتند که این گزارش بعدا به دست مقامهای بهداشت و درمان فدرال رسید.
این در حالی است که شبکه ای بی سی نیز اخیرا گزارش کرده بود که اطلاعات ارتش آمریکا به اطلاعاتی درباره شکل گیری بحران شیوع کروناویروس دست یافته و آن را درقالب یک یادداشت مطرح ساخته و این یادداشت بعدا به دست آژانس اطلاعات دفاعی و ستاد مشترک پنتاگون و همچنین کاخ سفید رسید. با این حال گزارش ان بی سی نیوز اشاره‌ای به این گزارش ای بی سی نداشته است.
رئیس مرکز ملی اطلاعات پزشکی آمریکا به عنوان تهیه کننده گزارش معرفی شده بود اما او روز پنجشنبه در بیانیه‌ای این مساله را تکذیب کرد.
سرهنگ آر. شین دی، رئیس مرکز ملی اطلاعات پزشکی آمریکا در بیانیه خود عنوان کرد، گزارش درباره این که این آژانس ماه نوامبر ۲۰۱۹ یک ارزیابی در ارتباط با کروناویروس منتشر کرده "نادرست است".
جان هایتن، معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز از جمله مقامهای مخالف با این گزارش بوده و به سی ان ان عنوان کرد تا ماه ژانویه شاهد گزارش‌های اطلاعاتی درباره شیوع کرونا نبوده است. 
او به سی ان ان تصریح کرد: ما نگاهی به همه چیز که مربوط به ماه نوامبر و دسامبر بود انداختیم. نخستین نشانه مربوط به گزارش‌های بیرون آمده از چین در اواخر دسامبر بود که در اتاقهای بحث عمومی وجود داشتند و نخستین گزارش اطلاعاتی که در این ارتباط من دیدم در ماه ژانویه مطرح شده بود.
رئیس‌جمهور آمریکا بعد از توئیت فرانک لونتز، یک مسئول نظرسنجی جمهوریخواهان در خصوص رد اعتبار دو منبع خبری واکنش نشان داده و نوشت: متشکرم فرانک. اینها اخبار دروغ ای بی سی هستند. آنها وقتی این حقه ماجراجویانه را ادامه دادند می‌دانستند که اشتباه می‌کنند.
این سطح بالای برخورد مقامات آمریکایی با این گزارشها نشان دهنده حساسیتهای زیاد آنها در خصوص اطلاعات مربوط به هشدارهای بالقوه اولیه در مورد کروناویروس است.
ماه گذشته میلادی نیز واشنگتن پست گزارش کرد مقامهای اطلاعاتی آمریکا شروع به دادن هشدارهای اکید طی گزارشهایی محرمانه درباره خطر کروناویروس و تبدیل شدن آن به یک همه گیری کردهاند.
منابع خبری به ان بی سی گفتند در حالی که جاسوس های آمریکایی در ماه نوامبر هیچ محصول اطلاعاتی رسمی تولید نکرده بودند اما یک سری اطلاعات را از طریق اخطارهای کارشناسان در حال رصد مسائل بهداشت عمومی جهان به دست آورده و این اطلاعات در ارزیابی های رسمی تهیه شده در ماه دسامبر گنجانده شده بودند.
سرهنگ آر شین دی، در اقدامی نادر برای تکذیب گزارش ای بی سی یک بیانیه علنی درباره این موضوع اطلاعاتی منتشر کرد. او گفت: مرکز ملی اطلاعات پزشکی آمریکا در راستای عملکردش در خصوص مسائل اطلاعاتی خاص اظهارنظر علنی نمی‌کند.
به گزارش تایم او تصریح کرد: با این حال در راستای شفاف سازی در طی این بحران فعلی سلامت عمومی، می توانیم تایید کنیم که این گزارش رسانه ای درباره موجودیت و انتشار یک ارزیابی/محصول مرکز ملی اطلاع‌رسانی پزشکی آمریکا در ارتباط با کروناویروس در ماه نوامبر ۲۰۱۹ درست نیستند و چنین محصولی وجود ندارد.
ترامپ روز چهارشنبه گفت ابعاد مربوط به شیوع کرونا ویروس را "درست قبل از" صدور فرمانش برای متوقف ساختن سفر شهروندان غیرآمریکایی از چین به آمریکا دریافته است.
یک مقام دفاعی آمریکا به سی ان ان عنوان کرد "هر محصول ممکن" که با این موضوع ارتباط داشته را جستجو کرده اما این جستجو حاصلی نداشته است.
جان هایتن به سی ان ان اظهار کرد، جز در زمان ماه ژانویه هیچ گزارش اطلاعاتی درباره شیوع ویروس ندیده است.
اطلاعات درباره شیوع این ویروس هم از جانب منابع دولتی و هم از شیوه های دیگر در گزارش روزانه تاریخ سوم ژانویه به رئیس جمهور آمریکا گنجانده شدند.
به گفته ای بی سی، مقامات اطلاعاتی آمریکا که متمرکز بر تحولات پزشکی سراسر جهان بودهاند در ماه نوامبر اطلاعاتی درباره بحران شیوع بیماری در ووهان چین دریافت کردند و این اطلاعات را به کاخ سفید و دیگر مقامهای دولت گزارش دادند.
این هشدارها می توانستند زودتر این بحران را که به کشته شدن ۱۲۰۰۰ آمریکایی منجر شده پیش بینی کنند.
در این گزارش مشخص نشده که چه کسی و دقیقا در چه زمانی در کاخ سفید به این اطلاعات دسترسی پیدا کرده است.
کد مطلب: 127133
برچسب ها: ووهان چین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *