۰
جمعه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۲۵

اصول روزه داری در روزهای کرونایی

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شست و شوی دست و صورت و یا وضو گرفتن چندین مرتبه در روز باعث می شود بدن مرطوب و خنک شود.
اصول روزه داری در روزهای کرونایی
رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: شست و شوی دست و صورت و یا وضو گرفتن چندین مرتبه در روز باعث می شود بدن مرطوب و خنک شود.
محمدحسن انتظاری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نیاز بدن به املاح و پروتئین ها در ماه رمضان، اظهار کرد: در این ایام با شیوع ویروس کرونا رو به رو هستیم و برای تحمل چندین ساعت نخوردن غذا و آب، باید مقاومت بدن افراد روزه دار حفظ شود و کمتر دچار گرسنگی و تشنگی شوند.
وی به روزه داران توصیه کرد که از مواد پروتئین دار در وعده افطاری استفاده کنند و در وعده سحر نیز از مصرف غذای پر نمک بپرهیزند.
رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر پرهیز از مصرف ادویه جات تند در وعده سحری تاکید کرد و افزود: غذا در وعده سحری ساده باشد و تا جایی که ممکن است از میوه و سبزیجات در وعده سحر استفاده کنیم.
این پزشک تغذیه با بیان اینکه در این روزها بهتر است میوه هایی که حالت اسفنجی دارند به عنوان آنتی بیوتیک برای بدن مصرف شوند، گفت: این دسته از میوه ها آب را در بدن نگه می دارند و به تدریج باعث تشنگی می شود، درحالی که زیاد خوردن آب هیچ فایده ای برای رفع تشنگی در طول روز ندارد، زیرا بدن طی مدت چهار تا پنج ساعت آب را دفع می کند.
انتظاری ادامه داد:  اگر آب را از میوه و سبزی دریافت کنیم مانند آب برف است که به تدریج وارد محیط می شود، این آب نیز به تدریج وارد بدن ما می شود.
به گفته این پزشک متخصص، یکی از نکات مهم که باید همواره در ماه رمضان به آن اهمیت داد این است که نباید بدون سحری روزه گرفت، زیرا فشار بسیار زیادی به بدن وارد می شود.
وی با بیان اینکه در وعده سحر بهتر است از مواد آبدار مانند سالاد و میوه ها و البته مواد پروتیین دار استفاده کنیم، خاطر نشان کرد: البته نباید در مصرف مواد پروتئین دار زیاده روی کرد، زیرا مواد پروتئین دار آب بدن را دفع می کند.
رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه اهمیت وعده سحری مخصوصا برای آن دسته از افرادی که تازه وارد سن روزه گرفتن می شوند  بسیار مهم است، گفت: روزه گرفتن بدون خوردن سحری بر روی رشد این افراد تاثیر منفی می گذارد.
 انتظاری با اشاره به بلند بودن روزها در این فصل سال، توصیه کرد که وعده افطار و شام جدا نشود و گفت: بهتر است بعد از افطار بیشتر میوه، سبزی و چایی خورده شود. اگر در طول فاصله افطار تا سحر از مایعات استفاده کنیم، رنگ ادرار تقریبا زرد روشن می شود و  اگر رنگ ادرار تیره باشد اخطار جدی در مورد کم آبی است و تحمل چندین ساعت کم آبی در این شرایط کرونایی خطرناک است.
وی با بیان اینکه برخی از بیماران با گرفتن روزه در این ماه چندان مشکلی ندارند، تصریح کرد: برای نمونه فردی که فشار خون بالایی دارد نه تنها روزه گرفتن منعی برای او ندارد، بلکه مفید است، اما بیماران دیابتی، کلیوی، قلبی و عروقی و حتی کرونا مثبت بهتر است برای گرفتن روزه با پزشک خود مشورت کنند.
این پزشک تغذیه با بیان اینکه نمی توان نسخه کلی برای همه نوشت که چه افرادی روزه بگیرند و یا روزه نگیرند، افزود: پزشک متخصص می تواند روزه گرفتن را برای برخی افراد منع کند و یا حتی برای برخی تجویز کند.
وی ادامه داد: اقدام موثری که می توان در این ماه انجام داد که به پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا نیز کمک می کند شست و شوی دست و یا وضو گرفتن چندین مرتبه در روز است تا بدن مرطوب شود و به جای از بین رفتن آب بدن، آب وضو تبخیر شود و بدن را خنک کند، در عین حال که در پیشگیری از ابتلا به ویروس نیز مؤثر است.
کد مطلب: 128047
برچسب ها: روزه کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *