۰
سه شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۴۳
پارلمان‌های محلی ضعیف و افق مدیریت یکپارچه شهری؛

شورای شهر یا شورای شهرداری؟!

رئیس شورای اسلامی استان البرز گفت: متاسفانه تعامل دولت‌ها با شوراهای اسلامی مصنوعی و فاقد روح همکاری بوده است و به همین جهت پارلمان‌های محلی از دستیابی به جایگاه حقیقی خود باز مانده‌اند.
رئیس شورای اسلامی استان البرز گفت: متاسفانه تعامل دولت‌ها با شوراهای اسلامی مصنوعی و فاقد روح همکاری بوده است و به همین جهت پارلمان‌های محلی از دستیابی به جایگاه حقیقی خود باز مانده‌اند.
نادر ایزدبین در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به روز ملی شوراها و اینکه شورا مظهر اراده مردم و تمرین مردم سالاری دینی است، گفت: بسیاری از مشکلات شوراها که این نهاد مردمی را دچار روزمرگی کرده و حیطه نظارتی آن را صرفاً به شهرداری‌ها معطوف ساخته، ریشه در عدم باور جایگاه شوراها از سوی دولت‌ها و مجلس‌ها دارد که در شعارها چیز دیگری می‌گویند و در عمل به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کنند، البته عملکرد ضعیف برخی پارلمان‌های محلی و عدم اشراف به قوانین و وظایف ذاتی نیز در کاهش اعتماد و سوء نگرش‌ها دخیل بوده است.
وی افزود: ریاست محترم جمهوری در ابتدای دولت وعده تحقق مدیریت یکپارچه شهری را مطرح کردند که مورد استقبال و توجه نظام شورایی کشور قرار گرفت اما در عمل محقق  نشد، و حتی نماینده دولت در صحن علنی مجلس در مقام مخالفت با لایحه مدیریت یکپارچه شهری سخن گفت که این تناقض آزار دهنده است.
ایزدبین تصریح کرد: دولت‌ها طبیعتاً تمایل به حفظ قدرت و اختیارات خود دارند و از همین رو با افزایش اختیارات شوراهای اسلامی مخالفت می‌کنند حال آنکه با ارتقای جایگاه پارلمان‌های محلی و تحقق دولت‌های کوچک می‌توان مشکلات را در بستر مناسب‌تری حل و فصل کرد و شهرداری‌ها را به سمت انجام کارهای کلان سوق داد و مدیران دیگر نهادهای خدمت رسان را نیز در برابر نمایندگان مردم پاسخگوتر ساخت.
رئیس شورای اسلامی استان البرز اضافه کرد: البته شوراهای اسلامی نیز نباید آلوده به دخالت در امور اجرایی و عزل و نصب‌ها شوند و بدانند که دو امر قانونگذاری محلی و نظارت بر عملکرد مدیران شهری وظیفه ذاتی و قانونی ایشان است و اگر بخواهیم در امور جزئی دخالت کنیم، شأن این نهاد مردمی را زیر سوال برده‌ایم.
عضو شورای اسلامی شهر محمدشهر با اشاره به دغدغه‌ها و مطالبات شورای عالی استان البرز، اذعان کرد: متاسفانه لایحه مدیریت یکپارچه شهری و ایجاد اصلاحاتی در قانون انتخابات شوراها و حیطه وظایف پارلمان‌های محلی که از سوی شورای عالی استان‌ها به مجلس ارائه شد، موفق به کسب حد نصاب آرای نمایندگان مجلس نشد و حتی در فروردین و اردیبهشت ۹۹ قوانینی مصوب شد که به واسطه آن حق تعیین و وضع عوارض محلی از شوراها سلب شده و در اختیار دولت قرار گرفته است که پیگیر احقاق حقوق پارلمان‌های محلی هستیم.
رئیس شورای اسلامی استان البرز در پایان عملکرد مدیریت شهری کرج در حوزه شفاف سازی و سلامت را قابل قدردانی و رو به جلو دانست و گفت: کرج در سطح استان مدیریت شهری قابل دفاعی دارد و به واسطه مصوبات اعضای شورا، مردم دسترسی بهتری به اطلاعات مالی، وضعیت پروژه‌ها و معاملات دارند که قابل قدردانی است و مانع از رانت خواری و فساد می‌شود.
کد مطلب: 128330
برچسب ها: شورای شهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *