۰
يکشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۰۴

ملخ‌ها به خراسان جنوبی رسیدند

مدیر حفظ نباتات سازمان خراسان جنوبی گفت: نخستین ریزش ملخ صحرایی مهاجر در سطح یک هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی شهرستان نهبندان در جنوب استان شناسایی شد که تراکم این سطح متغیر است.
ملخ‌ها به خراسان جنوبی رسیدند
مدیر حفظ نباتات سازمان خراسان جنوبی گفت: نخستین ریزش ملخ صحرایی مهاجر در سطح یک هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی شهرستان نهبندان در جنوب استان شناسایی شد که تراکم این سطح متغیر است.
مهدی یوسفی، امروز یکشنبه ۷ اردیبهشت به رسانه‌های گروهی اعلام کرد: ملخ صحرایی در این مناطق به رنگ زرد لیمویی در حال جفت‌گیری و تخم‌ریزی است که از چهارم اردیبهشت مبارزه با این آفت به وسیله دستگاه «یو ال وی» پاش آغاز شد و تاکنون ۱۵۰ هکتار سم پاشی صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: مبارزه با آفت ملخ صحرایی اکنون در مناطق حیدرآباد، چهارفرسخ و کلاته سیدعلی شهرستان نهبندان در دست انجام است.

وی گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر مراتع سبز، رطوبت کافی در حاشیه رودخانه‌های قدیمی، مسیل‌ها و دشت‌های دارای خاک نرم، وجود دارد که محیط مناسبی برای تخم ریزی آفت است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: مبارزه در این کانون‌ها ادامه دارد و رصد و پایش مناطق مختلف شهرستان نهبندان در دست انجام است.

وی از تمامی ساکنان بومی مناطق مختلف شهرستان نهبندان که سم پاشی با آفت ملخ صحرایی در دست انجام است خواست تا اطلاع ثانونی از چرای دام در این مناطق خودداری کنند.

یوسفی گفت: از کشاورزان، اهالی روستاها و هم استانی‌ها درخواست داریم در صورت مشاهده دسته‌جات ملخ مراتب را در اسرع وقت به مراکز جهاد کشاورزی منطقه خود اطلاع دهند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ملخ‌های صحرایی از منطقه عربستان وارد کشور شدند اما امسال از پاکستان نیز ورودی داشته‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر مناطق شمالی استان سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان به آفت ملخ صحرایی آلوده است و چون خراسان جنوبی با این مناطق هم مرز است احتمال ریزش این آفت به استان از این مناطق زیاد است.

یوسفی با بیان اینکه ملخ صحرایی قدرت پرواز روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر را دارد اظهار کرد: احتمال دارد این آفت در مسیر باد قرار گرفته و وارد شهرستان نهبندان شده باشند.

وی با تاکید بر اینکه ملخ‌هایی صحرایی تاکنون خسارتی به اراضی کشاورزی شهرستان نهبندان وارد نکرده‌اند، تصریح کرد: این آفت هنوز در مرحله تخم‌ریزی و جفت‌گیری بوده؛ لذا باید قبل از تخم‌ریزی با آن مبارزه شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: هر ملخ ۲۰۰ تخم می‌گذارد در صورتی که اکنون با این آفت مبارزه نشود یک ماه بعد پوره‌های ملخ نمایان شده و قدرت تخریب آنها بسیار بالا خواهد بوداست.

وی گفت: در حال حاضر مبارزه با ملخ‌های صحرایی در منطقه در دست انجام است که از فرمانداری، اداره دامپزشکی، محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان نهبندان که در رصد و پایش با جهاد کشاورزی همکاری دارند، قدردانی می‌کنیم.

یوسفی افزود: همچنین در برخی مناطق استان ملخ‌های بومی و مراکشی مشاهده شده که نگرانی مردم و کشاورزان را در پی داشته است.

وی گفت: این گونه ملخ‌ها تغذیه می‌کنند، اما برخلاف ملخ‌های صحرایی مهاجر، خسارت زیادی برجا نمی‌گذارند و قادر به مهاجرت نیز نیستند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: مبارزه با ملخ‌های بومی در حاشیه مزارع و داخل مراتع در دست انجام است اما در داخل شهر اجازه مبارزه نداریم.

وی افزود: در حال حاضر گزارش‌های زیادی از دسته‌های ملخ بومی در مناطق شهری ارسال شده است در حالی که از نظر زیست محیطی اجازه سمپاشی در مناطق شهری را نداریم.

یوسفی خاطرنشان کرد: این نوع آفت در داخل شهرها و به نور چراغ‌ها جذب می‌شوند و این موضوع سبب نگرانی شهروندان شده است، اما به ادارات جهاد کشاورزی اعلام کرده‌ایم در صورت نیاز به سم‌پاشی با هماهنگی شهرداری یا دهیاری‌ها هماهنگ شود تا به عنوان ناظر فنی کمک کنیم.
کد مطلب: 128193
برچسب ها: هجوم ملخ‌
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *