۰
سه شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۲۳
"مردم سالاری آنلاین" بررسی می کند:

ماجرای اسناد فیفا علیه کیروش

تاثیر کیروش بر ایران و فوتبال ما، چنان عمیق بود که حالا بعد از گذشت این همه وقت از رفتنش هنوز هم، چیزی از جنس عشق/ نفرت را در قلب ما جابجا می کند. کمتر کسی در فوتبال ایران (خصوصا خارجی) توانسته چنین احساس دوگانه ای را در بین ایرانیان رقم بزند. فارغ از هر نتیجه ای که او در طول مدت حضور در ایران داشته، این مهم ترین نکته ای است که مرد پرتغالی برای ایرانیان به یادگار گذاشت. اما این روزها مرد پرتغالی اسیر یک حاشیه جدیدتر شده است.
ماجرای اسناد فیفا علیه کیروش
تاثیر کیروش بر ایران و فوتبال ما، چنان عمیق بود که حالا بعد از گذشت این همه وقت از رفتنش هنوز هم، چیزی از جنس عشق/ نفرت را در قلب ما جابجا می کند. کمتر کسی در فوتبال ایران (خصوصا خارجی) توانسته چنین احساس دوگانه ای را در بین ایرانیان رقم بزند. فارغ از هر نتیجه ای که او در طول مدت حضور در ایران داشته، این مهم ترین نکته ای است که مرد پرتغالی برای ایرانیان به یادگار گذاشت. اما این روزها مرد پرتغالی اسیر یک حاشیه جدیدتر شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، کیروش که در طول مدت کار در ایران، مدام با اتهام دلالی در فوتبال موجه بود، حالا با انتشار اسناد فیفا توسط چند خبرگزاری و البته صداوسیما (که همه اینها با کیروش رابطه خوبی نداشته اند)، حالا به دریافت پولی بیشتر از آنچه حقوقش بوده متهم است.
 
کیروش پرحاشیه
«بعد از سپری کردن متعهدانه ۸ سال از زندگی خود در تیم ملی، اجازه دهید این هواداران ایرانی باشند که ارزیابی و تقدیر خود را از خدمات، تعهد، صداقت، وفاداری و دستاوردهای من به فوتبال ایران را انجام دهند.» بسیاری از ایرانیان دوشنبه شب با دیدن پست کیروش در اینستاگرام شگفت زده شدند. او برای اولین بار به فارسی نوشته بود و این برای دنبال کنندگان او در شبکه های اجتماعی جای تعجب داشت. کیروش در پست خود از یک آژانس خبری گلایه کرده بود و نوشته بود: «انتشار این اسناد توهم‌آمیز توسط آن آژانس خاص فقط یک قدم معمول کثیف است که سعی در جلب توجه و پنهان کردن بی‌کفایتی و مدیریت مخرب فوتبال ایران دارد.» شاید اگر کیروش این پست را به زبان فارسی در اینستاگرام خود کار نمی کرد، خبری که خبرگزاری «تسنیم» آن به کار کرده بود انقدر به چشم نمی‌آمد. ولی کیروش عادت نداشت حرفی را بدون جواب بگذارد و هنوز این عادت خود را حفظ کرده است.
 
گزارش پر سر و صدای خبرگزاری تسنیم
دوشنبه شب چند خبرنگار این خبرگزاری تسنیم (که البته رابطه خوبی هم با کیروش نداشتند) اقدام به انتشار اسناد منتشره از طرف فییفا کردند که نشان می داد کیروش، علاوه بر سهم 800هزار دلاری از پاداش تیم ملی ایران از بابت صعود به جام جهانی، حدود یک میلیون و چهارصد هزار دلار دیگر هم از این پول برداشت کرده است. مساله‌ای که به نظر خبرنگار تسنیم، فسادی غیرقابل انکار و پنهانکاری بزرگی در فوتبال ایران بود. محمدحسین میثاقیان هم در برنامه زنده خود در تلویزیون این مساله را بررسی و مدیران فوتبالی را به فساد و بازی با پول متهم کرد. در عین حال خزانه دار فدارسیون فوتبال در مصاحبه با ایسنا، عنوان کرد: «موضوع بسیار ساده است. طبق قرارداد، ۱۰ درصد از پاداش صعود به جام جهانی روسیه متعلق به کارلوس کی‌روش بود. از طرفی دستمزد پرداخت نشده مربیان تیم ملی هم از طریق این پاداش پرداخت شده است. پاداش صعود به جام جهانی هشت میلیون دلار بود که ۱۰ درصد از این مبلغ ۸۰۰ هزار دلار می‌شود. از طرفی ۹۰۰ هزار دلار بابت قرارداد کی‌روش از جام جهانی تا جام ملت‌ها از این محل پرداخت شد که جمعا یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار می‌شود. از قبل از جام جهانی نیز ما دستمزد کی‌روش را به طور کامل پرداخت نکرده بودیم و از همین طریق حقوقش پرداخت شد.» سلیمانی در مصاحبه ای دیگر، در پاسخ به سوالی مبنی براینکه فیفا چطور میشود این مبالغ را اشتباه کند، چنین گفت:« اصلاً پرداخت فیفا براساس نامه ماست. ما نامه می‌زنیم که فلان عدد بابت حقوق و فلان عدد بابت پاداش پرداخت شود. حالا جمع آن عددی می‌شود که در یک سند ثبت می‌شود. اینکه به شما می‌گویم، مطمئن باشید که دقیق است. این یک پاداش به اضافه دو قسط آقای کی‌روش بوده است.»
 
 
پنهان کاری یا برداشت غیرمجاز؟
پیگیری بیشتر خبرنگار ما نشان داده که کیروش معتقد است بخشی از هزینه هایی که از طرف خود برای تیم ملی انجام داده را نیز "با اجازه رئیس وقت فدراسیون" از فیفا دریافت کرده و البته پیگیری خبرها نشان می‌دهد مرداد ماه 97، فدراسیون فوتبال خبر داده که بخشی از دستمزد کیروش را از محل پاداش فیفا برای جام جهانی (که جمعا 9.3 میلیون دلار بوده است) پرداخت خواهد کرد.
خبرنگار روزنامه شهروند هم با انتشار تصاویر قرارداد کیروش، پرسیده آیا فدراسیون قرارداد پنهانی دیگر یا متمم‌های اضافه به قرارداد کی‌روش اضافه کرده‌اند؟ آیا در متمم قرارداد، میزان پاداش کی‌روش برای پیروزی در هر مسابقه از ۲‌هزار دلار به ۶هزار دلار افزایش پیدا کرده است؟ فدراسیون و کی‌روش مالیات قرارداد یک‌میلیون و ۴٠٠هزار دلاری را پرداخت کردند یا دو‌میلیون یورویی؟ آیا امکان دارد بحث فرار مالیاتی یا پنهان‌کاری درآمد وجود داشته باشد؟ آیا در متمم قرارداد کی‌روش قول پرداخت ۲۰‌درصد از پاداش ۸‌میلیون دلاری جام‌جهانی را به این مربی داده‌اند؟ این خبرنگار در توییتی نوشته است: «پولی خارج از قرارداد به کیروش پرداخت نشد! بحث، پنهان کاری فدراسیون و یک باج تاریخی است. جزییات متمم قرارداد ومشخص شدن زمان امضای اون همه ابهامات را برطرف میکند. »
 
نگاهی به «مدیریت مخرب فوتبال»
شکی نیست که کارلوس کیروش در دوران مربی گری در ایران عملکرد قابل قبولی از خود به جا گذاشت. حضور در دو جام جهانی به همراه قرار گرفتن در صدر رتبه بندی فیفا در آسیا، کارنامه ای است که کمتر هوادار فوتبال به آن خرده می گیرد. اما به نظر می رسد مدیریت وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال باید بابت تمام حواشی که در زمان حضور کیروش و بعد از رفتنش در زمان ویلموتس و اسکوچیچ روی داده پاسخگو باشند. فدراسیون فوتبال نه فقط بابت قرارداد کیروش، بلکه در مورد قرارداد 30 میلیارد تومانی ویلموتس نیز باید شفاف سازی کند. سخنگوی وزارت ورزش باید پاسخگوی آن همه شانتاژ افکار عمومی در زمان حضور ایران در جام ملت های 2019 باشد. وزارت ورزش نه فقط در مورد تیم ملی که در مورد باشگاه های استقلال و پرسپولیس و مربیان فراری آنها نیز باید پاسخگو باشد. متاسفانه فوتبال کشورمان اسیر رانت ها و مافیاهای گوناگون است که ماجرای دستمزد کیروش (اگر قائل به فساد در آن زمینه باشیم که به نظر نمی رسد فسادی اتفاق افتاده باشد) تنها نوک کوه یخی است که بخاطر جنجال های خاص کیروش گریبانگیر او شده است. چیزی که بیشتر به یک تسویه حساب قدیمی شبیه است و در آینده باید منتظر اشکال جدیدی از آن باشیم.

گزارش: فخری السادات مسچی
کد مطلب: 127348
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *