۰
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۰

مردم از دلالان خودرو نخرند

سال گذشته، گروه خودروسازی سایپا تصمیم گرفت در راستای تصمیم شورای عالی استاندارد و حرکت بر اساس استانداردهای ملی، خط تولید پراید را زودتر از مهلت تعیین شده (تیرماه سال جاری) متوقف کند تا از ظرفیت آن برای تولید خودروهای دیگری چون کوییک، تیبا و ساینا و نیز محصولات جدید خود استفاده کند.
مردم از دلالان خودرو نخرند


سال گذشته، گروه خودروسازی سایپا تصمیم گرفت در راستای تصمیم شورای عالی استاندارد و حرکت بر اساس استانداردهای ملی، خط تولید پراید را زودتر از مهلت تعیین شده (تیرماه سال جاری) متوقف کند تا از ظرفیت آن برای تولید خودروهای دیگری چون کوییک، تیبا و ساینا و نیز محصولات جدید خود استفاده کند.

به گزارش سایپانیوز،  سال گذشته، گروه خودروسازی سایپا تصمیم گرفت در راستای تصمیم شورای عالی استاندارد و حرکت بر اساس استانداردهای ملی، خط تولید پراید را زودتر از مهلت تعیین شده (تیرماه سال جاری) متوقف کند تا از ظرفیت آن برای تولید خودروهای دیگری چون کوییک، تیبا و ساینا و نیز محصولات جدید خود استفاده کند.
اما تورم شدید روزهای اخیر، تلاش مردم برای سرمایه‌گذاری از طریق خرید خودرو و در نهایت خبر توقف تولید پراید، باعث شد که برخی از دلالان و سودجویان از این فضا به نفع خود بهره برده و طی چند روز اخیر قیمت خودروی پراید در بازار را با قیمت های هیجانی و عجیب مواجه کنند.
از طرفی یک تصور و ذهنیت اشتباه در جامعه هرگونه افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد را به خودروساز ربط می‌دهد و برخی افراد که از آشفتگی بازار خودرو نفع می برند با فضاسازی و موج سازی رسانه ای به این ذهنیت اشتباه دامن می زنند و سایپا را مقصر گرانی خودرو در بازار می دانند!! عده ای دیگر هم می گویند تولید این خودرو دوباره باید آغاز شود تا بازار به آرامش برسد.
ازاینرو سایپا نیوز از ۱۰ نفر از اعضای فعال اتاق بازرگانی ایران نظرخواهی کرد تا نظر خبرگان و فعالان اقتصادی و صنعتی کشور را در این باره جویا شود.
در ادامه نظرات بخش خصوصی و فعالان اقتصادی آمده است:
دلالان یکه تاز بازار خودرو
حميدرضا صالحي، عضو اتاق بازرگاني ايران گفت: افزايش حجم نقدينگي و ترس از افزایش نرخ تورم در ماه های آینده، موجب شده تا مردم به سمت سرمايه گذاري در بازار خودرو بروند، از همین رو دلالان از فرصت پيش آمده به نفع خود در حال بهره برداري هستند و قیمت ها را هر گونه که بخواهند اعلام می کنند.
لزوم نظارت بر بازار آزاد خودرو
جعفر بركتين، عضو ديگر اتاق بازرگاني ايران گفت: تقاضاي كاذب و حضور مافيا عامل اصلي افزايش قيمت نجومي و بدون ضابطه خودرو در بازار است. به نظر می رسد عدم نظارت صحیح موجب شده تا دلالان براي بازار تصميم گيري کنند و اين اجحاف در حق مردمي است كه صرفا به حفظ سرمايه خود مي انديشند. مراجع نظارتی بر شرکت های خودروسازی نظارت دارند، اما اکنون زمان آن است که این نظارت بر بازار گسترش یابد.
 
نقدینگی در مسیر درست هدایت شود
مرتضي بيشه، عضو اتاق بازرگاني ايران گفت: بارها عنوان شد که اگر نقدینگی مردم در مسیر درستی هدایت نشود، بازارهای چون خودرو، ارز، طلا و مسکن آسیب می بیند و دلالان برای افزایش سوددهی خود وارد این بازارها می شوند. افزایش سرسام آور خودرو و پراید در بازار که ارتباطی با خودروساز ندارد، مصداق هشدارهایی است که از قبل در خصوص عدم هدایت صحیح نقدینگی مردم داده شده بود.
كاهش ارزش سرمايه و جولان دلالان
فرشته محمودي، عضو اتاق بازرگاني ايران گفت: نگراني مردم از سرنوشت نقدينگي و سرمايه اقتصادي امري طبيعي است، لذا ترس از كاهش ارزش سرمايه و جولان دلالان در بازار خودرو موجب شده تا بازار خودرو با حباب قیمتی مواجه شود. اگر پراید وارد مدار ۸۰ میلیون تومانی می شود به خاطر آن است که مردم حاضر هستند با قیمت‌های بالا خودرو بخرند.
 سودجویان عرضه و تقاضا را بهم ریختند
سيد آرش علوي، عضو اتاق بازرگاني ايران گفت: زمانیکه دلالان وارد بازاری می شوند، تعادل عرضه و تقاضا بهم می ریزد؛ در مقطع فعلی نیز حضور سودجویان در بازار خودرو باعث شده که عرضه و تقاضا هماهنگ نباشد و قیمت ها در بازار مسیر افزایشی به خود بگیرد. در این شرایط سودجویان هستند که قیمت خودرو در بازار را مشخص می‌کنند.
مردم از دلالان خودرو نخرند
خداشكر كاظمي، عضو اتاق بازرگاني ايران گفت: ضعف نظارت بر بازار و دلال بازي عوامل اصلی افزايش قيمت خودرو است. باید از مدت ها پیش مراجع نظارتی بر بازار نظارت می کردند.
مافیایی در در بازار آزاد خودرو شکل گرفته که توانسته به صنعت خودرو (خودروسازان) و مردم ضربه اقتصادی بزند. امیدوارم مردم با هوشياري مانع از سوء استفاده افراد فرصت طلب باشند و اجازه ندهند دلالان تعیین کننده نرخ بازار باشند.
سازمان های نظارتی مانع گرانی خودرو در بازار شوند
حسين ابويي مهريزي، عضو اتاق بازرگاني ايران گفت: نبود نظارت و وجود پول های سرگردان در اقتصاد ايران سبب تقويت دلالان و تاثير گذاري آنها در بازار شده است. مردم به خودرو به عنوان كالايي جهت سرمايه گذاري مطمئن نگاه مي كنند و ترجيح مي دهند با حضور در اين بخش مانع از سقوط ارزش پول خود شوند و از اين رو خريد و فروش خودرو صرفا براي مصارف شخصي نبوده و به عنوان يك تجارت سودآور در كشور رواج پيدا كرده است و سازمان های نظارتی بايد بتواند با برنامه ريزي هاي كارشناسي مانع از نابساماني اقتصادي در بازار شود.
قیمت بازار، قیمت کارخانه نیست
شعبان فروتن، عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: خیلی ها تصور می کنند که قیمت خودرو در بازار همان قیمت کارخانه است و مقصر هر گونه افزایش قیمت خودرو را شرکت های خودروسازی می‌دانند، اما این دو باهم فرق قابل توجهی دارند، اگر اکنون پراید به قیمت‌های باور نکردنی رسیده به خاطر فعالیت دلالان و سودجویانی هست که از مدت ها قبل وارد بازار خودرو شدند و می خواهند از هر خبری برای منافع خود استفاده کنند. برای اینکه وضعیت بازار به ثبات برسد تنها توصیه ما حضور مراجع نظارتی بر بازار خودرو و حذف دلالان است.
نقدینگی را در مسیر درست هدایت کنید
سید حسین سلیمی، عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: وقتی نقدینگی مردم زیاد باشد و برای آن هدفی مشخص نباشد هر روز شاهد آن هستیم که این نقدینگی ها وارد یک بازار می شود. سال های ۹۶ و ۹۷ حجم خرید در بورس ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان بود اما اکنون این عدد به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، این نشان می دهد که مردم برای حفظ سرمایه خود سراغ بورس رفتند، حال اگر بخشی از همین افراد وارد خودرو شوند ببینید چه اتفاقی می افتد؟ از آنجا که انتظارات تورمی در کشور بالاتر از نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی است، اقدام‌های هیجانی در بازارهای مختلف رخ می دهد به همین جهت قابل پیش‌بینی بود که بازار خودرو روز به روز بهم ریخته تر شود. این موضوع (رشد قیمت پراید) ارتباطی با شرکت‌های خودروسازی ندارد اما باید سعی شود تا حجم نقدینگی مردم با راهکارهای مناسب کنترل شود.
دلالان و قیمت های نجومی
محمدرضا گلیان، عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: زمانیکه کشوری با تحریم روبرو می شود و مشکلات در خیلی از صنایع ظهور می کند، دلالان و سودجویان به سرعت وارد بخش هایی می شوند که بیشترین آسیب را می بیند، به همین دلیل می‌بینیم که دلالان وارد بازار خودرو شدند و هر قیمتی که بخواهند بر روی خودروها می گذارند. در مورد خودروی پراید هم چنین اتفاقی افتاده است، مردمی که نقدینگی دارند به بازار خودرو می روند تا بتوانند ارزش پول خود را حفظ کنند، حال دلالان خودروهایی را که از پیش از این با قیمت پایین‌تر خریده‌اند با قیمت‌های نجومی می‌فروشند
کد مطلب: 129018
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *