۰
جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۵۵

خسارت ۹۷۶ میلیاردی کرونا به اصحاب هنر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رونق کتاب و کتابخوانی و فضای مجازی در زمان کرونا گفت: طی یک ماه گذشته ۲۴۰میلیون تومان محموله پستی کتاب ارسال شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رونق کتاب و کتابخوانی و فضای مجازی در زمان کرونا گفت: طی یک ماه گذشته ۲۴۰میلیون تومان محموله پستی کتاب ارسال شد.
سید عباس صالحی در گفت و گوی تلویزیونی امشب شبکه خبر افزود: در دوران کرونا فعالیت های فرهنگی در فضای مجازی مخاطبان گسترده پیدا کرده است .
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پیامدها و خسارت های شیوع بیماری کرونا در کشور گفت: با فعالیت بخشی از اصحاب فرهنگ و هنر در فضای مجازی، این فضا  مخاطبان زیادی پیدا کرده است به طوری برخی از نمایش های آنلاین ما در این فضا مخاطبان بسیار گسترده داشته است.
وی تاکید کرد: ما باید در این شرایط تهدیدها را با فرصت تبدیل کنیم و با عرضه فرهنگ و هنر ایرانی در فضای مجازی، باید مخاطبان عام خود را در این فضا در ایران به ۸۰ میلیون نفر و در جهان به میلیاردها نفر برسانیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شیوع ویروس کرونا به اصحاب فرهنگ و هنر تا ۲۵ فروردین ماه سال جاری، ۹۷۶ میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.
صالحی اظهارداشت: متاسفانه به علت تعطیلی تمام اماکن فرهنگی وهنری در کشور، امسال این همه خسارت به اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه وارد شده است.
وی با بیان اینکه برای بررسی وضعیت اصحاب فرهنگ و هنر آنها در ۱۰ رسته قرار گرفته اند اظهارداشت: بحث مسائل اقتصادی اصحاب فرهنگ و هنر به کمیته اقتصادی مقابله با کرونا هیات دولت ارجاع شده است تا کلیات خسارت های وارده به اصحاب فرهنگ و هنر در این فضا مورد بررسی قرار گیرد و امیدواریم با نگاه مثبت دولت و این کمیته هرچه از دست آنها بر می آید برای هنرمندان کشور مضیقه نشود.
صالحی با اشاره به بحث بیکاری اصحاب فرهنگ و هنر یادآورشد: بخش وسیعی از اصحاب فرهنگ و هنر همواره کار مستمری ندارند و شغل های آنها کوتاه مدت است، اما کرونا مشکلات آنها را بسیار بیشتر کرده است و تمام فعالیت گروه‌های تولیدی در سینما، نمایش، تئاتر، گروه های موسیقی در تهران و شهرستان ها در این ایام تعطیل شدند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: در نامه‌ای که به کمیته اقتصادی ستاد مقابله با کرونا دولت ارسال شده بر این مساله تاکید شده است که با نگاه مثبت اصحاب فرهنگ و هنر بتوانند از بیمه بیکاری نیز همانند بنگاه‌های اقتصادی به صورت شخصی استفاده کنند، زیرا انتشار بیماری کرونا و تعطیلی فعالیت های هنری در این نوروز فشار بیشتری را بر اصحاب فرهنگ و هنر تحمیل کرده است.
صالحی بیان کرد: در ایام نوروز سال 98 اکران فیلم های سینمایی در سینماهای کشور حدود 57 میلیارد تومان بود و در اسفند و فروردین ماه سال سال گذشته در مجموع سالن های سینما در کشور بیش از 67 میلیارد تومان فروش داشتند اما امسال شاهد تعطیلی همه سالنهای سینما در این ایام بودیم.
وی با بیان اینکه در این ایام به 400 گروه موسیقی در کشور خسارت زیادی وارد شد گفت: فعالیت هر 250 گروه هنرهای تجسمی در کشور تعطیل شد و 500 خانه مد و لباس در کشور غیر فعال شدند و 6 هزار آموزشگاه هنری نیز در کشور عملا از فعالیت باز ماندند و بیش از 170 سالن نمایشی نیز در کشور تعطیل شدند.
صالحی اظهارداشت: در نامه ای از آقای نهاوندیان و آقای نوبخت به عنوان اعضای کمیته اقتصادی ستاد مقابله با کرونا دولت درخواست کرده ایم که بحث بیمه بیکاری اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه ها را جدی بگیرند، زیرا این اشخاص نیازمند حمایت بیشتری هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بررسی ها نشان می دهد که در سال ۹۷ متوسط درآمد اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه ها یک تا دو میلیون تومان از حقوق کارکنان دولت که عموما کم است کمتر دریافتی داشتند و این نشان می‌دهد اصحاب فرهنگ و هنر ما در معیشت ضعیفی هستند و از طرفی مساله کرونا نیز در این مقطع خسارت زیادی به آنها وارد کرده است.
وی یادآورشد: تمام تلاش ما این است که بتوانیم تا پایان خرداد ماه سال جاری حق بیمه هنرمندان را پرداخت کنیم تا بخشی از مشکلات هنرمندان بدین وسیله حل و فصل شود.
به گفته وزیر ارشاد، بحث بیمه بیکاری اصحاب فرهنگ و هنر در کمیسیون فرهنگی دولت در حال بررسی است و امیدواریم با نگاه مثبت سازمان تامین اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه بتوانیم بیمه بیکاری هنرمندان را برای همیشه حل و فصل کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان کرد: شیوع بیماری کرونا بر فعالیت تمام مجموعه های فرهنگی و هنری تاثیر گذاشت و خسارت زیادی را به اصحاب فرهنگ و هنر وارد کرد ، اما در این ایام سخت اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه به خوبی توانستند ند برای مقابله با بیماری کرونا به کمک حوزه سلامت بیایند به طوری که نامه‌ای که هنرمندان کشورمان در خصوص تحریم ها و بیماری کرونا منتشر کردند در بین هنرمندان بسیاری از کشورهای جهان بازتاب گسترده ای داشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: خوشبختانه تاکنون هنرمندان، اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه ها در این عرصه به خوبی توانسته اند مسائل مربوط به مقابله با کرونا را مطرح کنند و با اطلاع رسانی اصحاب رسانه سفرهای نوروزی بین ۶۰ تا ۸۰ درصد امسال کمتر شدند و ما توانستیم با اطلاع رسانی مناسب روز طبیعت را نیز به خوبی پشت سر بگذاریم.
صالحی از اقدامات تمام اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه در این مقطع تشکر کرد و گفت: مقابله با ویروس کرونا یک مساله ملی است و تمام جریانات رسانه‌ای برای تامین منافع ملی به خوبی توانستند به وظایف خود در این عرصه عمل کنند.
وی با اشاره به پیامدهای دوران پساکرونا برای اصحاب فرهنگ و هنر اظهارداشت: هرچند که شیوع بیماری کرونا ضررهای زیادی را به اصحاب فرهنگ و هنر وارد کرده است، اما در این ایام ما باید تلاش کنیم که تهدیدها به فرصت تبدیل شوند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در این شرایط راه اندازی تماشاخانه های آنلاین اتفاق بسیار مثبتی بود تا بتوانیم در حوزه مجازی به پویش های فرهنگی بیشتری اهمیت دهیم. 
صالحی با بیان اینکه در دو ماه اخیر مردم ایران به استفاده از فضای مجازی بسیار اهمیت قائل شده‌اند، گفت: با شیوع بیماری کرونا بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در کشور تعطیل شدند اما فضای مجازی در جامعه ما مخاطبان زیادی پیدا کرد.
وی تاکید کرد: ما باید در دوران پساکرونا، افسردگی جامعه را به نشاط اجتماعی تبدیل کنیم و اصحاب فرهنگ وهنر در این دوران می توانند در زمینه بازگشت نشاط به جامعه اسلامی نقش مهمی را ایفا کنند.
 
کد مطلب: 127519
برچسب ها: کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *