۰
يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۴۷
صالحی:

نیازی به جاسوسی نداریم

وزیر امور خارجه کشورمان هرگونه اتهام علیه ایران مبنی بر جاسوسی در کویت و کشورهای حوزه خلیج فارس را تکذیب کرد و گفت: این مساله کاملا مردود است بنابراین چه نیازی به وجود شبکه‌های جاسوسی است و برای چه چیزی باید جاسوسی کنیم؟
علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با روزنامه‌های الرای العام کویت و الوطن قطر درباره سفر شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر به نوار غزه بیان کرد: به نظر ما این سفر، مبارک و میمون بوده است. به نظر می‌رسد که این اقدام، اقدامی به جا بوده است و الحمدلله، قطر در سال‌های اخیر ثابت کرد که می‌تواند نقش بزرگی در مسایل حایز اهمیت در منطقه ایفا کند.
او ادامه داد: اقدامی که امیر قطر انجام داد ابتکاری تازه به شمار می‌رفت که امیدواریم سایر کشورهای عربی و اسلامی همین کار را در قبال نوار غزه و در جهت پایان دادن به محاصره آن انجام دهند. طبیعتا ملاحظاتی در اعلام مواضع بود اما ما به این سفر از دو دیدگاه نگاه می‌کنیم یکی جنبه انسانی آن که ان‌شاء الله حمایت قطر از برادران‌مان در غزه ادامه یابد اما جنبه دوم آن مربوط به بعد سیاسی آن است. صرف نظر از پیامدهای بزرگ سیاسی این سفر امیدواریم که این گونه سفرها ادامه یابد و من به این وسیله این اقدام را به ملت بزرگوار قطر و دولت آن تبریک می‌گویم. ما برای برادران‌ و خواهران‌مان در نوار غزه که در شرایط دشواری به سر می‌برند و نیازمند کمک سیاسی و یا انسان دوستانه هستند، خیر را خواهان هستیم چرا که هر گونه کمک به مردم غزه حتما برای آنان مفید خواهد بود.
صالحی در ادامه با ابراز تعجب از آن چه که به یکی از نمایندگان مجلس ایران در انتقاد از سفر امیر قطر به غزه نسبت داده شد، گفت: به هر حال افراد در اعلام مواضع‌شان آزاد هستند اما موضع رسمی سیاست ایران آن چیزی است که از سوی مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور و وزارت امور خارجه مطرح می‌شود. ما همان‌طور که گفتم این سفر را موجب خیر می‌دانیم اما دیگران در اظهار نظرهای‌شان آزادند.
وی افزود: در ایران هم انتقاداتی وجود دارد که حتی به نهادهای دولتی هم کشیده می‌شود اما ما در برابر این انتقادات ایستادگی نمی‌کنیم. ما در مسیر درست در حرکت هستیم و به انتقاداتی که از سوی این و آن مطرح می شود، اهمیتی نمی‌دهیم. طبیعتا من نظر دیگران را تکذیب نمی‌کنم اما نظر رسمی درباره این سفر نظری است که من به عنوان وزیر امور خارجه گفتم.
وزیر امور خارجه کشورمان درباره سفیر اخیرش به دوحه و اهداف آن نیز بیان کرد: همان‌طور که می‌دانید روابط ایران و قطر با وجود برخی اختلاف‌نظرهایی که بر سر برخی مسایل مثل سوریه وجود دارد، روابط بسیار خوبی است. ما درباره سوریه با یکدیگر اختلاف نظر داریم و این مساله‌ای است که همگان از آن مطلع هستند و امر پنهانی نیست اما این به آن معنا نیست که این اختلافات باید بر روابط دو جانبه تاثیر بگذارد. روابط دوجانبه در بهترین شکل است و در هفت سال گذشته بیش از ۱۰ بار سفر متقابل بین امیر قطر و رییس جمهوری (ایران) به دو کشور انجام شد که این دیدارها جدایی از دیدارهایی است که در حاشیه برخی نشست‌های بین‌المللی انجام شده است. این امر بیانگر آن است که روابط دوجانبه سیاسی در بهترین حالت قرار دارد.
وی افزود: اما در رابطه با سفر من، این سفر سفری عادی بود که یک هفته قبل از آن با نخست‌وزیر تماسی داشتم و از او خواستم تا درباره آزادی گروگان‌های ایرانی میانجی‌گری کند که پاسخ ایشان مثبت بود و قول داد که تمام تلاشش را برای آزادی این افراد به کار بگیرد. از آن جا که جناب نخست‌وزیر اطلاعاتی در اختیار داشتند که مایل بودند به بنده منتقل کنند از این رو بهتر بود که سفری به قطر داشته باشم چرا که برخی اطلاعات را نمی‌توان به واسطه تلفن مطرح کرد در این سفر به مسایل دیگری از جمله روابط دو جانبه و چگونگی تقویت آن در زمینه‌های مختلف پرداخته شد. هم‌چنین مساله سوریه و گروگان‌ها نیز بررسی شد و الان ما در تماس مستمر با برادران قطری‌مان هستیم و امیدواریم که اخبار خوشایندی را از برادران قطری‌مان درباره گروگان‌ها در سوریه دریافت کنیم.
صالحی در پاسخ به این سوال که آیا اخبار مثبت دیگری در این باره وجود دارد گفت: بله گام‌های مثبتی برداشته شده است و ما برای رسیدن به نیتجه رضایت‌بخش نیازمند زمان هستیم.
وی در این‌باره که آیا هم‌چنان قطر وسیله ارتباطی میان ایران و ربایندگان است، بیان کرد: قبل از تماس با شیخ حمد بن جاسم، با برادران ترک تماس گرفتم چرا که پیش‌تر ۲۸ ایرانی ربوده شده به واسطه میانجیگری برادران ترک آزاد شده بودند، اما در این‌باره با برادران ترک و قطری تماس گرفتیم و دو طرف هم با یکدیگر در ارتباط بودند و با هماهنگی‌هایی که در این زمینه میان دو طرف انجام شد، امیدواریم برادران‌مان به زودی آزاد شوند.
وزیر امور خارجه کشورمان درباره نشست مخالفان سوریه در دوحه که به منظور تشکیل دولت انتقالی برگزار می‌شود، تصریح کرد: ما در زمان حضورمان در نیویورک طرحی را ارائه کردیم که در آن به بیان چارچوبی که می‌توان بحران سوریه را به واسطه آن حل کرد، پرداختیم. ما برادران‌مان در عربستان، ترکیه، مصر، سوریه را در جریان این طرح قرار دادیم و با اخضر ابراهیمی هم در این‌باره حرف زدیم.
او با اشاره به بخش‌های اصلی این طرح گفت: به نظر ما بهترین راه برای حل بحران سوریه، انجام گفت‌وگوهای سوری سوری است. دیگران زمینه را برای انجام این گفت‌وگو میان دولت و معارضان آماده می‌کنند اما کار اصلی به گرده سوری‌هاست که باید بتوانند بحران را پشت سر بگذارند.
صالحی در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به این ادعا که برخی‌ها ایران را مشکلی در رابطه با سوریه می‌دانند نه یک راه حل و در این‌باره به اتهامات خود مبنی بر حضور نظامی ایران در سوریه برای ایجاد بحران در این کشور استناد می‌کنند و مدعی هستند که ایران داوطلبان شیعی را از ایران و عراق برای دفاع از نظام بشار اسد به این کشور اعزام می‌کند، تصریح کرد: اگر که این مساله درست باشد، آن‌ها دلایل‌شان را مطرح کنند و این افراد را که گفته می‌شود داوطلبانه در سوریه می‌جنگند، را به ما تحویل دهند. در هر حال ما در چالش با غرب به سر می‌بریم . همان‌طور که بیش از چند بار مطرح کردم آن‌ها حتی اگر که می‌توانستند ایران را مسوول سونامی معرفی می‌کردند که در اندونزی به وقوع پیوست. ما به این گونه اتهام‌ها عادت کردیم. مثلا زمانی که جنگ تحمیلی از سوی صدام به ایران تحمیل شد، غرب سعی کرد تا ایران را مسوول این کار معرفی کند با وجود آن که ما در اوایل انقلاب بودیم.
وی در پاسخ به این سوال که ۴۸ ایرانی گروگان‌ گرفته شده در سوریه در این کشور به چه کاری مشغول بودند، بیان کرد: آن‌ها تنها زائر بودند و شاید که ویدئوی منتشر شده از این افراد را دیده باشید آن‌ها تنها زائر بوده و لباس‌های عادی به تن داشتند. هر ساله میلیون‌ها ایرانی به عراق، عربستان و سوریه سفر می‌کنند حتی زمانی که دولت ایران سعی کرد در اوایل زمان حمله آمریکا به عراق مانع از ورود ایرانی‌ها به عراق شود، آن‌ها به صورت غیرقانونی و از طریق کو‌ه‌ها برای زیارت اماکن مقدسه می‌رفتند از این رو نمی‌توان ایرانی‌ها را از رفتن به سوریه یا عراق منع کرد. حال می‌پرسم اگر که این افراد خواهان مشارکت در مبارزات داخل سوریه باشند، آیا با لباس‌های عادی می‌روند و تمامی اوراق هویت‌شان را به همراه دارند و حتی یک قبضه سلاح هم با خود ندارند، این مساله‌ای است که از این امر برداشت می‌شود.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: در رابطه با ۲۸ ایرانی که ربوده شدند باید برخی حقایق را روشن کنم. ما در ایران چیزی تحت عنوان خدمت وظیفه سربازی داریم یعنی هر ایرانی باید به مدت دو سال در خدمت سربازی مشغول باشد و بعد از پایان این دوره فرد برگه پایان خدمت خود را دریافت خواهد کرد که منبع آن ارتش یا سپاه است. اما ربایندگان اعلام کردند که گروگان‌ها از نیروهای سپاه هستند چرا که آن‌ها فقط کارت‌هایی را به همراه داشتند که ثابت می‌کرد خدمت وظیفه سربازی‌شان پایان یافته حتی در رابطه با پاسپورت‌های‌شان. در بخش‌هایی از این فیلم نیز نشان داده شده که چگونه این افراد متهم به کار در ارتش شده‌اند و این مساله در پاسپورت‌های‌شان ذکر شده در حالی که حقیقت آن است که این پاسپورت‌ها از سوی دستگاه‌های امنیتی امضا شده نه از سوی وزارت خارجه. از این رو طبیعی است عبارت نیروی امنیت یا پلیس بر روی پاسپورت‌ها مشاهده شود اما در نهایت به گروگان‌گیرها ثابت شد که این افراد تنها زائران عادی بوده و گروگان‌ها آزاد شدند.
صالحی در پاسخ به این سوال که در رابطه با گروگان‌های فعلی ایرانی آیا ربایندگان درخواست مشخصی داشته‌اند؟ بیان کرد: بله آن‌ها درخواست‌هایی داشتند که نمی‌توانم در مورد آن‌ها صحبت کنم ولی برادران‌مان در پاسخگویی به برخی از این درخواست‌ها به ما کمک می‌کنند.
او در پاسخ به این سوال که برخی‌ها معتقدند دفاع ایران از نظام سوریه و تلاش برای ساقط نشدن دولت اسد در چارچوب حمایت‌های ایران از گسترش شیعه در ساختار سیاسی موجود در منطقه است، گفت: ما چرا از حماس حمایت می‌کنیم؟ چرا از جنبش جهاد اسلامی و مقاومت در فلسطین حمایت می‌کنیم؟ آیا آن‌ها شیعه هستند؟ از برادران‌مان در فلسطین بپرسید که چه کسی حمایت واقعی آن‌ها را بر عهده دارد؟ جواب ایران خواهد بود. بگذارید این‌طور بپرسم. آیا انقلاب اسلامی، انقلاب شیعی ایرانی نامیده شد یا انقلاب مرتبط با اسلام؟ برادرم اختلاف بین شیعه و سنی کجاست اگر که سنی کسی است که از سنت رسول (ص) تبعیت می‌کند ما سنتی قبل از دیگران داریم و اگر که شیعی کسی است که اهل بیت (ع) را دوست دارد بنابراین همه مسلمانان شیعه هستند قبل از این که ما شیعه باشیم.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: همه این سخنان، سخنان بیهوده است که از سوی کسانی مطرح می‌شود که خیر امت اسلامی را نمی‌خواهند و به دنبال فتنه‌انگیزی و شکاف بین امت اسلامی به ویژه ملت‌های حاضر در منطقه هستند که این امر در راستای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی و منحرف کردن افکار عمومی جهان اسلام است از مساله اصلی که همان تعامل با رژیم صهیونیستی است.
وی در پاسخ به این سوال که در رابطه با حقوق ملت بحرین به عنوان این که آن‌ها شیعه هستند صدای ایران بلند است اما در خصوص حقوق ملت سوریه صدای ایران کوتاه است چرا که آن‌ها سنی هستند، گفت: برعکس آیا صدای ما در رابطه با ملت فلسطین بالا نبود؟ آیا صدای ما در رابطه با انقلاب‌های مصر، تونس و لیبی بالا نبود؟ اگر که به رسانه‌های ایرانی نگاه کنید جواب را خواهید یافت اما در رابطه با مساله سوریه، مواضع ما همان مواضعی است که در رابطه با بحرین اعلام کردیم. این مواضع می‌گویند که ملت‌های بحرین و سوریه باید به خواسته‌های‌شان برسند و دولت‌ها باید به خواسته‌های ملت‌ها پاسخ دهند. ما از ۱۹ ماه پیش گفتیم که دولت سوریه باید خواسته‌های ملت سوریه را پاسخ دهد و این مساله در رابطه با بحرین نیز صدق می‌کند. ما خواهان برچیده شدن دولت بحرین یا برکناری آن نشدیم و پادشاه بحرین این مساله را می‌داند. من در نشست مکه نیم ساعت با ایشان صحبت کردم و به مساله بحرین هم پرداختیم و علاوه بر آن آقای بسیونی، مسوول تحقیقات درباره حوادث بحرین نیز شخصا اعلام کرد که هیچ‌گونه دخالتی از سوی ایران در این مساله وجود ندارد و این موضع از سوی مسئولان بحرینی و همچنین سفیر آمریکا در بحرین تکرار شد.
صالحی تاکید کرد: موضع رسمی ما این است که ملت و دولت بحرین باید بنشینند و راه‌حلی بیابند. ما به حاکمیت و استقلال بحرین احترام می‌گذاریم و نوع حکومت در بحرین به ما ارتباطی ندارد.
هم‌چنین وزیر امور خارجه کشورمان درباره جزایر سه‌گانه ایرانی گفت: از شما می‌خواهم که به توافق‌نامه سال ۱۹۷۱ مراجعه کنید؛ به سازمان ملل مراجعه کنید و به توافقاتی که بین شاه ایران و مسوولان اماراتی در آن زمان امضا شده نگاه کنید بعد داوری کنید. اگر که به تاریخ برگردیم به سواحل ایران که مشرف به خلیج‌فارس است نگاه کنید. ما تاریخی داریم که به هفت هزار سال پیش برمی‌گردد و تاریخ مکتوبی که عمر سه هزار ساله دارد. وقتی که به بسیاری از مستندات و اسناد مراجعه کنید آن چیزی را که درباره آن صحبت می‌کنم می‌یابید؛ اما ما نمی‌خواهیم که وارد این جزییات شویم و روابط ما با امارات در بهترین حالت قرار دارد و این مساله می‌تواند به واسطه مذاکرات حل شود چرا که تنها سوء تفاهم است.
وی ادامه داد: بگذارید به مساله دیگری اشاره کنم. به سال ۱۹۷۱ و سال‌های بعد از آن بنگرید، می‌بینید که این مساله حتی در جنگ تحمیلی علیه ایران مطرح نشد مگر از طرف رژیم بعث عراق. بنابراین در این‌جا نوعی سوء تفاهم وجود دارد و ما در مسیر حل آن هستیم. هم‌چنین شما از دو دولت بزرگ در منطقه صحبت می‌کنید بنابراین چه نیازی به دادگاه بین‌المللی است. دو کشور می‌توانند با یکدیگر تفاهم داشته باشند.
صالحی درباره بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران، اظهار کرد: هرگونه موضع‌گیری رسمی در ایران تنها از سوی وزارت خارجه خواهد بود و ما چندین بار اعلام کردیم که این تنگه از آن همه کشورهای مشرف به خلیج‌فارس است.
وزیر امور خارجه کشورمان درباره کشف شبکه‌های جاسوسی که گفته می‌شود در تعدادی از کشورهای منطقه شناسایی شدند که به نفع ایران فعالیت داشتند، گفت: این مساله کاملا مردود است. چه نیازی به وجود شبکه‌های جاسوسی وجود دارد و ما باید برای چه چیزی جاسوسی کنیم؟ زمانی که صدام به کویت حمله کرد در ضعیف‌ترین حالت خود بود اما ما چطور با کویتی‌ها رفتار کردیم. ما قلب‌های‌مان را به سوی کویتی‌ها گشودیم و به آن‌ها کمک کردیم. اگر که قصد انجام این کار و جاسوسی علیه آن‌ها را داشتیم در آن زمان انجام می‌دادیم که آن‌ها وضعیت ضعیفی داشتند. بنابراین چرا باید اساسا به جاسوسی علیه کویت یا هر کشور دیگری نیاز داشته باشیم، چه چیزی را به دست خواهیم آورد. آیا می‌خواهیم انقلاب کنیم؟ ما خواهان ایجاد امنیت و ثبات در این کشورها هستیم و معتقدیم که این مساله به نفع ما و به نفع همه خواهد بود. هم‌چنین این اجماع از سوی همگان وجود دارد که خلیج‌فارس شریان اصلی زندگی برای ایران و همسایگانش است.
وزیر امور خارجه کشورمان درباره نام خلیج‌فارس نیز بیان کرد: زمانی که شما به نقشه زمان هیرودوت نگاه می‌کنید می‌بینید که نام خلیج‌فارس در آن ذکر شده حتی در کتاب‌های تحصیلی کشورهای منطقه نیز نام خلیج‌فارس را می‌بینیم. اگر که به روش‌های تحصیل دهه ۵۰ نیز نگاه کنید می‌بینید که اصطلاح به کار گرفته شده در آن زمان نیز اصطلاح خلیج‌فارس بوده است. چرا اسم تنگه هرمز را تغییر نمی‌دهند، نمی‌گذارند هرمز فارسی. نظر شما چیست؟ این که اسم آن به تنگه عبدالسلام تغییر کند، چرا نام دریای عمان تغییر نمی‌کند؟ این‌ها مثال‌هایی هستند که نشان می‌دهد برخی برادران خواهان اختلاف‌افکنی هستند. اسم واقعی موجود حتی در سازمان ملل همان خلیج‌فارس است. نام ایران نیز تغییر نکرده است ایران همان ایران است اما جمهوری اسلامی بیانگر نظام موجود در ایران است. یعنی ما از نظام شاهنشاهی به نظام جمهوری اسلامی منتقل شده‌ایم ولی ایران همان ایران است.
صالحی درباره بازرسی طرف عراقی از هواپیماهای ایرانی که به مقصد سوریه پرواز می‌کنند، گفت: این سوال را باید از دولت عراق پرسید. طبیعتا ما از این مساله ناراحت هستیم. طرف عراق این مساله را می‌داند و امیدواریم که برادران عراقی این مساله را بیش‌تر درک کنند.
او در پاسخ به این سوال که عراق منطقه‌ای تحت نفوذ ایران به شمار می‌رود و با وجود این مساله آیا شما نمی‌توانید این تصمیم را تغییر دهید؟ اظهار کرد: اگر که سخن شما درست باشد این اقدام آن‌ها متناقض با واقعیت است چگونه ممکن است که عراق منطقه‌ای تحت نفوذ ما باشد و با این وجود به بازرسی از هواپیماهای ما بپردازد. عراق کشوری مستقل است و ما بایدآن را به رسمیت بشناسیم. صحبت کردن درباره نفوذ (ایران) معنا ندارد و اهانت به دولت مستقل به شمار می‌رود و آن چه که شما الان مطرح کردید نمونه‌ای از حاکمیت عراق است اگرچه ما را ناراحت کرده است و این مساله‌ای است که بین یک کشور با کشور دیگری به وقوع می‌پیوندد. همان‌طور که گفتم بین ایران و قطر اختلافاتی درباره برخی مسائل وجود دارد اما این به آن معنا نیست که ما با یکدیگر برخوردی داشته باشیم. باید مشکلات را به واسطه گفت‌وگو حل کرد. درباره عراق نیز برادران عراقی باید این مساله را به ما توضیح دهند. در هر حال ما در این باره با آن‌ها در ارتباط هستیم.
وزیر امور خارجه کشورمان درباره تاثیر تحریم‌ها علیه ایران، تصریح کرد: تحریم‌ها از ۳۳ سال پیش علیه ایران اعمال می‌شد و این امر چیز جدیدی نیست اما اکنون این تحریم‌ها بیش‌تر شده است. در اوایل جنگ تحمیلی و مشخصا بعد از گذشت دو سال از آغاز این جنگ، من رییس دانشگاه شریف بودم آن زمان ایران در تحریم بود نه تنها از سوی غرب بلکه از سوی اتحادیه شوروی و در آن زمان وقتی که از آن‌ها سلاح می‌خواستیم آن‌ها مخالفت می‌کردند بنابراین ما مجبور بودیم که در داخل به تولید سلاح بپردازیم.
وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود موشک‌های ایرانی ساخت روسیه یا چین هستند، گفت: خیلی چیزها گفته می‌شود. امیدواریم که روس‌ها این فن‌آوری را در اختیار ما می‌گذاشتند. من از شما می‌خواهم که از روس‌ها بپرسید که چه وقت و در چه زمانی این فن‌آوری را در اختیار ما قرار دادند. به هر حال ما پیشرفت‌های زیادی کردیم و الحمدالله ایران امروز به یکی از اندک کشورها در جهان تبدیل شده که تمامی مشکلات مربوط به فن‌آوری هسته‌یی را پشت سر گذاشته، آیا به نظر شما این فن‌آوری هسته‌یی از روسیه آمده است؟ طبیعتا روسیه نیروگاه بوشهر را برای ما ساخت اما در مساله غنی‌سازی و سایر امور این ایران است که همه‌کاری انجام می‌دهد.
صالحی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا ایران به مرحله ساخت بمب هسته‌یی با استفاده از تکنولوژی ایرانی دست یافته است؟ تاکید کرد: ما نیازی به بمب هسته‌یی نداریم اما الان در تمامی زمینه‌ها فن‌آوری هسته‌یی را در اختیار داریم. ما نیازی به بمب هسته‌یی نداریم چرا که به لحاظ عقلانی و به لحاظ دینی و اخلاقی به این نتیجه رسیدیم که نیازی به این بمب نداریم. ما در جنگ تحمیلی به این نتیجه رسیدیم و امروز که نزدیک به پنجاه هزار نفر در ایران هم‌چنان از پیامدهای سلاح‌های شیمیایی که صدام در آن زمان علیه ایران استفاده کرد به این نتیجه رسیدیم. با وجود این که ما در جنگ تحمیلی به عنوان غنیمت جنگی به برخی از این سلاح‌ها از عراق دست یافتیم اما مطلقا از آن‌ها استفاده نکردیم چرا که امام خمینی (ره) در آن زمان اعلام کرد که استفاده از آن‌ها حرام است. الان نیز مقام معظم رهبری فتوایی صادر کردند که در آن اعلام شده استفاده از بمب اتمی یا هر نوع سلاحی که در زمره سلاح‌های کشتار جمعی باشد ممنوع است.
وزیر امور خارجه کشورمان درباره نتیجه مذاکرات ایران با کشورهای غربی بیان کرد: در آینده نشستی بین نمایندگان ارشد ایران و اتحادیه اروپا انجام خواهد شد اما زمان و مکان هنوز مشخص نشده است. اما بر اساس ارزیابی‌های ما این نشست برگزار می‌شود. طبیعتا موافقت برای برگزاری این نشست خود گامی مثبت به شمار می‌رود اگرچه این اعتقاد وجود نداشته باشد که از طریق این مذاکرات به راه‌حل برسیم اما با نشست موافقت شده است.
صالحی درباره پهباد پیشرفته حزب‌الله و هدف از اعلام در اختیار داشتن این نوع پهباد گفت: این مساله چیز پنهانی نیست ما جزو کشورهایی هستیم که این فن‌آوری را در اختیار دارد و طول پرواز آن به ۲ هزار کیلومتر می‌رسد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما ارسال این نوع پهباد به اسراییل به آن این بهانه را نمی‌دهد که حمله جدیدی را علیه لبنان داشته باشد، گفت: چرا رژیم صهیونیستی حق اعزام هواپیما برای حمله به غزه را دارد و از آن تحت عنوان بهانه یاد نمی‌شود اما زمانی که دیگران سعی می‌کنند اقدام مشابهی را انجام بدهند، از آن تحت عنوان بهانه یاد می‌شود. ضروری است که حزب‌الله بداند که در آن‌جا چه می‌گذرد تا خود را آماده کند. ما نیز باید بیدار باشیم و باید هر نوع تهدیدی را جدی بگیریم.
وزیر امور خارجه کشورمان درباره ماجرای ترور وسام حسن در بیروت و این که برخی‌ها متحدان سوریه در لبنان را به این ترور متهم می‌کنند، گفت: زمانی که انفجار به وقوع پیوست، ایران اولین دولتی بود که به لبنان تسلیت گفت و ما از سفیرمان خواستیم که به منزل این شهید برود و عرض تسلیت کند. بگذارید این‌طور بپرسم که چه کسی از این بحران سود می‌برد. مطمئنا اسراییل تا افکار عمومی را به سوی مسائل دیگر سوق دهد، در لبنان مردم با وجود اختلافات موجود با یکدیگر هم‌زیستی دارند. سوال این است که طرف سوری از قتل این شخص چه سودی خواهد برد؟ تنها کسی که از شهادت این فرد سود می‌برد، اسراییل است. درست است که روابط ما با حزب‌الله و جنبش امل به لحاظ معنوی در سطح ممتازی است اما روابط ما با همه، روابطی ممتازی است. ما این مساله را اعلام کردیم و از سعد حریری خواستیم که به ایران سفر کند و یک سال و نیم پیش هم ایشان به ایران آمدند. ما بر سر برخی مسائل اختلاف نظر داریم اما در مورد امور داخلی لبنان دخالت نمی‌کنیم.
صالحی درباره آن چه حقیقت ارتباط ایران با کارخانه اسلحه‌سازی یرموک در سودان نامیده شد، بیان کرد: فرض کنیم که ایران چنین کارخانه‌ای را برای تولید سلاح در سودان ساخت، آیا این کار حرام است؟ این تجارت بین همه کشورها وجود دارد، دولت‌ها از دیگران سلاح می‌خرند و این امری طبیعی است.
او ادامه داد: در چارچوب قوانین بین‌المللی اگر که دولتی بخواهد از ما سلاح بخرد، ما آماده هستیم.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما این حمله رژیم صهیونیستی به سودان زمینه‌ای برای حمله به ایران خواهد بود؟ گفت: این چیزی است که ما در اخبار شنیدیم. اگر که اسراییل بخواهد به ایران حمله کند، چرا این همه سروصدا به پا کرد. به هرحال بگذارید آن‌ها سعی‌شان را بکنند اگر می‌توانند. اگر که آن‌ها آمادگی حمله به ایران را داشتند، از مدت‌ها پیش این کار را انجام می‌دادند. اسراییلی‌ها از پیامدها و نتایج این حمله می‌ترسند و ما هم دست بسته نمی‌ایستیم.
وی درباره اتهام رییس جمهور یمن مبنی بر تلاش ایران برای ایجاد بی‌ثباتی در کشورش بیان کرد: می‌خواهم بپرسم که این اتهام‌ها از سوی چه کسی مطرح شده است؟ آیا این ما هستیم که هواپیماهای بدون سرنشین را برای کشتار مردم در یمن ارسال می‌کنیم؟ خیر. تاکید می‌کنم که این ما نیستیم. هر روزه در آن‌جا مردم کشته می‌شوند و کسی از دخالت بیگانگان سخن نمی‌گوید اما دخالت ایران چیزی شبیه به یک شبح است.
صالحی درباره آن چه حمایت از شورشیان حوثی در یمن خوانده شد، گفت: یمن کشوری باز به شمار می‌رود و حوثی‌ها از گروه‌های سیاسی در این کشور به شمار می‌روند. پس چرا این حق را ندارند که یک جناح سیاسی باشند که بتوانند حرف خود را بزند در حالی که بقیه گروه‌ها این حق را دارند که حرف بزنند. به هرحال اگر که حمایتی از سوی ایران از حوثی‌ها انجام شود، این حمایت معنوی است. ما نمی‌توانیم به یمن برویم اما دیگران با خودروهای‌شان به آن‌جا می‌روند.
صالحی درباره روابط تهران ریاض به ویژه بعد از ماجرای آنچه که تلاش ایران برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن خوانده شد، با تمسخر گفت: آیا چیزی در این جهان است که ایران در آن دخالت نداشته باشد؟ کسی که در این ماجرا دستگیر شده، اسنادی را به بی‌بی‌سی ارائه کرده که براساس آن از ۳۰ سال پیش در آمریکا به سر می‌برده است و از مشکلات روحی رنج می‌برده پس چرا می بایست چنین اقدامی را خدای ناکرده انجام دهد؟ و کجا؟ در واشنگتن؟ آیا این با عقل جور در می‌آید؟ آیا ما قبلا چنین کاری را انجام دادیم؟ این مساله خیلی سخیف به نظر می‌آید و نوعی ایرانوفوبیا برای بد نام کردن ایران به شمار می‌رود.
او ادامه داد: متاسفانه روابط ما با عربستان در سال‌های اخیر با نوعی عقب‌نشینی مواجه هست. ما روابط ممتازی با عربستان داشتیم و مشکلی بین ما نبود. زمانی که من مسوولیتم در وزارت خارجه را به عهده گرفتم، از همان روز اول اعلام کردم که تقویت روابط با ریاض، استانبول و اتحادیه اروپا جزو اولویاتم خواهد بود. من در عربستان زندگی کردم و می‌دانم که عربستان کشوری بزرگ و دارای اهمیت و هم‌چنین دارای دولتی محوری و تاثیرگذار همانند ترکیه است. همه کشورها باید برای ثبات و صلح در منطقه و هم‌چنین براساس همه منافع ملت‌ها تلاش کنند.
وی ادامه داد: ما از هزاران سال پیش با یکدیگر زندگی کردیم و برای هزاران سال دیگر نیز همسایه یکدیگر خواهیم بود. از این رو باید روابط مستحکم و استواری بین دو طرف برقرار شود. امیدواریم همه مشکلات حل شده و روابط دوجانبه توسعه یابد.
صالحی درباره اقدام پادشاه عربستان و درخواست وی از سازمان ملل مبنی بر صدور قانونی برای مجرم دانستن اهانت کنندگان به ادیان آسمانی و پیامبران گفت: این اقدامی زیباست. پادشاه عربستان اقدام دیگری در مکه برای ایجاد همایش تقریب مذاهب اسلامی انجام داد. ما از همه اقداماتی که امت اسلامی در کنار هم گرد آورد، استقبال می‌کنیم.
او در پایان در پاسخ به سوالی در ارزیابی از روابط تهران قاهره و هم‌چنین عملکرد محمد مرسی، رییس جمهور مصر درباره توسعه روابط با ایران بیان کرد: من نسبت به توسعه روابط بین دو کشور خوشبین هستم، هم‌چنین ما آمادگی‌مان برای کمک به مصر در تمامی زمینه‌ها را به آقای مرسی اعلام کردیم و معتقدیم که دو کشور می‌توانند از زمینه‌های موجود استفاده کنند. مصر مادر دنیاست و سرزمینی با اصل و نصب و دارای تمدنی از تمدن‌های بزرگ است که جایگاه خاصی دارد و حتما نقش بزرگی را در منطقه ایفا می‌کند. ما برای مصر آرزوی خیر و توفیق داریم
کد مطلب: 12778
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *