۰
جمعه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۹

اختلاف چین و آمریکا در تصویب قطعنامه آتش‌بس

شورای امنیت سازمان ملل به دلیل اختلاف میان آمریکا و چین نتوانست قطعنامه درخواست یک آتش‌بس انسانی ۹۰ روزه در سراسر جهان با توجه به تداوم شیوع کروناویروس را تصویب کند.
اختلاف چین و آمریکا در تصویب قطعنامه آتش‌بس
شورای امنیت سازمان ملل به دلیل اختلاف میان آمریکا و چین نتوانست قطعنامه درخواست یک آتش‌بس انسانی ۹۰ روزه در سراسر جهان با توجه به تداوم شیوع کروناویروس را تصویب کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اختلاف نظر میان آمریکا و چین بر سر ذکر نام سازمان بهداشت جهانی در این قطعنامه بود که اجازه به تصویب سریع آن از سوی شورای امنیت را نداد.
یک دیپلمات به خبرگزاری فرانسه در این باره گفت: این یک بن بست بزرگ است و هیچ کدام از طرف‌ها از موضعش عقب نشینی نمی‌کند. ما داریم درجا می‌زنیم.
متن این قطعنامه که به دست خبرگزاری فرانسه رسیده، توسط فرانسه و تونس تهیه شده و طی چند هفته گذشته در دست بحث قرار داشته است.
این قطعنامه خواستار یک آتش‌بس انسانی ۹۰ روزه با هدف کمک به مردم آسیب پذیر گرفتار در جنگ‌های سراسر جهان از جمله در افغانستان و یمن است.
پیش نویس این قطعنامه در عین حال از یک فراخوان ۲۳ مارس آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برای اجرای یک آتش بس جهانی جهت تسهیل مبارزه با کروناویروس حمایت کرده است.
با این حال واشنگتن و پکن بر سر چگونگی اشاره این قطعنامه به سازمان بهداشت جهانی به اختلاف برخوردند.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا شدیدا از عملکرد سازمان بهداشت جهانی در قبال شیوع کروناویروس انتقاد کرده و شفافیت این سازمان در قبال این ویروس را زیر سوال برده و در ادامه کمک‌های کشورش به این سازمان را نیز قطع کرده است.
چند دیپلمات که نامشان را فاش نکردند، گفتند: چین بر ذکر نام سازمان بهداشت جهانی در این قطعنامه تاکید داشته در حالی که آمریکا مخالف آن است.
وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره این بن بست اظهار کرد: ما درباره مذاکرات در جریان در شورای امنیت سازمان ملل اظهار نظر نمی‌کنیم.
هیات چین در سازمان ملل نیز واکنشی به این مناقشه نشان نداد.
تهیه کنندگان پیش نویس این قطعنامه همچون دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل مجبور به انتظار برای مصالحه میان این دوعضو دائم برخوردار از حق وتو در شورای امنیت هستند.
چند دیپلمات دیگر هم ذکر کردند،‌ از چند روز پیش تا کنون پیشرفتی حاصل نشده است.
انتظار می‌رفت که طی روزهای اخیر رای گیری بر سر این قطعنامه انجام شود و گوترش بیش از یک ماه است که برای برگزاری رای‌گیری درباره این قطعنامه فشار وارد می‌کند. با این حال این رای گیری در کوتاه مدت با توجه به تداوم اختلاف میان آمریکا و چین بعید به نظر می‌رسد.
یک دیپلمات اظهار داشت: بیایید منتظر باشیم و ببینیم آیا در چند روز آینده اتفاق جدیدی در این زمینه می‌افتد یا خیر.
سفیر یکی از کشورهای غربی هم گفت، به محض مصالحه میان آمریکا و چین بن بست مذکور می‌تواند سریعا پایان یابد.
او اظهار کرد، ذکر نام سازمان بهداشت جهانی تنها یک مساله جانبی در پیش نویس قطعنامه‌ای با محوریت حمایت از آتش بس برای نزدیک به ۲۰ منطقه جنگی در سراسر جهان محسوب می‌شود.
در حال حاضر در این قطعنامه قسمتی که مربوط به ذکر نام سازمان بهداشت جهانی است خالی مانده و تکلیف آن در پایان مذاکرات مشخص می شود. فرانسه و تونس می‌توانند البته به سادگی از ذکر نام این سازمان در این قطعنامه چشم پوشی کنند اما در ادامه چین با حمایت روسیه ممکن است از حق وتوی خود علیه آن استفاده کند.
کد مطلب: 128473
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *