۰
دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۸

برندگان و بازندگان در روزگار سیاه نفت

با وجود توافق کاهش تولید تاریخی اوپک پلاس، ظرفیت موجود مخازن نفت در سراسر جهان رو به پایان است زیرا تقاضا برای نفت به دلیل ادامه قرنطینه و محدودیتهای سفر در بسیاری از کشورها همچنان ضعیف مانده است.
با وجود توافق کاهش تولید تاریخی اوپک پلاس، ظرفیت موجود مخازن نفت در سراسر جهان رو به پایان است زیرا تقاضا برای نفت به دلیل ادامه قرنطینه و محدودیتهای سفر در بسیاری از کشورها همچنان ضعیف مانده است.
به گزارش ایسنا، گروه اوپک پلاس متعهد شده است از ابتدای ماه مه تولیدش را مجموعا ۹.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهد اما به گفته بسیاری از تحلیلگران، ظرفیت نگهداری نفت ممکن است تا اواسط ماه مه پر شود.
در شرایطی که بازار جهانی نفت با اشباع بی سابقه عرضه مواجه شده است، برخی از بخشهای صنعت نفت و برخی از کشورهای تولیدکننده نفت و شرکتهای نفت ملی آنها عملکرد بهتری نسبت به سایرین خواهند داشت.
بر اساس گزارش اویل پرایس، در وضعیت نامساعد فعلی بازار نفت، برخی برنده بزرگ و برخی بازنده بزرگ خواهند بود و همزمان صنعت نفت برای نگهداری نفت و فرآورده های نفتی بدون خریدار به سختی تقلا می کند.
بازندگان
تولیدکنندگان اوپک که ظرفیت کافی برای پالایش داخلی نفت و قراردادهای بلندمدت با کشورهای واردکننده برای فروش نفت ندارند، بیشترین ضرر را متحمل می شوند. این کشورها شامل آنگولا، نیجریه و عراق هستند.
عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، عمده نفتی که تولید می کند را به فروش می رساند. عربستان سعودی هم چنین کاری می کند اما این کشور در سالهای اخیر قراردادهای پایین دستی مهمی در چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، منعقد کرده است که تقاضای بلندمدت برای نفت عربستان در بازار چین را تضمین می کند.
با توجه به ظرفیت پالایش هر یک از کشورهای عضو اوپک و هدف تولید آنها در ماههای مه و ژوئن، مجموع ظرفیت پالایش داخلی نفت اوپک در صورت پایبندی کامل اعضای این گروه به کاهش تولید نفت، نصف خواهد شد. اما با توجه به این که کشورهای مشارکت کننده در توافق کاهش تولید، پایبندی ۱۰۰ درصدی به این پیمان نداشته اند، اعضای اوپک احتمالا بیش از دو سوم از ظرفیت پالایش نفتشان تولید خواهند کرد.
کشورهایی که قراردادهای بلندمدت فروش نفت با واردکنندگان داشته اند، عملکرد بهتری نسبت به کشورهایی خواهند داشت که نفت خود را در بازارهای محموله های تک به فروش می رسانند. با این حال آمار کاملی از این بازار وجود ندارد.
اما کشورهای تولیدکننده نفت که سهم بالاتری در فروش نفت در بازار محموله های تک دارند، احتمالا بیشترین آسیب را از کمبود فضای نگهداری نفت خواهند داد زیرا اشباع عرضه به پالایشگاهها باعث می شود سعی کنند خود را از برخی از تعهداتشان برای خرید نفت خلاص کنند.
شرکتهایی که ظرفیت پایین دستی دارند، تلاش خواهند کرد نفت خامشان را به پالایشگاههایشان بفرستند اما اقتصاد بخش پایین دستی صنعت نفت در حال حاضر وضعیت ناگواری دارد زیرا تقاضا برای بنزین، دیزل و سوخت جت در همه نقاط جهان به شدت افت کرده است.
توزیع کنندگان فرآورده های پالایشی بیشترین ضرر را خواهند دید زیرا ترافیک خودروهای سواری همچنان محدود مانده و بسیاری از کشورهای جهان از جمله هند و آمریکا تحت قرنطینه هستند.
برندگان
بزرگترین برندگان در وضعیت فعلی بازار نفت، دارندگان ظرفیت ذخیره سازی در خشکی و دریا هستند. ذخیره سازی نفت پرتقاضاترین بخش بازار انرژی در یک ماه گذشته بوده زیرا همزمان با افت شدید تقاضا، میزان عرضه افزایش پیدا کرده است.
معامله گران در بخش فراساحلی تلاش می کنند ذخایر شناور را کرایه کنند و نرخ کرایه ابرنفتکشها سر به فلک گذاشته است. هزینه های نگهداری نفت افزایش پیدا کرده و هزینه های کرایه ابرنفتکشها برای نگهداری نفت در دریا و فروش آن پس از افزایش قیمتها، صعود کرده است.
آژانس بین المللی انرژی هفته گذشته هشدار داد که با وجود اقدامات اوپک پلاس و گروه جی ۲۰ برای کاهش اشباع عرضه نفت، صنعت نفت ممکن است تا چند هفته دیگری برای نگهداری نفت مازاد نیاز دچار محدودیت شود. هرگز صنعت نفت با چنین وضعیتی که دچار محدودیتهای لجستیکی شده باشد، مواجه نشده بود.
در آمریکا مخازن نفت احتمالا تا اواسط ماه مه دیگری فضای آزاد نخواهند داشت. قیمتهای اندک نفت تولیدکنندگان در سراسر مناطق شیل این کشور را وادار خواهد کرد تولیدشان را کاهش دهند. شرکت کونوکو فیلیپس هفته گذشته اعلام کرد که تولیدش در کانادا و آمریکا را تا زمانی که شرایط بهبود پیدا نکند، ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد و احتمالا سایر شرکتهای انرژی نیز چنین اقدامی خواهند کرد.
در بحبوحه اشباع عرضه نفت، کاهش تولید اوپک پلاس که از ماه میلادی آینده اجرا می شود، برای مهار ریزش قیمتها کافی نخواهد بود و دارندگان ظرفیت نگهداری نفت بزرگترین برندگان در اوضاع غیرمعمول و بی سابقه صنعت نفت خواهند بود.
کد مطلب: 127761
برچسب ها: نفت اوپک
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *