۰
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۴۲

کاهش سرانه مصرف شیر

استاندار مرکزی گفت: از مصرف سرانه ۹۰ کیلوگرم شیر طی سال های اخیر به مصرف ۶۶ کیلوگرم در سال گذشته رسیده ایم و باید در این زمینه کار کارشناسی صورت گیرد یا کمیته ای در این حوزه فعال شود.
کاهش سرانه مصرف شیر
 استاندار مرکزی گفت: از مصرف سرانه ۹۰ کیلوگرم شیر طی سال های اخیر به مصرف ۶۶ کیلوگرم در سال گذشته رسیده ایم و باید در این زمینه کار کارشناسی صورت گیرد یا کمیته ای در این حوزه فعال شود.
سید علی آقازاده امروز دهم اردیبهشت ماه در جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان مرکزی با بیان اینکه وضعیت منابع ارزی کشور به شکلی است که تصمیم گیری درخصوص افزایش قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی سخت است، افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند رانت و شکافی را ایجاد کند که تولیدکننده و مصرف کننده متضرر شوند.
آقازاده با بیان اینکه قیمت تمامی نهاده های کشاورزی باید براساس ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شود اما رخنه و شکاف موجود در این زمینه دردسرساز شده است و البته تغییر یا حذف آن نیز ریسک محسوب می شود، تصریح کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌توانست امسال افزایش یابد و رانت را کمتر کند، اما این موضوع هم مطرح است که ارز آزاد در حوزه کشاورزی می تواند به عنوان مثال قیمت مرغ و تخم را به کیلویی ۱۵ هزار تومان برساند و این فضا ممکن است کاهش مصرف کالا در جامعه و سوءتغذیه را به دنبال داشته باشد، ولی می توان این پیشنهاد را از جانب استان مرکزی به دولت مطرح کرد.
به گزارش ایسنا؛ در این جلسه معاون هماهنگی اقتصادی استاندار مرکزی با اشاره به دشوار بودن شرایط معیشتی جامعه بیان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در حوزه کشاورزی شاید از نظر تولیدکننده مطلوب باشد، اما از حوزه تنظیم بازار، قیمت برای مصرف کننده افزایش می‌یابد و مصرف قاعدتا نزولی می‌شود کما اینکه امروز مصرف سرانه گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ کاهش یافته است.
سعید فرخی افزود: حذف ارز شاید امنیت غذایی را با خطر مواجه کند و تولیدکننده نیز با کاهش تقاضا روبرو خواهد شد.
فرخی در خصوص وضعیت انباشت دام در استان اظهار کرد: از هفته آینده خرید تضمینی در این حوزه آغاز می‌شود و به نظر می رسد در قیاس با راهکارهایی چون منع واردات یا صدور مجوز صادرات محدود دام، خرید تضمینی بهترین راهکار باشد و باید از این امکان استفاده کرد که دام انباشته شده در استان مدیریت شود.
کد مطلب: 128399
برچسب ها: شیر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *