۰
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۴۰

سناتورهای آمریکایی عربستان را تهدید کردند

گروهی متشکل از ۱۳ سناتور آمریکایی از ایالت‌های نفت‌خیز در جریان مشاجره تلفنی با سفیر عربستان در واشنگتن، با ابراز نارضایتی از جنگ بر سر بهای نفت که به تولیدکنندگان آمریکایی آسیب می‌زند، به تعلیق روابط آمریکا-سعودی تهدید کردند.
گروهی متشکل از ۱۳ سناتور آمریکایی از ایالت‌های نفت‌خیز در جریان مشاجره تلفنی با سفیر عربستان در واشنگتن، با ابراز نارضایتی از جنگ بر سر بهای نفت که به تولیدکنندگان آمریکایی آسیب می‌زند، به تعلیق روابط آمریکا-سعودی تهدید کردند.
به گزارش ایسنا، دن سالیوان، سناتور اهل آلاسکا با توصیف پیام‌های این سناتورهای آمریکایی در تماس اواخر ماه گذشته به ریما بن بندر آل سعود، سفیر آل سعود شنبه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: می‌خواهیم به طور اساسی، نه تنها ارزیابی مجدد کنیم، بلکه اقداماتی را انجام دهیم که روابط طولانی مدتی را که بسیاری از ما از آن حمایت کرده‌ایم، تضعیف می‌کند.
خشم این سناتورهای آمریکایی در شرایطی برانگیخته شده است که بهای نفت، در نتیجه جنگ قیمت میان روسیه و سعودی‌ها کاهش یافته و این کشور همچنان بابت تبعات اقتصادی کروناویروس لطمه می‌بیند.
این سیاستمداران آمریکایی نگرانند که اگر تولیدکنندگان آمریکایی به لحاظ مالی تحت فشار قرار بگیرند، بیکار شوند و این مساله بیش از پیش در این برهه حساس به اقتصاد آمریکا لطمه بزند. بیش از ۱۶ میلیون آمریکایی ظرف سه هفته گذشته برای دریافت حقوق بیکاری ثبت‌ نام کرده‌اند.
شنبه گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه حدود دو ساعت با عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی سعودی گفت‌وگو داشتند. پس از آن سالیوان و سناتور کوین کرمر، از جمهوری‌خواهان ایالت داکوتای شمالی در بیانیه‌ای گفتند، اکنون وعده دادن برای حل و فصل مسائل، به جبران خسارت‌هایی که وارد آمده است، کمکی نمی‌کند.
سناتور کرمر گفت: گرچه ما از آن‌ها بابت برداشتن اولین گام برای حل مشکلی که خودشان در ایجاد آن نقش داشته‌اند، تشکر می‌کنیم، قابل تامل است که سعودی‌ها بیش از یک ماه جنگ علیه تولیدکنندگان نفت آمریکا را به جریان انداختند و این در شرایطی است که نیروهای ما از آن‌ها حفاظت به عمل می‌آورند. اقدامات آن‌ها اصلا قابلیت توجیه ندارد و فراموش نخواهد شد. گام‌های آتی عربستان سعودی مشخص می‌کند که آیا شراکت استراتژیک ما قابل نجات است یا خیر.
سفارت عربستان هنوز واکنشی به گزارش سی‌ان‌ان نداشته است.
سناتورهای جمهوری‌خواه ایالت‌های نفت‌خیز آمریکا که اخیرا خواستار قانونی ساختن طرحی برای خروج واحدهای نظامی آمریکا از عربستان سعودی شده‌ بودند، طی گفت‌وگو با سه مقام عربستان مصرانه خواستار اقدامات مشخص برای کاهش تولید نفت شدند.
براساس گزارش رویترز، عربستان سعودی و روسیه هفته گذشته در چارچوب اوپک‌پلاس ( شامل ۱۴ کشور عضو اوپک و ۹ کشور غیرعضو) با سایر تولیدکنندگان نفت به نهایی کردن توافقی برای کاهش ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز نزدیک شدند که ۱۰درصد عرضه جهانی نفت را شامل می‌شود.
قیمت نفت به دنبال شیوع همه‌گیر ابتلا به ویروس کرونا و تعطیل شدن مراکز اقتصادی جهان و هم‌زمان با رقابت عربستان و روسیه بر سر تولید نفت به پایین‌ترین حد خود در طول ۱۸ سال گذشته رسید.
در پی شیوع کرونا تقاضای جهانی برای نفت کاهش یافت و عربستان در رقابت با روسیه عرضه نفت خود را بالا برد؛ اقدامی که به شرکت‌های آمریکایی که عمدتا در کار استخراج نفت شیل هستند، ضرر می‌زند. گران‌تر بودن تولید نفت شیل نسبت به شیوه‌های متعارف سبب می‌شود که شرکت‌های یادشده نتوانند در بازار جهانی نفت رقابت کنند.
گفت‌وگوی تلفنی سناتورهای آمریکایی به ابتکار دان سالیوان و کوین کرامر انجام گرفت که در ماه مارس طرح خروج نیروهای آمریکایی، موشک‌های پاتریوت و سیستم دفاع موشکی تاد از عربستان را ارائه کرده بودند. هدف از این طرح اعمال فشار بر عربستان جهت کاهش تولید نفت به منظور جلوگیری از افت بیش‌تر قیمت نفت بود.
۱۱ سناتور دیگر جمهوری‌خواه، از جمله بیل کاسیدی که هفته گذشته طرح خروج واحدهای آمریکایی طی ۳۰ روز را به مجلس سنا ارائه کرد، در گفت‌وگوها با مقام‌های عربستان شرکت داشتند. 
رویترز می‌نویسد، در  حالی که بعید به نظر می‌رسد این طرح در کنگره آمریکا تصویب شود اقدام سناتورهای آمریکایی برای اعمال فشار بر عربستان، متحد دیرین این کشور غیر معمول است. سناتورهای آمریکایی در این اقدام با وزیر انرژی، معاون وزیر دفاع و سفیر عربستان در آمریکا صحبت کرده‌اند.
سالیوان، سناتور آمریکایی از آلاسکا مشارکت عربستان در توافق برای کاهش تولید نفت را ستود و در عین حال گفت، عمل بهتر از حرف است. او تأکید کرد، عربستان سعودی باید سریعا به اقدامات پایدار و مشخص برای کاهش قابل توجه تولید نفت دست بزند. سناتور کرامر هم بالا بردن تولید نفت توسط عربستان در جریان همه‌گیری جهانی کرونا را "غیر موجه" نامید و گفت، این اقدام "فراموش نخواهد شد."
 در حالی که کاهش تقاضای نفت در جهان قیمت نفت را پایین آورده و برخی تولیدکنندگان را به مرز ورشکستگی رسانده است، ایالات متحده، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در جهان تولید نفت خود را به‌تدریج به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد.
اقدام سناتورهای جمهوری‌خواه نشانه‌ای از این بود که کنگره می‌تواند در صورتی که عربستان تن به افت تولید نفت ندهد، فشار بر این کشور را افزایش دهد و در ماه‌های آینده دست به اقدامات جدی بزند. شمار پرسنل نظامی آمریکا در عربستان سعودی در ماه ژانویه بالغ بر ۲۵۰۰ بود. در اکتبر ۲۰۱۹ هم‌زمان با بالا گرفتن تنش منطقه‌ای واشنگتن حدود ۳۰۰۰ نظامی راهی عربستان سعودی کرد.
رویترز هم تاکید کرد که تماس‌هایش با سفارت عربستان در واشنگتن برای اعلام موضع در این باره تاکنون بی‌نتیجه بوده است.
کد مطلب: 127224
برچسب ها: عربستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *