۰
جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۸

احتمال ریزش در نقاط قنواتی تهران با وقوع زلزله

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات شهرسازی گفت: در حال حاضر 50 هزار حلقه قنات شناخته شده وجود دارد و 40 هزار حلقه قنات زیر پوشش ساختمانی مدفون شده‌اند که در اثر ارتعاش این قنات‌ها در زمین ناپایدار می‌توانند عامل شکاف و حفره باشند.
رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات شهرسازی گفت: در حال حاضر 50 هزار حلقه قنات شناخته شده وجود دارد و 40 هزار حلقه قنات زیر پوشش ساختمانی مدفون شده‌اند که در اثر ارتعاش این قنات‌ها در زمین ناپایدار می‌توانند عامل شکاف و حفره باشند.
علی بیت الهی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره احتمال وقوع زلزله 5 ریشتری به دلیل فعال شدن آتشفشان دماوند اظهار داشت: زلزله 2.9 ریشتری و پس از آن زلزله 5.1 ریشتری شب گذشته روی گسل مشاء و حوالی ده مشاء در شمال دماوند رخ دادند و پس لرزه‌ها هم منطبق بر گسل مشاء بودند.
وی ادامه داد: خصوصیت ارتعاشات و خودلرزه‌های اتشفشان این است که در یک راستا رخ نمی‌دهند و توزیع ارتعاشات آن دایره‌ای و دورتا دور است یعنی به شکل موجی که در سطح آب ایجاد می شود اما در زلزله و پس لرزه‌های شب گذشته شاهد چنین توزیعی نبودیم.
رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: خودلرزه های شب گذشته توزیع خطی و در امتداد گسل مشاء بودند بنابراین وقوع آن را نمی‌توان به فعال شدن آتشفشان دماوند ربط داد.
بیت الهی همچنین درباره انتشار اخباری مبنی بر آماده باش سه روزه در تهران به دلیل احتمال وقوع زلزله‌های شدیدتر گفت: در حال حاضر نمی‌توان چنین پیش بینی‌هایی داشت و نیاز به تجهیزات تخصصی در این زمینه است اما معتقدم مردم باید همواره هوشیار باشند و باید بدانند که کشورمان یکی از کشورهای زلزله خیز محسوب می‌شود. با همه این‌ها به نظر می‌رسد زلزله 5.1 ریشتری شب گذشته زلزله اصلی بوده است.
وی همچنین درباره ارتباط بارندگی های اخیر و وقوع زلزله در چند استان کشور اظهار داشت: همواره موضوع شرایط اقلیمی درباره وقوع زلزله مورد سوال بوده است. زلزله در عمق پایین 7 کیلومتری رخ داده و علت وقوع این زلزله هم فشارهایی است که لایه های زمین تحمل می کند و در یک مرحله ای دچار شکست می شود و این شکست ارتعاشاتی به همراه دارد.
رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: ضخامت این لایه ها به 10 الی 20 کیلومتر می رسد و این روند وقوع زلزله نمی تواند با موضوعی مانند کاهش یا افزایش بارندگی ها ارتباطی داشته باشد.چنانکه شاهد آن بودیم در دوره بی آبی هم زلزله هایی شدیدی رخ داده است.
بیت الهی همچنین درباره احتمال شکاف و ایجاد حفره در سطح شهر تهران به دنبال وقوع زلزله تاکید کرد: وجود قناوات متعدد در سطح شهر می تواند منجر به ایجاد حفره شود. در حال حاضر 50 هزار حلقه قنات شناخته شده وجود دارد و 40 هزار حلقه قنات زیر پوشش ساختمانی مدفون شده اند که در اثر ارتعاش این قنات ها در زمین ناپایدار می توانند عامل شکاف و حفره باشند.
وی در پاسخ به این سوال که در کدام منطقه تهران شاهد تمرکز قنوات هستیم، ادامه داد: اگر از شرق به غرب تهران را پایش کنیم هر 500 کیلومتر به یک رشته قنات برخورد می کنیم که هر رشته قنات مانند قیف عمل می کند. قنوات با یک حالت اوریب به سمت منطقه 12 و شهر ری مایل می شوند. این قنوات را در منطقه تهران قدیم شاهد هستیم چراکه اساسا کارکرد آنها آبیاری بوده است.
رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: باید توجه شود که حفاری ها برای ساخت مترو نمی تواند در زلزله ها منجر به ایجاد شکاف و حفره شود چراکه یک لایه محافظتی بتنی مستحکم هستند و تونل مترو باعث ریزش نمی شود. 
کد مطلب: 128956
برچسب ها: زلزله قنات تهران
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *